نه می‌خواهیم شعار بدهیم و نه قصدمان آموزش پیام‌های ایمنی است؛ صحبت از یک سهل‌انگاری ساده است که هر روز تکرار می‌شود و وقت و انرژی صدها هزار شهروند را نیز تلف می‌کند و بخصوص سالمندان را به زحمت می‌اندازد.
کد خبر: ۵۵۵۱۱۸


 اگر شما هم در زمره هزاران شهروندی هستید که روزانه از قطارهای شهری استفاده می‌کنند، حتما با منظره پله‌های برقی خاموش در ایستگاه‌های مترو مواجه شده‌اید. کاری نداریم که برخی افراد هیچ‌وقت از این پله‌های مکانیزه استفاده نمی‌کنند اما پله‌های برقی برای بسیاری از شهروندان معلول، سالمندان و حتی بسیاری از افرادی که هیچ مشکل جسمی ندارند، وسیله‌ای پرکاربرد و مفید است که خاموش شدنش، دردسرهای زیادی به دنبال دارد.
 یکی از ماموران ایستگاه مترو «دروازه دولت» تهران در پاسخ به این‌ که چرا پله‌های برقی در بسیاری از ایستگاه‌های مترو از کار می‌افتد، گلایه می‌کند: بسیاری از پله‌های برقی در مترو، مجهز به سیستم هشداردهنده‌ای است که در صورت دویدن روی پله‌ها، خودبه‌خود خاموش می‌شود؛ یعنی سیستم ایمنی آنها طوری برنامه‌ریزی شده است که در صورت وقوع حادثه و افتادن مسافری از روی پله برقی، باید به طور خودکار خاموش شود ولی وقتی فردی روی پله‌ها می‌دود، این سیستم هوشمند گمان می‌کند که حادثه‌ای اتفاق افتاده است و پله برقی خاموش می‌شود.
 البته اگر بخواهیم منصفانه سخن بگویم، بیشتر مسافران مترو بدون اطلاع از این ویژگی پله‌های برقی، روی پله‌ها نمی‌دوند، اما شاید دانستن همین نکته ساده هم موجب شود که پله‌های برقی کمتری در قطارهای شهری از کار بیفتد.
 در حالی که خاموش شدن پله‌های برقی در ایستگاه‌های مترو بر ازدحام جمعیت می‌افزاید و همچنین بسیاری از مسافران را از این امکانات شهری محروم می‌کند، جای‌دوری نمی‌رود اگر برای حفظ حقوق دیگر مسافران هم که شده، روی پله‌های برقی ندویم.
>> جام جم آنلاین/ امین جلالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها