پایگاه خبری تحلیلی المانیتور درگزارشی به چگونگی فرآیند آغاز و ادامه مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: اواخر فوریه گذشته، پس از اینکه شش قدرت جهانی و ایران گفت‌و‌گوهای هسته‌ای را در آلماتی قزاقستان به پایان رساندند، دو نفر از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا به صورت مخفیانه به عمان پرواز کردند و در یک ویلای ساحلی با دو مقام آمریکایی که از واشنگتن آمده بودند، دیدار کردند.
کد خبر: ۶۳۴۱۰۰
جزئیات مذاکرات ایران و آمریکا

به گزارش تسنیم؛ المانیتورادامه داد:ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه و جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی جوبایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، از واشنگتن عازم شهر بندری مسقط در دریای عرب شدند. پونیت تالوار، مشاور حوزه ایران کاخ سفید و روبرت اینهورن، مشاور کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه نیز پس از گفت‌و گوهای آلماتی از قزاقستان راهی عمان شدند.

در روزهای آغازین مارس، مقامات آمریکایی، به همراه برخی از کارکنان دولتی و پشتیبانی لجستیکی، در ویلای کنار ساحلی که متعلق به قابوس بن سعید، سلطان عمان، بود اقامات کردند. دولت عمان بارها پیشنهاد کرده که به صورت محتاطانه و به دور از چشم رسانه‌ها میزبان گفت‌و‌گوهای بین ایران و آمریکا باشد.

در عمان، مقامات آمریکایی با هیأت ایرانی به ریاست علی اصغر خاجی، معاون وزیر امور خارجه ایران، دیدار کرد.

منابع ایرانی و آمریکایی که درباره دیدار ماه مارس ایران-آمریکا در عمان گزارش داده‌اند اعلام کرده‌اند که اگرچه این ملاقات موجب مبادله‌هایی مستقیم و صادقانه‌تر نسبت به مذاکرات ایران و گروه 1+5 شد، اما عاملی برای گشایش و یک تغییر واقعی در مواضع هر دو طرف، قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری [ایران] در ماه ژوئن، نشد.

برنز، روانچی و اعضای تیم‌های آنها ابتدا در ماه آگوست در عمان دیدار کردند؛‌ سپس دستکم دو بار در ماه سپتامبر در نیویورک دیدار کردند  و مقدمات تماس تلفنی تاریخی بین روحانی و اوباما و نیز دیدار بین ظریف و کری را در سازمان ملل فراهم آوردند. آنها قبل از تداوم گفت‌وگوهای گروه 1+5 و ایران در ژنو در ماه اکتبر، بار دیگر در عمان دیدار کردند. سپس دو دور گفت‌و‌گوی دیگر در ماه نوامبر در ژنو، قبل و در حین مذاکرات ایران و 1+5، برگزار شد، مذاکراتی که منجر به انعقاد توافقنامه هسته‌ای موقت با عنوان برنامه اقدام مشترک در 24 نوامبر گردید.

جذب فارسی زبان ها ازسوی ارتش اسرائیل

رویترز از بیت المقدس خبر می دهد که یک گزارش رسمی حاکیست تعداد بسیار زیادی از مهاجران ایرانی در اسرائیل برای خدمت سربازی اجباری به واحد اطلاعات نظامی این کشور اعزام شدند، که نشان دهندۀ نیاز مبرم رژیم صهیونیستی به فارسی زبانان برای نظارت بر ایران است.

منابع امنیتی می گویند از ماه نوامبر گذشته که قدرت های جهانی و تهران به توافق موقت هسته ای دست یافته اند، این تلاش ها شدت گرفته است. نتانیاهو این توافق را محکوم کرده و آن را پوششی برای ایران می داند تا بتواند پروژه های توسعۀ بمب اتمی خود را دنبال کند .

اطلاعات پرسنلی کمتر دیده شده ای در مجلۀ نظامی اسرائیلی باهامانه، نشان می دهد، یک پنجم مهاجران یهودی ایران که برای خدمت سربازی اجباری ثبت نام کرده اند، به خاطر زبان مادری فارسی خود به واحدهای اطلاعاتی ارتش اسرائیل اعزام شده اند.

رسانه های بیگانه و القاء فساد مالی

شبکه های ماهواره ای با بالا گرفتن پرونده های مهم قضایی در میان افکار عمومی بصورت مستمر و روزانه در خطوط خبری خود به مسایل و پرونده های قضایی می پردازند. پرونده بابک زنجانی،  اعلام جرم علیه علی مطهری، دادگاه احمدی نژاد، تیراندازی یک مداح معروف در اتوبان بابایی، محاکمه فاطمه هاشمی، شکایت مرتضوی از فاضل لاریجانی و... از جمله این مسایل است که اکنون به عنوان سوژه های جداگانه ای مورد پردازش قرار می گیرد. خط تحلیلی این شبکه ها القاء فساد مالی فراگیر در نظام از یک طرف و ناتوان جلوه دادن قوه قضاییه برای رسیدگی واقعی به این پرونده ها از طرف دیگر است.

برنامه دیدبان شبکه بی بی سی با کارشناسی مسعود بهنود و در حالی که به صدمین قسمت خود رسیده، کم کم به یک برنامه اثرگذار در جامعه مطبوعاتی اصلاح طلب تبدیل می شود. این برنامه به نوعی به دیگر شبکه های ماهواره ای و رسانه های ضد انقلاب خط دهی می کند.

عامل اتحاد ایران و آمریکا

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان «داعش، ایران و آمریکا را متحد می کند» نوشت: مقامات آمریکا و ایران در حالی که مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای تهران را پیگیری می کنند خود را در برابر موضع مشترک در مقابل برخی از مسائل منطقه ای و درگیری های موجود در خاورمیانه می بینند.

به دنبال درگیری های اخیر ارتش عراق با نیروهای القاعده در استان الانبار، دولت آمریکا از سرعت بخشیدن در فروش تسلیحات به دولت بغداد خبر داد.

تهران هم به سرعت اعلام آمادگی کرد برای کمک به دولت عراق در جنگ با القاعده، حاضر است به بغداد، مشاوره و تجهیزات ارائه کند.

برخی، این اقدام را رفتار هوشمندانه از سوی رئیس جمهور ایران حسن روحانی و وزیر خارجه اش محمدجواد ظریف با هدف تبدیل ایران به قدرت منطقه ای می دانند.

برخی منتقدان رابطه ایران و امریکا هم گفته اند این اقدام تهران تنها یک رفتار فریبکارانه برای آرامش بخشی به غرب و کسب اعتماد آمریکا در زمینه برنامه هسته ای اش است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
۰
۰
انشاالله باملا طفت مسائل هموار شود
سامان
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
۰
۰
بسیارازفضل شما تشكر وطوری عمل نماییم كه مثل ائمه با مردم و ودیگران الگوباشیم و صبرراپیشه جود سازیم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها