شناسایی یک گروه خونی نادر در اصفهان

یک گروه خونی نادر برای اولین بار در کشور در استان اصفهان شناسایی شد.
کد خبر: ۶۰۰۳۲۷
شناسایی یک گروه خونی نادر در اصفهان

محمدمهدی حریری مدیرکل انتقال خون اصفهان روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: چندی پیش یک بیمار قلبی با وضعیت بحرانی به بیمارستان شهید صدوقی مراجعه کرد.

وی افزود: گروه خونی این بیمار با هیچ گروه خونی سازگاری نداشت و یکسال و نیم بدنبال گروه خونی مشابه خودش می گشت و نمونه خون او ازسوی سازمان انتقال خون اصفهان به تهران ارسال شد.پس از آزمایش در تهران مشخص شد که گروه خونی بیمار بسیار نادر است و مشابه دیگری در کشور ندارد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه این فرد برای انجام عمل جراحی قلب باز نیاز به هفت واحد خونی داشت، افزود: این نهاد از طریق روش اتولوگ (تزریق خون شخص به خودش) شش واحد خون برای عمل جراحی بیمار را طی دو ماه تهیه کرد.

وی اظهار کرد:سازمان انتقال خون تهران نیز یک واحد گروه خونی «o» مثبت از یک شهروند با گروه خونی نادر در شمال ایران برای درمان این بیمار به این سازمان منتقل کرد.

حریری با بیان اینکه ایران جزو ۲۰ کشور دارای ذخایر خون های کمیاب است، گفت: خون های کمیاب با روش خاصی منجمد می شود که هزینه آن زیاد است اما برای نجات انسان ها ارزشمند است.خون منجمد شده را می توان تا ۱۰ سال نگهداری کرد.

پزشک سازمان انتقال خون استان اصفهان نیز در این باره گفت: این گروه خونی نادر متعلق به جانباز ۷۰ درصدی است که دارای گروه خونی A مثبت است که به خاطر زیرگروه ها و آنتی بادی ها، خونش با هیچ گروه خونی سازگار نیست.

عیسی جوادی با بیان اینکه این بیمار به چند واحد خونی برای جراحی قلب باز نیاز داشت، گفت: این سازمان برای تهیه آن از روش اتولوگ استفاده کرد.

وی توضیح داد: در روش اتولوگ به طور معمول می توان هر هفته یک واحد خونی از بیمار دریافت کرد که زمان نگهداری این خون تا ۳۵ روز است.

جوادی با بیان اینکه در ۲۵ شهریورماه سالجاری عمل بیمار صورت گرفت، افزود: تمام واحدهای خونی دریافت شده از بیمار در حین عمل و بعد از عمل به فرد تزریق شد.

پزشک سازمان انتقال خون استان اصفهان اظهار کرد: با شناسایی این گروه خونی نادر، هفت گروه خونی نادر در استان اصفهان شناسایی شده است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها