دست فرمان

آخرین مطلب درباره قیف

گفت: تمام دیشب فکرم را مشغول کرده بود. چطور خودم به این توجه نکرده بودم که در قیف گلوگاهی، حجم عبور ترافیک در حد 10 درصد یک خط عبور کاهش می‌یابد در حالی که در پشت گلوگاه چند خط عبور تشکیل شده است.
کد خبر: ۶۵۰۴۸۷
آخرین مطلب درباره قیف

جالب‌تر این‌که هرچه تعداد خطوط پشت گلوگاه بیشتر باشد، سرعت عبور از گلوگاه کمتر می‌شود و با توجه با ثابت بودن تعداد خط عبوری از گلوگاه، عملا ترافیک کمتری عبور خواهد کرد و این یعنی تلاش رانندگان برای استفاده از شانه و فضای بین خطوط نتیجه عکس داده و زمان سفر را طولانی کرده است. پس باز می‌گردیم به شعار تو که راندن در خط، الفبا و اساس رانندگی است. به نظرم این کشف بزرگی است که اگر مورد توجه قرار گیرد، به صرفه‌جویی میلیون‌ها لیتر بنزین و هزاران ساعات وقت با ارزش هموطنان منجرخواهد شد. نظر تو چیست؟

گفتم: همین‌طور است. با رعایت حرمت خط و آشنایی با نحوه درست مانور یا تغییر خط، مشکل قیف یا همان راه‌بندان پشت گلوگاه حل می‌شود و همه این صرفه‌جویی که گفتی محقق می‌گردد اما ...

گفت: اما چی؟ مگر تو همین را نمی‌خواستی؟

گفتم: چرا. اما در قضیه قیف و راه‌بندان من از زاویه دیگری نگاه می‌کنم که موجب آزردگی روح و روانم شده است.

با تعجب نگاهی انداخت و گفت من که نمی‌فهمم.

گفتم: سوالی دارم. درست وقتی تو و صدها راننده دیگر پشت راه‌بندان گیر کرده‌اید، اگر من از پشت سر تو بیندازم روی شانه، یا بین خطوط و بسرعت خودم را چند رج جلوتر بکشانم از نظر تو چه معنایی دارد. آیا به‌این معنی است که من دارم از یک حق طبیعی، قانونی و مجاز استفاده می‌کنم که تو و دیگران به فکرتان نرسیده و به همین دلیل محقم که از شما جلو بزنم و زودتر از راه‌بندان خلاص شوم؟

گفت خیر. اصلا چنین نیست. همه ما که در صف منتظریم می‌دانیم می‌شود از شانه و دیگر فضاهایی که جزو خطوط اصلی راه نیستند، استفاده کرد و زودتر به مقصد رسید اما این را خلاف قانون و توهین به دیگران تلقی می‌کنیم و حاضر نیستیم به قیمت پایمال کردن حقوق دیگران چند دقیقه زودتر به مقصد برسیم.

گفتم: اما متاسفانه آنهایی که حاضرند به قیمت به هم ریختن نظم ترافیک، زیر پا گذاشتن قانون و حقوق دیگران، ایجاد خطر جانی و مالی و طولانی کردن زمان سفر برای همه از جمله خودشان، دست به این کار کودکانه و عبث بزنند و برای آن‌که چند‌رج جلو بیفتند، به صورت غیرمجاز از پس‌رفتگی‌ها، شانه، فضای بین خطوط و گاهی قسمت خاکی راه استفاده می‌کنند، ...

دید ساکت شدم. گفت: چی شد. معلوم است خیلی نگران ترافیکی. گفتم: البته اما بیشتر نگران کشورم. با تعجب گفت: این موضوع این قدر مهم است که جنبه ملی داشته باشد؟ گفتم: بله. تو فکر می‌کنی چنین افرادی که تعدادشان کم نیست اگر مسئولیت و موقعیتی داشته باشند، به نفع خودشان عمل می‌کنند یا جامعه؟ منتظر بود ادامه دهم اما گفتم حرف ناگفته بسیار است، اما برای امروز کافی است.

دکتر حسن مقدم - استاد دانشگاه صنعتی شریف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها