رئیس رسانه ملی در تجلیل از پیر غلامان حسینی:

شور حسینی دشمن را به زانو در می​آورد

مراسم پایانی یازدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی شامگاه پنجشنبه، نهم آبان در مصلای شهر گرگان با حضور رئیس رسانه ملی، معاونت صدای سازمان صداوسیما، نماینده ولی فقیه در استان گلستان، استاندار، نمایندگان مجلس، مداحان، پیرغلامان وتعداد زیادی از مردم برگزار شد.
کد خبر: ۶۱۱۵۸۹

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رئیس سازمان صداوسیما که برای شرکت در آیین نکوداشت از پیرغلامان عاشورایی و مداحان مکتب حسینی به استان گلستان سفر کرده بود، سخنان خود را در جمع مردم ولایتمدار گرگان و هموطنان حاضر در مصلای بزرگ این شهر با قدردانی از تمام کسانی که در برپایی این مراسم باشکوه نقشی داشته‌اند، آغاز کرد.

ضرغامی با قرائت آیه 200 سوره آل‌عمران به تکریم همه کسانی پرداخت که با قلم و قدم خود از مرزهای جغرافیایی و اندیشه‌ای اسلام دفاع می‌کنند و آنان را مخاطبان این آیه شریفه خواند و افزود: مداحان در زمره مرزبانان مکتب ناب اسلام و مذهب سرخ تشیع هستند که با آگاهی‌بخشی، بصیرت‌افزایی می‌کنند و با ذکر مظلومیت اهل بیت(ع) در قلوب آزادیخواهان شور می‌افکنند و چون قصد قربت، صداقت و اخلاص در عمل را پیشه کرده‌اند، خداوند نیز به عمل آنان برکت مـــــی‌دهد. وی افزود: مرزبانی از دیدگاه‌ قرآن علاوه بر دفاع نظامی از مرزهای جغرافیایی هرگونه دفاع عقیدتی، فرهنگی و سیاسی از حریم دین را شامل می‌شود و فرزندان امام(ره) نمی‌گذارند این مرزها شکسته شود.

رئیس رسانه ‌ملی، شخصیت امام حسین(ع) را متعلق به همه بشریت خواند و با اشاره به حضور آقای خورشیدیان (روحانی زرتشتی حاضر در این اجلاس) افزود: شخصیت استثنایی و آسمانی امام حسین(ع) در میان همه فرق اسلامی و دیگر ادیان جایگاه ویژه‌ای دارد و این حقیقت فناناپذیر تاریخ، محور وحدت همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان است و آگاهی و ظلم ستیزی ملت ایران را نشان می دهد.

مهندس ضرغامی وحدت اهل تسنن و شیعیان استان گلستان و عشق آنان به امام‌ حسین(ع) را مثال‌زدنی خواند و گفت: خوبی‌ها و نیکی‌ها با فطرت بشر قرابت و نزدیکی دارد، از این رو نام و یاد امام حسین(ع) حرکت می‌آفریند.

وی دل‌های مشتاق و آماده حضار را به روز عاشورا کشاند، آنجا که یادی کرد از هیات و دستجاتی از اقلیت‌های دینی و نذری ‌دادن آنها برای امام ‌حسین(ع) و پس از وصف دلدادگی مشتاقان حسین(ع) در محرم هر سال، اباعبدالله الحسین(ع) را نعمت و گنجینه‌ای برای مسلمانان جهان، ایرانیان و همه آزادیخواهان توصیف کرد.

ضرغامی در یازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان از فرصت پیش‌آمده در این مجلس برای بیان گوشه‌ای از بی‌صداقتی استکبار جهانی و در راس آن آمریکا استفاده کرد و خطاب به خانواده شهدا، ایثارگران و آزادگان گفت: امروز خون پاک شهدا و صبر آزادگان و جانبازان که چون ستارگان هدایت در جمع ما هستند، به بار نشست و دنیا فهمید که آمریکا جنایت‌پیشه است و ملت ایران بدرستی 34 سال پیش سفارت این کشور در تهران را لانه جاسوسی خواند.

رئیس رسانه ملی در ادامه به نگرانی مردم دنیا و رهبران کشورهای مختلف جهان از جاسوسی گسترده آمریکایی‌ها از آنان و شنود وسیع تلفنی افراد مختلف اشاره کرد و گفت: جوانان این مرز و بوم 34 سال پیش با تلاش خود، اسناد جاسوسی آمریکا را افشا کردند و امروز شخصیت‌های مطرح غرب بصراحـت اعتراف می کنند که سفارتخانه های آمریــکا در جهان لانه​جاسوسی است.

رئیس سازمان صداوسیما، تلاقی اول محرم با سیزدهم آبان (روز مبارزه با استکبار جهانی) را فرصت مغتنمی برای برکشیدن نقاب از چهره استکبار جهانی دانست و گفت: سیزدهم آبان، مردم ایران به جهانیان نشان می‌دهند ملتی که پیرو مکتب حسین(ع) است، لحظه‌ای از اندیشه‌های ناب حسین(ع) و ظلم‌ستیزی او دست برنمی‌دارند. 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار و متعلق به همه آزادیخواهان جهان است و 13آبان امسال در تقارن با ماه محرم شور و حال دیگری دارد.مهندس ضرغامی تاکید کرد در فتنه 88 خواص بی بصیرت ضربه هولناکی به خط امام وارد کردند، اما ملت ایران با هوشیاری و وظیفه شناسی در 9 دی آنان را برای همیشه طرد و منزوی کرد.

اجلاسی کاملا متفاوت

به گزارش خبرنگار جام‌جم، ابراهیم طاهری، مدیرکل رادیو نوا و دبیر یازدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی در ابتدای مراسم اختتامیه این اجلاس در مصلای شهر گرگان اظهار کرد: یازدهمین اجلاس به میزبانی شهر گرگان بوده که دارای ویژگی‌هایی است که آن را با اجلاس‌های پیشین متمایز ساخته است.

وی در تشریح برنامه‌های این اجلاس گفت: تجلیل از پنج شخصیت اهل سنت، هنرمند، فیلمساز و پژوهشگر عاشورایی، نماینده زرتشتیان، رونمایی از پنجمین نرم‌افزار نغمات عاشورایی، رونمایی از ثبت مراسم آیینی در گرگان، رونمایی از مجموعه ده دوره برگزاری اجلاس پیرغلامان حسینی با عنوان از جماران تا گلستان، برگزاری دو نشست علمی شامل بازخوانی فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار مداحان و معرفت‌افزایی مدیحه‌سرایان، حضور نزار قطری و... از جمله برنامه‌های برگزار شده در این اجلاس بود.

در ادامه این مراسم، آیت‌الله نورمفیدی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر گرگان ضمن عرض خیرمقدم به مهمانان از تلاش رسانه‌ها برای پوشش این برنامه قدردانی کرد.

وی با اشاره به آغاز ماه محرم درخصوص حادثه عاشورا گفت: جنگ حق و باطل در طول تاریخ از اول خلقت آدم تا آخرالزمان ادامه دارد و جنگ بین انبیا و مستکبران همچنان هست و خواهد بود. نورمفیدی ادامه داد: حادثه کربلا در میان همه جنگ‌ها برجسته بوده و واقعه عاشورا در این میان جلوه پیدا کرده و این امر نشان‌دهنده رمز و رموز و خصوصیات و سبقه واقعه کربلاست.

امام جمعه گرگان با اشاره به وقایع بعد از حادثه عاشورا گفت: تا زمان فرج ولی‌عصر(عج) اشاره همگان به سوی کربلا خواهد بود.

وی بیان کرد: افتخارم روضه‌خوانی برای امام حسین(ع) است و مطالعه‌ای که برای روضه‌خوانی می‌کنم، همیشه بیشتر از دیگر مراسم است.

نورمفیدی با بیان این‌که اوج درگیری حق و باطل در روز عاشوراست، اظهار کرد: باطل با همه وجود و با همه هویتش در عاشورا خود را نشان داد و حق هم با نماد امام حسین(ع) جلوه‌گری کرد. وی درخصوص اثرگذاری عاشورا تاکید کرد: عاشورا بنیان باطل را لرزاند و تاکنون هیچ مبارزه‌ای به این میزان در تاریخ تاثیرگذار نبوده است.

امام جمعه گرگان با خطاب قرار دادن مداحان از آنان خواست، مراقب باشند تا وظیفه خود را بدرستی انجام دهند و برای روضه‌خوانی مطالعه کافی داشته باشند.

آیت‌الله نورمفیدی از مدیحه‌سرایان خواست در انتخاب اشعار دقت کنند و از بزرگان این عرصه الگو بگیرند.

وی با اشاره به جمله امام صادق(ع) درخصوص امام حسین(ع) گفت: امام حسین(ع) برای از میان بردن جهل و نادانی قیام کرد.

نورمفیدی بیان کرد: این مهم وظیفه مداحان را بسیار سنگین‌تر می‌کند و بر این اساس ضرورت دارد که مداحان با دقت بسیار در انتخاب اشعار و نحوه نوحه‌خوانی تلاش کنند و آگاهی‌بخش باشند.

وی همچنین یادآور شد: عاشورا دستاوردهای بسیار بزرگی دارد که قهرمان اصلی آن امام حسین(ع) است و مرثیه‌خوانان باید به تمامی ابعاد عاشورا توجه کنند و فقط به بیان مصیبت‌های عاشورا اکتفا نکنند.

نورمفیدی، امام حسین(ع) را چهره‌ای جهانی خواند که باید با ترویج تفکر وی از ورود جریان‌های انحرافی جلوگیری کرد.

در بخشی از این مراسم، نماآهنگ مراسم عزاداری اهالی اهل تسنن ترکمن به نمایش درآمد و در ادامه علی‌الحسینی از کشور مصر به مداحی پرداخت.

در بخش دیگر برنامه با حضور مسئولان استانی و رئیس رسانه ملی از چند مجموعه نرم‌افزاری تولید اداره کل رادیو نوا با موضوع مدیحه‌سرایی، عزاداری آیینی و پنجمین مجموعه برگزیده نغمات آیینی ویژه ماه‌های محرم و صفر رونمایی شد.

همچنین در اختتامیه اجلاس، مراسم طوق‌بندان به عنوان میراث فرهنگی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت ملی شد و حرکت نمادین مراسم طوق‌بندان نیز اجرا شد. آیین طوق‌بندان همزمان با پنجمین روز ماه محرم برگزار می‌شود.

در ادامه تمبر یازدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی نیز با ثبت مهر اجلاس و امضای حاضران ابطال شد.

قدردانی از مداحان و هنرمندان عاشورایی

در بخش دیگری از این مراسم از آیت‌الله محمدرضا طاهایی‌میبدی از مفاخر استان گلستان، احد ده‌بزرگی شاعر عاشورایی از استان فارس، عبدالمحمد قدیمیان هنرمند، صادق عاشورپور پژوهشگر عاشورایی و قاسم باقری‌کاظم‌آباد مدیر نشر آرام دل به عنوان چهره‌های مهم در عرصه ترویج فرهنگ عاشورا قدردانی شد.

در ادامه پیرغلامان برگزیده سراسر کشور به ترتیب معرفی شدند: محمدتقی شهریاری از آذربایجان‌غربی، بهاالدین اویسی از البرز، سیدمحمد واجدی از تهران، حسین‌علی تلخیان‌پور از تهران، محسن ساری از تهران، محمدحسین فدایی از خراسان‌جنوبی، رستم معظمی از خوزستان، غلامعلی جعفری‌پور از زنجان، صادق حق‌بین از قم، ابوالفضل ثقفی از قزوین، سیدمحمود توحیدی از کرمان، خلیفه عباسی‌فر از کهگیلویه و بویر احمد، عبدالرحیم پناهی از گلستان، محمدعلی نظری از گیلان و ابراهیم لباف از همدان.

برگزیدگان بخش ذاکران کشورهای مختلف نیز به عنوان مداح و پیرغلام برگزیده به ترتیب معرفی و قدردانی شدند: پیام اعظمی از کشور هندوستان، علی‌الحسینی از مصر، سخی‌داد غلامحسین از افغانستان، نزار القطری از مصر، یاشار عبدالله‌یف از کشور آذربایجان، سیدشان‌حیدر بی‌باک امروهی از هندوستان، علی‌اصغر عبدالحکیم از افغانستان و محمدحسین حیدری از افغانستان. همچنین از ابتهال‌خوان دکتر صلاح عبدالله الجمل از مصر نیز قدردانی شد و برای اولین بار در این اجلاس مدال افتخار به ذاکران اهل بیت(ع) اهدا شد.

در مراسم اختتامیه از خانواده شهید حجت‌الاسلام حبیب‌الله شریعتی فر از استان گلستان نیز تجلیل به عمل آمد. همچنین در اختتامیه یازدهمین اجلاس پیرغلامان از چند نفر از هنرمندان و مداحان حسینی تجلیل شد. این افراد عبارتند از: شاعر آیینی سیدابراهیم سجادی‌زاده، خطیب و شاعر آیینی شیخ علی جان‌طیبی، کریم خضوعی، سیدصادق میرحیدری، حاج آخوند عبدالجبار میرابی مداح واعظ، حاج آخوند شاه‌دروی ایزدی، خطیب اهل سنت قربانعلی قرچه و پژوهشگر اهل سنت موسی جرجانی.

تجلیل از نوغلامان حسینی

اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی، طی مراسمی نوغلامان حسینی را معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این مراسم از نوغلامان حسینی، ابوالفضل دهقان، حسین قلیچ، عرفان احمدی، حنظله گرگین، ابراهیم جعفری، حسینعلی صادقی و محمدمهدی فدایی قدردانی شد. قدردانی از نوغلامان حسینی برای نخستین‌بار در گلستان برگزار شد. نوغلامان کسانی هستند که تازه وارد این عرصه شده و شاگرد پیشکسوتان هستند. برگزاری یازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی امسال با شهادت حسین فهمیده و روز بسیج دانش‌آموزی همزمان شده بود و با توجه به سن سیزده سالگی حضرت قاسم (ع) از نوغلامان سیزده ساله حسینی قدردانی شد. در بخش پایانی اختتامیه، نشان اجلاس دوازدهم به استان خوزستان سپرده شد. این مراسم با مدیحه‌سرایی نزار القطری و حاج صادق آهنگران پایان یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها