جرم موجود در گوش دارای خاصیت چربی و اسیدی است، چربی موجود در گوش از ترک خوردن پوست گوش جلوگیری کرده و سبب نرمی پرده آن می‌شود.
کد خبر: ۶۴۱۷۷۷

جام جم سرا: خاصیت اسیدی جرم موجود در گوش از رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها در گوش نیز پیشگیری می‌کند.
اگر چه رعایت بهداشت فردی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین روشهای پیشگیری از عوارض جسمی و بیماریها است،اما برخی به دلیل ناآگاهی از زیان اشیایی که برای رعایت بهداشت فردی استفاده می‌کنند، دچار عارضه و بیماری می‌شوند. پاک کردن گوش با اشیای خارجی نظیر کلید، چوب کبریت و گوش پاک کن یکی از این موارد است که موجب عفونت گوش خارجی می‌شود.
پاک کردن گوش با چوب کبریت ، گوش پاک کن یا اشیای دیگر سبب می‌شود تا خاصیت قلیایی ماده اسیدی طبیعی گوش از رفته، فرصت رشد به باکتری‌ها و قارچ‌ها داده شود.
به گفته پزشکان ، درد گوش، تورم مجاری گوش خارجی، تب خفیف،ترشح چرک سفید رنگ بدون بو از گوش و تنگی و گرفتگی گوش از جمله علایم شایع عفونت گوش خارجی هستند.
یک متخصص گوش، حلق و بینی نیز به افراد توصیه کرد تا از پاک کردن گوش حتی با گوش پاکن‌ها پرهیز کنند.
دکتر سید حسین برقعی گفت: گوش سالم با داشتن ساختمانی طبیعی، خودش را تمیز می‌کند و نیازی به پاک کردن ندارد.
وی افزود:پارگی پرده گوش معمولا می‌تواند به دو دلیل التهابی (عفونی) و ضربه‌ای ایجاد شود.
دکتر برقعی با اشاره به پاره‌گی‌هایی که بر اثر عفونت گوش میانی به صورت حاد ایجاد می‌شود، اظهار داشت: پرده گوش راهی برای خروج چرک و ترشحات گوش میانی است و پارگی آن در اغلب اوقات به محض قطع شدن ترشح چرکی گوش در عرض یکی دو روز خود به خود جوش می‌خورد. اگر این پارگی به صورت مزمن درآید و به طور مداوم عفونت از گوش خارج شود، باید با مراجعه به پزشک عاملی را که باعث تداوم بروز چرک از گوش است از بین برد و نقص ایجاد شده در پرده گوش رابا پیوند پرده گوش اصلاح کرد. از جمله پارگی‌های دیگر پارگی پرده گوش بر اثر فرو کردن اشیای خارجی در آن است. استفاده ازگوش پاک کن که بین افراد تقریبامرفه نیز شایع‌تر است، جز غیر بهداشتی بودنش به دلیل اینکه موانع طبیعی رااز سر راه ورود عوامل خارجی و میکروبها بر می‌دارد، توصیه نمی‌شود.
به گفته وی،با تمیز کردن گوش و خارج کردن ماده زرد رنگ و چسبناک از گوش راه ورود عفونت و میکروب به داخل گوش هموار می‌شود.|دکتر عامری|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها