ساغر عزیزی نقش فرح دیبا را بازی می‌کند

ازدواج شاه مخلوع و فرح/ عکس

عوامل سازنده سریال تلویزیونی «معمای شاه» تصویربرداری بخش‌های سفارت شوروی سابق و شهربانی را در عمارت‌های باغ نگارستان به پایان رساندند و چند روز دیگر ضبط بخش‌های پایانی این سریال را در کاخ نیاوران آغاز می‌کنند.
کد خبر: ۶۱۹۷۴۲
ضبط سکانس های سقوط شاه در کاخ نیاوران تا چند روز آینده

در این لوکیشن سقوط دربار پهلوی تصویربرداری می‌شود.

نویسنده و کارگردان سریال تلویزیونی «معمای شاه» درباره روند تولید این سریال به جام‌جم گفت: در عمارت‌های باغ نگارستان بخش‌های مربوط به سفارت شوروی سابق و شهربانی را ضبط کردیم. در این لوکیشن میکائیل شهرستانی نقش تیمور بختیار، رئیس شهربانی را بازی کرد و رهام مخدومی نقش سرهنگ نصیری را بازی کرد.

محمدرضا ورزی ادامه داد: برای ضبط اتفاقات بخشی از تاریخ در این لوکیشن‌ها سعی کردم از بازیگران سرشناس تئاتر استفاده کنم تا صحنه‌ها را آن‌طور که می‌خواهم ضبط کنم.

وی با اشاره به داستان این صحنه‌ها گفت: در آن زمان سفارت شوروی برای جاسوسی، زنان لهستانی را به کافه‌ها می‌فرستاد تا آلمانی‌ها را که در شهر پراکنده بودند، شناسایی کنند. کارگردان سریال معمای شاه با اشاره به بخش‌های شهربانی که در این لوکیشن ضبط شد، افزود: تیمور بختیار، رئیس ساواک و شهربانی، دکتر فاطمی(علی سلیمانی) را بازداشت می‌کند و شعبان جعفری که نقش او را نادر سلیمانی بازی می‌کند، مقابل شهربانی با چاقو دکتر فاطمی را زخمی و جراحت سنگینی به او وارد می‌کند.

این کارگردان درباره تصویربرداری بخش‌های باقیمانده سریال معمای شاه گفت: بزودی تصویربرداری بخش‌های پایانی این سریال را که مربوط به روزهای پایان دربار و ایام انقلاب است ضبط می‌کنیم. در این بخش اتفاقات آبان، آذر و دی سال 57 را تصویربرداری می‌کنیم و بعد از ضبط این بخش‌ تصویربرداری بخش‌های شهری آغاز می‌شود که مربوط به انقلاب است.

وی در پاسخ به این پرسش که در بخش‌های پایانی دربار چه بازیگرانی حضور دارند، افزود: حسین نورعلی نقش محمدرضا پهلوی را بازی می‌کند که به نظرم جزو بازی‌های درخشان سریال معمای شاه محسوب می‌شود و به زیبایی نقش‌آفرینی کرده است و امیر مهدی‌کیا نقش ده سال پایانی زندگی محمدرضا پهلوی را بازی می‌کند. در صحنه‌های پایانی دربار هم در کنار مهدی‌کیا، بیشتر بازیگران سریال تلویزیونی معمای شاه حضور دارند.

ورزی درباره دشواری‌های تولید مجموعه معمای شاه گفت: بزرگ‌ترین سختی ما انتخاب بازیگران مناسب و شبیه‌سازی چهره‌های آنها به شخصیت‌های واقعی تاریخی بود. به همین دلیل بازیگران گریم‌های بسیار سنگینی دارند. شناسایی این بازیگران کار خیلی دشواری بود اما خدا را شاکرم که این اتفاق افتاد و ما توانستیم بازیگرانی را که مدنظر داشتیم انتخاب کنیم.

کارگردان معمای شاه درخصوص سندیت تاریخی این مجموعه تصریح کرد: سعی کردیم قصه و مضمون آن کاملا با واقعیات تاریخی منطبق باشد. منابع ما بیشتر اسناد تاریخی مربوط به آن دوران است و روایت قصه براساس همین اسناد شکل گرفته است. امیدوارم این مجموعه که در قالب 50 قسمت 50 دقیقه‌ای تولید می‌شود، مورد پسند مردم قرار گیرد.ورزی از مذاکره‌اش با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد تا بخش‌های پایانی سریال را در کاخ نیاوران ضبط کند که طی چند روز آینده تصویربرداری این بخش‌ها شروع می‌شود. بخشی از این سریال هم در خارج از ایران تصویربرداری می‌شود.

کارگردان «معمای شاه» افزود: ما به جای رفتن به پاریس به سوئیس می‌رویم و بخش‌هایی از کار را در آنجا ضبط می‌کنیم. دلیل این انتخاب هم هزینه‌های بالا در پاریس است. تلاش می‌کنیم امسال این بخش‌ها را هم ضبط کنیم و امیدواریم تا پایان امسال سریال تلویزیونی معمای شاه را به پخش برسانیم.

وی درباره مراحل فنی این سریال گفت: احسان جعفری همزمان با تصویربرداری، تدوین سریال را آغاز کرده و تاکنون 1300 دقیقه از سریال تدوین شده است. بزودی محمد کشفی و علیرضا حسینی صداگذاری سریال را آغاز می‌کنند. بابک زرین هم همزمان با تدوین مشغول ساخت موسیقی متن است که ساخت موسیقی سریال تبریز در مه را بر عهده داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که خوانندگی تیتراژ این سریال را چه کسی بر عهده دارد، گفت: با سالار عقیلی صحبت کرده‌ایم، اما هنوز توافق نهایی انجام نشده است. قرار است سالار عقیلی تیتراژ پایانی و چند تصنیف قدیمی را در سریال بخواند. با امیریل ارجمند هم قرارداد بسته شده تا تیتراژ اول و شش ترانه از این سریال را بخواند.

از بازیگرانی که در این سریال نقش‌آفرینی کرده‌اند، می‌توان به حسین نورعلی(محمدرضا پهلوی)، امیر مهدی‌کیا(محمدرضا پهلوی میانسال)، احمد نجفی(رزم‌آرا)، قطب‌الدین صادقی(شاپور ریپورتر)، داریوش کاردان(امیرعباس هویدا)، میکائیل شهرستانی(تیمور بختیار)، حمید منوچهری(آیت‌الله کاشانی)، چنگیز جلیلوند(ژنرال هایزر)، عبدالرضا اکبری(سپهبد زاهدی)، اصغر معینی‌صالح(دکتر مصدق)، صدرالدین شجره(ارتشبد قره‌باغی)، سعید داخ(دکتر علی شریعتی)، جمشید جهانزاده(هژیر)، بهزاد خداویسی(پرویز ثابتی)، سیامک اطلسی(شاپور بختیار)، مهراوه شریفی‌نیا(ثریا)، سعید امیرسلیمانی(اسدالله علم میانسال)، سپند امیرسلیمانی(اسدالله علم جوان)، ساغر عزیزی(فرح)، حدیث فولادوند(فوزیه)، حسین محب‌اهری(سپهبد عبدالکریم‌ ایادی)، رضا فیاضی(ارتشبد فردوست)، فخرالدین صدیق‌شریف(جعفر شریف‌امامی)، گیتی ساعتچی(تاج‌الملوک)، امیرحسین صدیق(ژنرال گاست)، مژگان ربانی(اشرف پهلوی)، رامبد شکرآبی(ارنست پرون)، فرامرز روشنایی(جمشید آموزگار)، رامین ناصرنصیر(کرملیت روزولت)، انوش نصر(حسین علا)، نادر سلیمانی(شعبان جعفری)، علی سلیمانی(دکتر فاطمی)، محمود مقامی(مهدی عراقی)، محمد حمزه‌زاده(سپهبد رحیمی)، بهرنگ علوی(جوانی حسین‌فردوست)، علی شجره(علیرضا پهلوی)، شیرین ایزدی(شمس پهلوی) و علی فرجام‌فر(شاپور غلامرضا) اشاره کرد.

برخی از عوامل سازنده این سریال عبارتند از تهیه‌کننده: علی لدنی، مدیر تولید: شهنام شهباززاده، مشاور پژوهشی: دکتر موسی فقیه‌حقانی، مدیر تصویربرداری: فرشاد خالقی، تصویربردار: افشین گودرزی، صدابردار: محمد کیان ارثی، طراح گریم: شهرام خلج، سرپرست گروه گریم: سیدجلال موسوی، طراح صحنه و دکور: داریوش پیرو، طراح لباس: مارال جیرانی، ناظر کیفی: بهروز مفید، ناظر پخش: محمدرضا مهدی‌تبار، جلوه‌های ویژه میدانی: حمید رسولیان، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: حسن تیلور، دستیار اول کارگردان: مسعود عجمی، مدیر برنامه‌ریزی: محسن صادقی‌نسب و مدیران تدارکات: علیرضا اصلانی و یوسف طلایی.

فاطمه عود باشی / گروه رادیو و تلویزیون

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها