چهارشنبه گذشته بازرسان شورای اصناف تهران از واحدهای صنفی متعددی بازرسی کردند که طی آن غیر واقعی بودن نرخ اتحادیه میادین از سوی بازرس شورای اصناف تایید شد.
کد خبر: ۵۸۷۳۵۹


به گزارش جام جم سرا از ایسنا، بازرس شورای اصناف در این بازدید ضمن تایید مواردی همچون زیر چوبی، عدم صدور فاکتور، دلال بازی، اجاره حجره‌های بارفروشان به دلالان و اعلام نرخ غیرواقعی از سوی اتحادیه میادین میوه و تره بار گفت: وزن سبد و جعبه میوه روی وزن میوه محاسبه می‌شود و در چند ماه گذشته مقرر شد تا جعبه‌های میوه کاملا پلاستیکی و با وزن 200 گرم تولید شوند که البته هنوز این کار انجام نشده است.
عرب تصریح کرد: به طور میانگین جعبه‌های میوه سه تا چهار کیلوگرم وزن دارند که به جز میوه موز مابقی به عنوان وزن میوه به حساب می‌آید که در برخی مواقع وزن جعبه نصف حساب می شوند.
طی این بازرسی‌ها یک فروشنده میوه در خیابان سهروردی اعلام کرد که هویج را کیلویی 2400 تومان خریداری کرده است که بعد از پرداخت زیر چوبی، کاهش وزن جعبه و دور‌ریز خرابی قیمت تمام شده آن به کیلویی 3000 تومان رسیده است. او همچنین به طور مستند و با ارائه فاکتور گفت: هر کیلو هلو 3000 تومان، خیار درختی 1500 تومان، سبزی خوردن معمولی یک هزار تومان، سیب زمینی درهم همدان 1400 تومان، سیب زمینی یک دست 1800 تومان و شلیل 3500 تومان توسط میوه فروش از میادین میوه و تره‌بار خریداری شده است.
به گفته این فروشنده قیمت هر کیلو سبزی معمولی 1200 تومان تمام می شود که کیلویی 1500 تومان به دست مشتری می‌رسد.
او در پاسخ به این سوال که نرخ اتحادیه میادین میوه‌ و‌تره‌باربرای سبزی درجه یک کیلویی 650 تومان است بیان کرد: سبزی درجه چندم که تماما آشغال است کیلویی 650 تا 700تومان در میدان عرضه می‌شود.
وی همچنین درباره سیب زمینی گفت: سیب زمینی درهم با وجود خاک و خرج‌ زیر‌چوبی کیلویی 1400 تومان فاکتور می‌شود که برای مغازه دار کیلویی 1650تومان تمام می‌شود.
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا موز که با دلار وارد می‌شود، دلار قیمت آن را مشخص می‌کند گفت: این چنین نیست و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت موز است که در حال حاضر قیمت موز کیلویی 4000 تومان است و روزی هست که آنچنان حجم موز کاهش می یابد و برای خرید آن باید در صف ایستاد و کیلویی 6000 تومان هزینه کرد.
این فروشنده افزود: جعبه های گلابی در حدود دو کیلوگرم وزن دارند که در کنار وزن جعبه وزن پوشال تعبیه شده در آن نیز روی وزن میوه افزوده می‌شود و برای سبدهای پلاستیکی 700 تومان در میدان از خریدار دریافت می شود که در پایان برای هر جعبه 50 تومان عاید مغازه‌دار سطح شهر می‌شود. برخی از افراد هئیت مدیره اتحادیه بارفروشان حجره‌های خود را به 8 تا 10 دلال اجاره داده‌اند.
صحبت‌های این فروشنده در واحد صنفی دیگری نیز تایید شد. میوه فروش این واحد که در خیابان بهار تهران مشغول فعالیت است درباره سیب زمینی گفت که سیب‌زمینی درجه یک کیلویی 1800 تومان و سیب‌زمینی درهم و بیل خورده کیلویی 1300 تا 1400 تومان به فروش می‌رسد. برای سیب زمینی 1800 تومانی فاکتور صادر نشده است و برای دیگر میوه ها بنابر میل بارفروش فاکتور صادر می‌شود. بیشتر فاکتورهای صادر شده کپی فاکتورهای سابق است و روی فاکتور اصلی که از اتحادیه دریافت شده است صورت نمی‌شود.
این میوه فروش ادامه داد: برای میوه هایی که در میدان به وفور یافت می‌شود و قیمت مناسبی دارند فاکتور صادر می شود اما برای دیگر موارد این چنین نیست و در صورت اصرار برای صدور فاکتور از سوی بارفروش اعلام می‌شود که " اگر نمی خواهی خرید نکن"! اگر میوه خرید نکنیم نمی توانیم میوه مغازه خود را تامین کنیم زیرا وضعیت تمام میدان این چنین است. به عنوان مثال برای زردآلو و شلیل که در حال حاضر قیمت آن بیش از 3000 تومان و تا حدودی کم‌یاب است فاکتور صادر نمی‌شود تا دست بارفروشان برای بازرسان میادین باز نشود و در برخی موارد نام بار میوه تغییر کرده و با نام میوه دیگری فاکتور صادر می‌شود.
در این رابطه بازرس شورای اصناف گفت: نشان دادن میوه توسط میوه فروش به بازرسان میدان به صورت اختیاری است و بازرسان نیز نمی توانند تمام فاکتورها و میوه ها را کنترل کنند.
این میوه فروش با نشان دادن فاکتور خرید گیلاس خود گفت: عرف روز قیمت گیلاس 6000 تومان بود و قیمت خرید کیلویی 7500 تومان بود که در لحظه خروج از میدان بازرسان این موضوع را گوشزد کردند اما با تحویل آن به بارفروش دیگر گیلاس خوب و با قیمت کمتر یافت نشد.
او درباره گیلاس 7500 تومانی افزود: هر کیلو گیلاس با خرابی، پول جعبه و هزینه زیر چوبی کیلویی8500 تومان تا 9 هزار تومان برای مغازه دار تمام می‌شود.
وی همچنین درباره کاهو گفت: هزینه زیر چوبی کاهو جعبه ای 500 تومان محاسبه می‌شود که قیمت هر کیلو کاهو معمولی 1300 تومان و کاهو سالادی 1800 تومان است.
این در حالی است که بنا بر مشاهدات خبرنگار ایسنا حجم اعظم کاهوهای خریداری شده از سوی مغازه دار به عنوان آشغال دور انداخته شده بود. در کنار آشغال کاهو نیز گونی سیب زمینی وجود داشت که وزن سیب‌زمینی درون آن از سوی مغازه‌دار حدود 35 کیلوگرم اعلام شد. گونی خالی توسط خبرنگار وزن شد که سه کیلو و 175 گرم خاک درون آن وجود داشت که این وزن تنها مربوط به خاک آن بود نه خاک و سیب‌زمینی خراب و بیل خورده که دورریز هر گونی سیب زمینی در حدود 50 درصد است.
در دیگر مشاهدات خبرنگار ایسنا مشخص شد که برای لیموترش فاکتور بدون مهر صادر شده است که قیمت آن کیلویی 6000 تومان اعلام شده بود و فروشنده اعلام می‌کرد به دلیل این که قیمت لیمو‌ترش بیش از کیلویی 3000 تومان بوده فاکتور آن بدون مهر است.
او درباره وجود دلالان در میدان گفت: حجره ها تماما در دست دلالان است و یک بچه 16 ساله که به دلالی در میدان مشغول است اعلام کرده روزی دو میلیون تومان سود فروش سیب‌زمینی آن است.
وی با اشاره به این که 20 بار فروش بیشتر در میدان حضور ندارند بیان کرد: اعضای هئیت مدیره اتحادیه حجره های خود را به بیش از 10 نفر اجاره داده‌اند.
او جعبه میوه ای را نشان داد که بعد از گذشت دو روز و با خشک شدن آب وزن آن به دو کیلو و 700 گرم رسیده بود. وی مدعی شد که روز اول این جعبه چهار کیلو وزن داشته و بارفروش وزن جعبه را به عنوان وزن میوه محاسبه کرده است.
در پایان بازرسی واحدهای صنفی فروش میوه، بازرس شورای اصناف به نکته قابل توجهی اشاره و بیان کرد: میوه هایی که در جعبه به فروش می‌رسند تنها ردیف بالایی آن‌ها مطلوب است و دیگر ردیف‌ها آنچنان تعریفی ندارند.
او همچنین تائید کرد که میوه کمتر از وزن اعلام شده توسط بارفروشان به فروش می‌رسد و حقوق کاگران بارفروشان یا به عبارت بهتر دلالان را خریداران میوه می پردازند که رقمی در حدود یک میلیون و 500 هزار تومان تا دو میلیون تومان برای هر کارگر در ماه درآمد به حساب می‌آید.
لازم به ذکر است که اتحادیه میادین میوه و تره بار در روز چهار شنبه قیمت‌های متفاوتی نسبت به فاکتورهای رسمی صادر شده اعلام کرده بود.

>> امیر‌حسین لواسانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها