کد خبر: ۵۹۳۶۰۳
داریوش ارجمند: ورزش باستانی، یک باله شرقی جوانمردانه است

در نخستین همایش بین‌المللی آیین پهلوانی میراث ماندگار که در تالار وحدت تهران برگزار می‌شد، نمایندگان مجلس، چهره‌های لشکری و کشوری، سفیران کشورهای خارجی، رؤسای کارگزاری‌های سازمان ملل، هنرمندان ایرانی و پیشکسوتان ورزشی ایران حضور داشتند.

«ورزش باستانی یک باله شرقی جوانمردانه است؛ آمیزه‌ای از هنر، دین و اخلاق که ایرانیت و اسلامیت را همزمان در خود دارد.» این‌ها همه آن‌چیزی است که داریوش ارجمند، در نخستین همایش بین‌المللی «آیین پهلوانی؛ میراث ماندگار» بازگو می‌کند. او از دو بال ایرانیت و اسلامیت سخن می‌گوید که ورزش زورخانه‌ای و فرهنگ سرزمین ایران بر آن‌ها بنیان نهاده شده است.
او در این همایش که چهارم شهریورماه به مناسبت شب تولد جهان‌پهلوان غلامرضا تختی برگزار می‌شد، افزود: «ورزش باستانی از ملیت، دیانت یعنی  ایرانیت و اسلامیت ما بهره برده است و این فرهنگ سرزمین من است که در آن هم ایرانیت به شدت متجلی است، هم اسلام در اوج خودنمایی می‌کند. در فرهنگ من هم مسجد شیخ لطف‌ا... چشم را می‌نوازد، هم تخت جمشید
ارجمند ورزش باستانی را نمودی از فرهنگ ایرانی دانست و تأکید کرد: «در ورزش باستانی سرزمین من، هنر متجلی است. در  آنجا که ضرب زورخانه و آوازش را می‌بینیم یا در جایی که  با ریتم و چرخش ورزشکارش سر و کار داریم، هنر ایرانی حضور دارد. این ورزش از نظر من یک باله‌ شرقی جوانمردانه است. در ورزش باستانی حضور دین را به شدت احساس می‌کنم، چنانکه مرشد و سردمدار زورخانه، جز القای ایمان، اخلاق و دین کار دیگری ندارد و در ایرانیت من و اسلامیت من این دو از هم جدا نیستند.»
این هنرمند، ورزش باستانی را نمایشی یگانه و یک دانشگاه اخلاق یگانه دانست و گفت: «ای کاش همه ورزشکاران این مملکت از این گود مقدس عبور می‌کردند. اگر امید داریم که جوانان ما دست افتاده را بگیرند و بر سر نفس خودشان امیری بکنند، راهش دانشگاه نیست؛ آن‌ها باید به مدرسه دیگر بروند که همین گود مقدس است. ما در هنر می‌گوییم صحنه تئاتر، پل صراط بازیگری است و کسی که از آن عبور نکند، هیچ نمی‌شود و من می‌گویم، پل صراط پهلوانی و حتی قهرمانی، گود مقدس زورخانه است، جایی که دو بال بلندپرواز فرهنگ من را نشان می‌دهد و با آن می‌توان به اوج رفت»

قانون، اشکان خسروپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها