خودکفایی با افتتاح واحد بنزین سازی پالایشگاه شازند

با آماده شدن واحد بنزین سازی پالایشگاه امام شازند در استان مرکزی و افزایش تولید بنزین از چهار میلیون لیتر به 16 میلیون لیتر کشور از واردات هر نوع بنزین خودکفا شد.
کد خبر: ۵۴۹۶۸۹
خودکفایی با افتتاح واحد بنزین سازی پالایشگاه شازند

به گزارش واحد مرکزی خبر پالایشگاه امام خمینی شازند که پیش از این پالایشگاه شازند اراک نام داشت اولین پالایشگاه بعد از انقلاب است که به دست توانمند متخصصان داخلی طراحی و ساخته شد.

این پالایشگاه درسال 1372 راه اندازی و طی 12 سال طرح توسعه آن طراحی و عملیات اجرایی آن درسال 1385 آغاز شد.

مجری طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی شازند می گوید: با بهره برداری از این طرح بزرگ، استان مرکزی به قطب تولید بنزین درکشور تبدیل شده است.

رشید سیدیان بابیان اینکه نفت موردنیاز این پالایشگاه ازجنوب تامین می شود، افزود: روزانه 250 هزار بشکه نفت وارد پالایشگاه شده و16 میلیون لیتر بنزین درکنار سایر محصولات نفتی مانند سوخت جت تولید می شود.

وی با تاکید بر اینکه همه واحدهای طرح توسعه پیش راه اندازی شده است اضافه کرد: با بهره برداری از این طرح هدیه بزرگ متخصصان داخلی تقدیم مردم شده است و بنزین یورو چهار و پنج وارد خطوط انتقال پمپ بنزین ها می شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند با بیان اینکه، ظرفیت اولیه این پالایشگاه چهار و نیم میلیون لیتر در روز بوده است گفت: با افتتاح طرح ظرفیت پالایشگاه امام به چهار برابر افزایش می یابد.

میرقادری افزود: برای اجرای طرح توسعه بیش از چهار هزارمیلیارد تومان هزنیه شده است که ضمن بازگشت سرمایه در سالهای اولیه سالانه از خروج ارز کشور جلوگیری شود.

درمجموع با اجرای کامل طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی تولید گاز مایع پالایشگاه از97 صدم درصد به 3 و57 درصد پروپیلن از صفر درصد به 1 و 23 درصد، بنزین سوپر از90 و سه صدم درصد به 3 و55 درصد، بنزین معمولی از 3  و 74  درصد به 12 و31 درصد، نفت سفید (سوخت جت) از 4 و 18 درصد به 5 و95 درصد و گازوییل از7 و47 درصد به 8 و92 درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه، اجرای این طرح شبانه روزی بوده و مهندسان و کارگران در سخت ترین شرایط کاری قرار داشتند گفت: این سختی ها با راه اندازی طرح به شیرینی تبدیل می شود.

میرقادری اضافه کرد: با راه اندازی طرح توسعه، میزان نفت کوره تولیدی در این پالایشگاه از 30  درصد به کمتر از هشت درصد کاهش خواهد یافت و این به مفهوم بالا رفتن کیفیت بنزین تولیدی است و  از سوی دیگر درصد سوخت مصرفی نسبت به نفت خام ورودی این پالایشگاه از هفت درصد به پنج درصد کاهش یافت که نشان از صرفه جویی در مواد اولیه است.

وی افزود: همچنین با اجرای این طرح میزان استحصال گوگرد از فرآورده های این پالایشگاه 11 برابر افزایش یافته و از روزانه 60 تن به روزانه 700 تن افزایش خواهد یافت و بنزین تولیدی را با کیفیت می کند.

او اضافه کرد: گوگرد حاصل شده برای مصارف درجای خود مورد استفاده قرار می گیرد.

طرح تحریم ها ازسوی استکبار وهمدستانش برای جدی شدن کمبودها در داخل و کاهش مقاومتها صورت می گیرد با این حال دشمن هنوز درس نگرفته است که با پر رنگ کردن تحریم جوانان این کشور سریع تر به سمت خودکفایی و تولید داخل پیش می روند.

اجرای طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی گام اساسی در خنثی سازی تحریمهای دشمن است.

مسوولین اجرای این طرح هم هدف ازاجرای این طرح را افزایش تولید بنزین، افزایش سطح کیفیت تولیدات پالایشگاهی در ازای کاهش تولید نفت کوره و ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاه برای رسیدن به استانداردهای کشورهای اروپایی و کاهش مواد آلاینده محیط زیست است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش هم پیش از این در بازدید خود از این پالایشگاه با تاکید بر اهمیت تولید داخلی این مخازن از سوی شرکتهای سازنده تجهیزات پالایشگاهی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ماشین سازی و آذرآب و واحدهای صنعتی استان به عنوان تولیدکننده های نمونه کشور هستند که باید از توان این واحدها در توسعه پالایشگاههای کشور استفاده کرد.

ضیغمی با بیان اینکه طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت پالایشگاه امام خمینی از سوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکتهای ایرانی سازه، طراحی و ساختمان نفت و شرکت چینی سی.یی.آی با مشارکت شرکت‌های آنرشیمی و مپصا و شرکت جی.جی.سی اجرا شد.

مجری این طرح،هم از تامین نیمی از تجهیزات موردنیاز طرح توسعه پالایشگاه ازسوی سازندگان داخل خبر داد و افزود: 45 درصد تجهیزات موردنیاز طرح ازسوی سازندگان تامین شد که این رقم در قیاس با سایر پالایشگاه های کشور بی نظیر است.

سیدیان با بی اثر خواندن تحریم ها درتامین کالاهای مورد نیاز طرح توسعه پالایشگاه گفت: کالاهای اساسی موردنیاز پروژه از بهترین سازندگان داخلی وخارجی تامین شده وبا توان داخلی نصب شده است.

یکی از محورهای اصلی راه اندازی طرح های توسعه درپالایشگاه های کشور بالا رفتن ضریب اطمینان و ایمنی دستگاههاست که پالایشگاه امام خمینی شازند از اولین هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
اكبر
Netherlands
۰۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
۰
۰
خدا قوت ، یك نفر برای همه ، همه برای ایران ، ایران فقط برای ایرانیان
به امید روز خود كفایی در همه زمینه ها

نیازمندی ها