هفتی که مدت‌ها بود انتظارش را می‌کشیدیم در روزهای سی و دومین جشنواره فیلم فجر روی آنتن رفت. برنامه‌ای جذاب و خوش‌ریتم که در آن می‌شود نقاط ریز و درشت متن و حاشیه‌ جشنواره را دنبال کرد بدون آن که برنامه، دچار حاشیه‌سازی و جنجال کاذب شود یا جو نامطلوبی را به وجود آورد.
کد خبر: ۶۴۶۴۶۳
هفتی که می‌خواستیم

نکته مهم این برنامه در سری جدید، نزدیکی آن به سلیقه مردم است و این اصل در روزهای جشنواره، بیش از گذشته نمایان شد. هفتِ محمود گبرلو، قصد دارد مردم از سینما دلزده نشوند، به هنرمندان احترام بگذارند و سینما را دوست داشته باشند. این رویکرد، در فضای فعلی به نفع سینمای ایران است و البته درست عکسِ آن چیزی است که در روزهای اولیه تولد هفت، در این برنامه رخ می‌داد.

حالا دیگر گذشته هفت، گذشته و مردم با سری جدید این برنامه، ولو با نقاط ضعفی که بیشتر ناشی از سرعت و حجم بالای کار است تا چیز دیگر، کنار آمده‌اند.

محمودگبرلو مجری و سردبیر برنامه هفت (که یکی دو ماه است به جای علی قانع تهیه‌کنندگی این برنامه را هم بر عهده گرفته) در سری برنامه‌های ویژه جشنواره، توانست با تغییرات عمده‌ای که در شیوه اجرای خود به وجود آورد، به عنوان نمایندگان افکار عمومی، با مهمانان برنامه، ارتباط بهتری برقرار کند و همین تحول، سبب شد تا اجرای او برای مخاطبان این برنامه‌ هم، جذاب‌تر از قبل به نظر بیاید. در این زمینه یکی از نکات مهم، نقدپذیری این مجری و تهیه‌کننده است که مانع تکراری شدن و درجا زدن برنامه هفت طی یکی دو سال اخیر شده است. گبرلو همیشه به مشورت‌های کارشناسان رسانه و نقدهایی که در رسانه‌ها درباره اجرا و تولید این برنامه شده، اهمیت داده و به نظر می‌رسد از این پس هم توجه به نقطه‌نظرات کارشناسانه (چه منفی و چه مثبت) خواهد توانست تنها برنامه تخصصی و جدی سینمایی رسانه ملی را که «برای سینمای ایران» ساخته می‌شود و روی آنتن می‌رود، قوی‌تر و جذاب‌تر کند.

یکی دیگر از دلایل موفقیت هفت، مشارکت جمع زیادی از هنرمندانی است که پیش‌تر در این برنامه و در برنامه‌های تلویزیونی دیگر، نمی‌شد ردی از حضور آنها دید و اولین حضورشان در این برنامه، با استقبال جالب‌توجهی از سوی مخاطبان این برنامه مواجه شد.

هفت، اگر می‌خواهد برای سینمای ایران باشد، باید بتواند وقتی رویه مردمی خود را حفظ کرد و به شرایط ثبات رسید، تلاش کند تا روی ارتقای سطح سلیقه‌ها هم کار کند. کاری که البته در قالب سرمقاله‌های متفاوت و گاه انتقادی و تابوشکن (که غالبا مورد پذیرش اهالی سینما و افکار عمومی واقع می‌شدند) و با برگزاری میزگردها و مناظره‌ها (در بخش پرده آخر)، بارها و بارها در این برنامه مطرح شده است اما در شرایطی که مخاطب گسترده‌تری به جمع مخاطبان تخصصی این برنامه اضافه شده‌اند، تداوم این طرز فکر خواهد توانست هفت را به برنامه‌ای جریان‌سازتر و موثرتر از همیشه بدل کند.

احمدرضا علیزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها