واحد مرکزی خبر: قزاقستان ، چین ، ترکمنستان ، ایران و ترکیه با ساخت ریل راه آهن استاندارد اروپایی به طول 4هزار کیلومتر به یکدیگر متصل می شوند.
کد خبر: ۶۱۹۵۶

وزیر حمل ونقل و ارتباطات قزاقستان در پایان همایش توسعه کشورهای محصور در خشکی گفت : ریل گذاری این مسیر از منطقه دوستی در مرز قزاقستان با چین آغاز و به ترکمنستان ، ایران و ترکیه کشیده می شود. کارشناسان وزارت حمل و نقل و ارتباطات قزاقستان معتقدند ، حمل کالا از این مسیر برای بنادر شرقی چین تا بندر روتردام هلند 13 روز طول می کشد.
ایرنا: ایران و اسپانیا در زمینه تولید فرآوری و بسته بندی محصولات زعفران و زیتون با یکدیگر همکاری می کنند. این توافق در دیدار مرتضی الویری سفیر جمهوری اسلامی ایران و مسوولان ایالت مرکزی خودمختار کاستیا - لامانچای اسپانیا ، صورت گرفت . ایالت یادشده یکی از مهمترین مراکز کشت و تولید محصولات زیتون و زعفران در اسپانیاست که محصولات آن شهرتی جهانی دارد. دو طرف توافق کردند ظرف ماههای آینده همکاری های مشترک خود را به صورت مدون ، هماهنگ و برنامه ریزی شده آغاز کنند. الویری در جریان دیدارهای خود با وزیر صنایع ایالت خودمختار کاستیا - لامانچا و مسوولان عالیرتبه استان سیودادرئال ، بخش اقتصادی این ایالت را به فعالیت های مختلف سرمایه گذاری و همکاری های مشترک با ایران ، دعوت کرد.
مهر: وزیر مسکن و شهرسازی از بازسازی و مقاوم سازی 2.5 میلیون خانه روستایی طی 10 سال آینده در کشور خبر داد. علی عبدالعلی زاده که برای زیارت مشهد شهیدان شلمچه به این مکان شریف سفر کرده بود ، گفت : بر اساس تکلیف برنامه پنجساله در حدود 2.5 میلیون خانه روستایی طی 10 سال آینده توسط وزارت مسکن و شهرسازی ، بازسازی و مقاوم سازی خواهد شد. وی افزود: بر طبق برنامه پنجساله چهارم و تصویب هیات دولت ، هر سال 200هزار خانه روستایی بازسازی و مقاوم سازی خواهد شد که اولویت در نقاط زلزله خیز کشور است.
ایسنا: دولت فعلی در مدت زمان باقیمانده تنها فرصت رسیدگی و آماده سازی پیش زمینه های برنامه چهارم را خواهد داشت. محسن صفایی فراهانی ، معاون کل وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اولویت های اقتصادی دولت در سال 84 گفت : برنامه چهارم توسعه اولین سال آغاز خود را خواهد گذراند و پرداختن به ابعادی که در این برنامه در زمینه های سرمایه گذاری خارجی ، تحقق رشد اقتصادی و بالابردن سطح بهره وری در کشور (که 2.5 درصد از رشد تولید ناخالص ملی سالانه را تشکیل می دهد) دیده شده ، از اولویت های اقتصادی دولت در سال 84 است. به گفته او، فعال کردن محیط کسب و کار به لحاظ این که برنامه چهارم توجه بیش از گذشته به بخش خصوصی دارد نیز باید مد نظر قرار گیرد.
ایرنا: روز ملی جمهوری اسلامی ایران امروز جمعه در مراسمی با حضور محمد شریعتمداری ، وزیر بازرگانی ایران در محل نمایشگاه جهانی «اکسپو 2005» در شهر آیچی ژاپن برگزار شد. سانزوهوساکا ، معاون ارشد وزیر اقتصاد ، تجارت و صنعت ژاپن ، در این مراسم با اشاره به فرهنگ و تمدن غنی ایران و نزدیکی آن با تمدن ژاپن از راه جاده ابریشم گفت : شهروندان ژاپنی به تمدن ایرانی علاقه دارند و با آن احساس نزدیکی می کنند. هوساکا با اشاره به افزایش مراودات و روابط سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی میان ایران و ژاپن افزود: این مناسبات همواره روند رو به افزایشی داشته است. وی با استقبال از حضور خوب ایران در نمایشگاه ایچی گفت : ایران در این نمایشگاه توانسته است توانمندی ها و تجارب ارزشمند خود را در استفاده درست از طبیعت و در جهت توسعه پایدار به نمایش بگذارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها