محمد حسین صوفی در نشست خبری دوازدهمین اجلاس تجلیل از پیر غلامان حسینی که در سالن جلسات ساختمان شهدای رادیو برگزار شد گفت:عاشورا حماسه‌ای به وسعت تاریخ است.
کد خبر: ۷۲۶۹۲۹
عاشورا حماسه‌ای به وسعت تاریخ است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی صدا؛ در ابتدای این مراسم محمد حسین صوفی معاون صدا ضمن خوشامدگویی به حضار و تبریک روز میلاد امام هادی(ع) و اعیاد بزرگ قربان و غدیرگفت: عاشورا، کربلاو محرم جایگاه ویژه و با عظمتی در تاریخ اسلام، شیعه و ملت مادارد و هر زمان که از عاشورا، کربلا و امام حسین(ع) نام برده می شود فداکاری، ایثار واز خودگذشتگی در اذهان متبادر می شود.

صوفی گفت: وقتی نام کربلا و عاشورا مطرح می شود سه محور در اذهان خطور می کند، محور اول مظلومیت خاندان امام حسین(ع)و ظلم و فشاری که به خاندان اهل بیت روا می شود در یک طرف میدان، مظلومیت مطلق و در مقابل ظلم مطلق، در یک طرف نفرات و تجهیزات بسیارحضوردارند ودرطرف دیگر نفرات و تجهیزات کم به میدان می آیند.

وی ادامه داد: محور دوم، شهادت، ایثار، خودباوری، خدباوری، اخلاص و محور سوم بصیرت، آگاهی، ولایت پذیری و ولایت مداری اهل بیت و یاران ابا عبدالله الحسین هستند.

صوفی با اشاره به واقعه عاشورا، گفت: همه این وقایع در یک شب و روز اتفاق می افتد، در این زمان بصیرت و آگاهی عده ای به اوج می رسد و 72 تن از بهترین فرزندان زمین برای ادای تکلیف الهی با دشمن تا بن دندان مسلح جنگیدند و با رشادت ، مقاومت و از خودگذشتگی به شهادت می رسند.

صوفی با بیان اینکه ، نهضت حضرت ابا عبدالحسین(ع) بزرگترین نقش را در تجدید حیات اسلام ایفا کرده، افزود: عاشورا حماسه ای است به وسعت تاریخ، حماسه ای که سال به سال که از دوران آن می گذرد بر شکوه و عظمت آن افزوده می شود و لایه های پنهان آن در تاثیرگذاری بر اقشار و جوامع بیش از پیش هویدا می شود.

معاون صدای رسانه ملی خاطر نشان کرد: با افشاگری های حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) پیام عاشورا، مظلومیت، شجاعت، رشادت وحق طلبی به همگان منتقل شد و از آنجا بود جبهه حق پیروز شد.

معاون صدای رسانه ملی با اشاره به اینکه نهضت امام حسین(ع) یک نهضت جهانی بود و همگان وظیفه دارند در انتقال پیام این نهضت سهیم باشند، افزود: در این تداوم و یاد خاطره این نهضت که اصلی ترین عامل استمرار و بقای آیین محمدی است بسیاری از نهاد ها و افراد انجام وظیفه می کنند و یکی از این گروه ها که شرایط ترویج انوار نورانی عاشورا و کربلا را فراهم می آورند مداحان و شعرا هستند که رسانه ملی در تلاش است تا ضمن تبیین و معرفی نقش و جایگاه شعرا و مداحان از اقدامات ارزشمند آنان تقدیر کند.

صوفی در خصوص دلایل برگزاری این اجلاس گفت: به دلیل پاسداشت اقدام ارزشمند مداحان و شعرا و هنرمندان عاشورایی و با هدف تکریم از پیر غلامان حسینی و تجلیل از هنرمندان، خادمان و ذاکران آیین های عاشورایی و نیز معرفی فرهنگ اصیل و صحیح عزاداری امام حسین(ع) این همایش چند سالی ست که در حال برگزاری است.

به گفته صوفی، دوازدهمین اجلاس تجلیل از پیر غلامان حسینی گفت: این اجلاس از 23 تا 24 مهرماه سال جاری در استان خوزستان، شهر اهواز برگزار می شود، افتتاحیه این اجلاس روز چهارشنبه صبح و مراسم اختتامیه آن پنج شنبه بعد از ظهر در مهدیه امام خمینی اهواز بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می شود.

دوازدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی با حضور مداحان، شعرا، پژوهشگران، محققین، علما و نویسندگانی که آثاری را با موضوع عاشورا و کربلا تولید کرده اند؛ برگزار می شود؛ تجلیل ازپژوهشگران، مداحان و مرثیه سرایان برجسته از بخش های دیگر دوازدهمین اجلاس تجلیل ازپیرغلامان حسینی(ع) است.

وی افزود: روز سه‌شنبه 22 مهر مراسم بدرقه پیرغلامان در شهر تهران طی مراسمی در مهدیه امام حسن مجتبی (ع) برگزار می شود و در اهواز نیز اقشار مختلف مردم به استقبال این عزیزان خواهند آمد.

صوفی در خصوص مهمانان شرکت کننده دردوازدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی گفت: اجلاس امسال با حضور بیش از 1000 نفر از مداحان و پیرغلامان سراسر کشور و 22 کشور جهان برگزار خواهد شد.

در این دوره بیش از 90 نفر مداح، ذاکر و پژوهشگر عاشورایی از کشور های هندوستان، افغانستان، کویت، بحرین، عربستان، عمان، عراق، کلمبیا، ترکیه، تایلند، تونس،آلبانی، تاجیکستان، آذربایجان، لبنان و... است که 15 نفر از آنان مورد تجلیل قرار می گیرند همچنین متولیان آستان های مقدس نجف، کربلا، سامرا، کاظمین و آستان قدس رضوی نیز حضور دارند.

معاون صدای رسانه ملی اظهار کرد: مجموعا 67 نفر در این دوره از اجلاس مورد تجلیل قرار می گیرند که از این تعداد 15 پژوهشگر و مداح بین المللی، 16 مداح و ذاکر از داخل کشور، 5 هنرمند، فیلمساز، ناشر و شاعر، 2 مداح جوان، یک بانوی پژوهشگر و 18 تن از مداحان، پژوهشگران و پیرغلامان خوزستانی هستند.

صوفی با اشاره به دلایل برگزاری این اجلاس در خوزستان گفت: مردم استان خوزستان مردمی مقاوم هستندکه خدمات بسیار زیادی را به اسلام، انقلاب و ایران ارائه کرده اند، مردم ما مدیون فداکاری های این استانند، مردم خدمات شهرهای مختلف این استان مثل خرمشهر، آبادان، هویزه، سوسنگرد و ... را فراموش نمی کنند.

وی درباره اقدام ویژه این دوره از اجلاس گفت: امسال سبک عزاداری مخصوص خوزستان با نام سه سنگ و سبک ویژه حاج صادق آهنگران توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت ملی می شود.

صوفی درباره نحوه پوشش رسانه ای این همایش افزود: شبکه های رادیویی قرآن، اهواز، ایران، شبکه های تلویزیونی قرآن و معارف و سیمای خوزستان به طور زنده مراسم افتتاحیه و اختتامیه را پوشش می دهند. همچنین شبکه برون مرزی الاهواز و شبکه های عراقی نیز در این دوره به پوشش اخبار و رویدادهای اجلاس تجلیل از پیرغلامان می پردازند.

وی در پایان گفت: یکی از دلایل برگزاری اجلاس تجلیل از پیر غلامان، فراهم آوردن زمینه های لازم برای ورود باشکوه تر به ماه محرم است، امیدواریم که بتوانیم وظیفه و رسالتی که برای ترویج فرهنگ عاشورا و ایثار و شهادت بر عهده داریم به نحو مطلوب انجام دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها