دست فرمان

راز پل قدیمی ونکوور

در جلسه‌ای بودم، اشاره دوستی به یادداشت‌های ستون دست فرمان موضوع جلسه را عوض کرد و سر درددل باز‌شد. هر یک از همکاران گلایه‌ای از اوضاع ترافیک داشتند.
کد خبر: ۶۵۲۸۵۰
راز پل قدیمی ونکوور

بعد از مجادله بر سر این که آیا ناهنجاری‌ها ریشه فرهنگی دارد یا ناشی از عدم آموزش است، یکی از دوستان گفت: حقیقتا در جاده هراز به محض رسیدن به قطعات تعریضی وحشت می‌کنم، زیرا می‌دانم در انتهای قطعه که راه باریک می‌شود راهبندانی وحشتناک منتظر است، برعکس پل ونکوور در کانادا.

او ادامه داد: در شهر ونکوور پلی قدیمی دو بخش شهر را به وصل کرده و با توجه به این که پل در هر جهت فقط یک خط عبور دارد و جاده دو خط، انتظار داشتم هر روز شاهد راهبندان باشم، اما مهارت رانندگان مشکل را حل کرده است.

توجه بقیه دوستان جلب شد: که چطور ممکن است دو‌خط وارد یک خط شود و گره و راهبندان ایجاد نشود.

با دیدن اشتیاق حضار برای شنیدن راز این مطلب، وی گفت: رانندگان در مدخل پل مانند تیمی آموزش‌دیده و هماهنگ به ترتیب وارد پل می‌شوند، یکی از این خط و یکی از آن خط. بدون برخورد، بدون کم کردن سرعت، بدون تلاش برای جلو افتادن. یکی از این خط و یکی از آن خط. این است راز پل ونکوور. نه پلیس، نه دوربین، نه جریمه. فقط هماهنگی و نظم و ترتیب.

یکی از دوستان به شوخی گفت: تو فکر می‌کنی فقط رانندگان کانادایی ماهرند، پس خبر نداری. بد نیست فردا صبح سری بزنی به پل صدر و هنرنمایی ما را نظاره کنی. می پرسی چطور؟ خب پل صدر دارای دو خط عبور است، اما ورودی‌های متعدد مانند قیطریه، کاوه و شریعتی عملا گلوگاه‌هایی را ایجاد می‌کند مشابه پل ونکوور، به طوری که باید سه خط در دو خط جای گیرند.

دوستم گفت: نشد، داری جر می‌زنی. پل ونکوور دو خط در یک خط ادغام می‌شدند و این مشکل‌تر است از جاگرفتن سه خط در دو خط، اما اشکال ندارد قبول دارم، من که هنوز پل صدر را ندیده‌ام، اما آیا بینش و مهارت رانندگان ما آن قدر هست که بدون افت سرعت سه خط در دو خط ادغام شود؟

دوستم با خنده معنی‌داری گفت: به، کجایش را دیدی. سه خط در دو خط چیست! من به تو می‌گویم شش خط در دو خط جا می‌شود. تعجب نکن. پل صدر سه خط دارد، اما شانه‌ها و فضای بین خطوط چی. یک راننده خلاق و وظیفه‌شناس می‌بیند شانه بلااستفاده مانده، مانند آمبولانس کورس می‌گذارد و پشت‌سر او عده‌ای در یک چشم به هم زدن شانه را به خط سبقت تبدیل می‌‌کنند. یک خط هم در فضای بین دو خط اصلی تشکیل می‌شود. از آن سو رانندگان ورودی از قیطریه نیز احساس می‌کنند باید از رمپ به صورت بهینه استفاده شود. از این رو با ضرب و زور به دوخط تبدیل می‌شود و این جوری است که شش خط وارد گلوگاه می‌شود.

دوستی پرسید: آن وقت چه جوری درهم ادغام می‌شوند؟ گفت: خیلی ساده. همه با هم و با هماهنگی کامل کورس می‌گذارند تا زودتر از گلوگاه رد شوند. در محل گلوگاه آن که نترس‌تر است با سرعت مورچه عبور می‌کند و بعد از او آن که کمتر نترس است و به همین ترتیب. اتفاقا مثل پل ونکوور، این کار بدون دخالت پلیس انجام می‌شود، یعنی پلیس نظارت دارد، اما دخالت نمی‌کند مگر هرازگاه که در محل گلوگاه دو خودرو تصادف می‌کنند و پلیس با اقتدار اعمال قانون می‌کند.

دکتر حسن مقدم - استاد دانشگاه صنعتی شریف

خوانندگان ارجمند! لطفا نظرات خود درباره این ستون را با شماره 300011220 پیامک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
۰
۰
پس لطفا نظری هم به ورودی تونل نیایش ازغرب به شرق درساعت های پر ترافیك بیندازید كافی است یك دوربین نصب شود بعد پلیس آنرا تماشا كند ضمنا درخروجی تونل یك تابلو نصب نشده كه كدام لاین به سمت بالای پل وكدام یك به سمت خیابان دكتر شریعتی منتهی میشود

نیازمندی ها