مدیرشبکه قرآن و معارف اعلام کرد

تبیین فرهنگ حسینی راهبرد سیما

سیمای جمهوری اسلامی ایران تبیین فرهنگ حسینی و بیداری اسلامی را در ویژه برنامه های ماه محرم سیما دنبال می‌کند.
کد خبر: ۵۱۵۲۷۷

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی سیما، حسن گروسی دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در گفتگو با خبرنگاران، برجسته سازی نقش عاشورا در تحکیم و ارتقاء امر به معروف و نهی از منکر، تاکید بر نماز به عنوان یکی از اهداف اصلی قیام سیدالشهداء (ع)، معرفی جایگاه جوان در قیام عاشورا، معرفی و تبیین ابعاد بیداری گرایانه قیام حسینی به عنوان الهام بخش قیام مردم منطقه و درس گرفتن از قیام امام حسین (ع) در شرایط دشوار همچون تحریم و محاصره اقتصادی را راهبردهای اصلی حاکم بر برنامه سازی در شبکه های سیما در ایام محرم برشمرد.

بر اساس سیاست ها، رویکردها و نوآوری های سیما در محرم سال 1391 کارشناسان و صاحبنظران برجسته دینی با حضور در ویژه برنامه های شبکه های سیما " فرهنگ حسینی و بیداری اسلامی " را در ابعاد مختلف بررسی می کنند.

وی معرفی 60 عنوان کتاب از شبکه های سیما با هدف ارتقاء فرهنگ مطالعه عاشورایی در ماه های محرم و صفر، برگزاری سوگواره های سراسری حضرت قاسم بن حسن (ع) و حضرت عبدا... ابن حسن (ع)، در ادامه همایش شیر خوارگان حسینی با هدف معرفی الگوی نوجوان ایرانی، معرفی 40 بانوی عاشورایی با حضور خانواده معظم شهدا، چهل پرسش و پاسخ عاشورایی، معرفی 40 حسینیه و هیات های شاخص تهران ، معرفی و ترویج ادبیات آیینی عاشورایی، با حضور شعرای نامدار کشور، از برنامه های ویژه سیما در محرم امسال شبکه های مختلف برشمرد.

گروسی تاکید برنامه های سیما بر مقتل " نفس المهموم" مرحوم عباس قمی و مسابقه پیامکی از این منبع ، برنامه های کوتاه ارمغان و میان برنامه وصال و بررسی دیدگاه های ملل مختلف درباره امام حسین (ع) را از دیگر برنامه های محرم امسال عنوان کرد.

دبیر شورای معارف سیما در ادامه اظهار داشت: پخش برپایی آیین عزاداری استان های مختلف کشور از جمله یزد و زنجان نیز در دستور کار شبکه های سیما است.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما تاکید کرد: توجه ویژه سیما به بعد « شناختی » قیام حسینی بیش از اتکا به بعد عاطفی و پیام محور بودن برنامه ها را از ویژگی تولیدات سیما در ماه محرم و صفر برشمرد.

دبیر شورای معارف سیما در ادامه این گفتگو ماموریت های و برنامه های شبکه های مختلف سیما را بر اساس طیف مخاطبان آن به تفکیک تشریح کرد.

به گفته گروسی، شبکه یک سیما " بررسی و تبیین غیرت دینی در قیام امام حسین (ع)" را در ویژه برنامه های مختلف با حضور حجج اسلام قرائتی، فاطمی نیا، شهاب مرادی، صدیقی ، دکتر رجبی دوانی و خانم علاسوند در دستور کار دارد.

گروه معارف این شبکه با " آفتاب شرقی" با خیل مشتاقان حسینی همراه می شود و برنامه " اشراق "  نیز دیگر برنامه برنامه ترکیبی این گروه است که ویژه ماه محرم است .

برنامه " پلاک یک " نیز از عزاداری ها در سطح شهرها و حضور عزاداران حسینی در ایام محرم در تکایا و مساجد می گوید.

مستندهای " روایت های عاشور ا" و " دلیران نخلستان " دستاورد تامین برنامه برای این ایام است . برنامه زنده " این شب ها " نیز موضوع کمالات انسانی را با حضور کارشناسان برتر حوزه و دانشگاه بررسی می کند.

گروه حماسه و دفاع شبکه یک مستند " سراج " را با توجه به هم زمانی هفته بسیج با ایام محرم با محوریت بسیج و تلفیق با عاشورا تولید کرده است .

همچنین مستند " در امتداد غدیر " که به زندگی شیعیان در جهان پرداخته است در دهه محرم از شبکه یک سیما پخش می شود.

مستند " به رنگ آفتاب " نیز تاثیر امام حسین (ع) را در ارتقای معنویت شیعیان بررسی می کند.

گروسی افزود : فیلم سینمایی مختارنامه در سه قسمت 90 دقیقه ای ، ساعت 22 سوم تا پنجم آذر، در دستور کار پخش شبکه یک قرار دارد. این فیلم در این دو روز جایگزین مجموعه تلویزیونی " راستش را بگو " خواهد شد .

تله فیلم های " شیخ شریف " و " قصر روی یخ "  نیز به ترتیب ساعت 15:30 سوم و پنجم آذر از این شبکه پخش می شود .

دبیر شورای معارف سیما " تعالی خانواده در پرتو فرهنگ حسینی " را محور اصلی وی‍ژه برنامه های شبکه دو سیما دانست که با حضور حجج اسلام راستگو، پناهیان،  کازرونی، دکتر محسن اسماعیلی و خانم دکتر همیز بررسی می شود.

مجموعه تلویزیونی " یک تکه زمین " در ده قسمت 45 دقیقه ای از دهه دوم محرم و ساعت 21:30 دقیقه هر روز از شبکه دو پخش می شود.

گروه خانواده این شبکه برنامه های زنده " عصر خانواده و زنده باد زندگی " را ویژه ماه محرم به بینندگان خود ارائه می کند. برنامه شیرخوارگان حسینی، نیز از دیگر برنامه های این گروه در دهه اول محرم است.

به گفته گروسی ، برنامه های زنده " جمعه به جمعه خونه به خونه "، " شادونه در سرزمین دونه ها " و " مل مل " نیز محصول گروه کودک و خردسال شبکه دو سیما است که ویژه این ایام خواهد بود.

گروه نوجوان برنامه زنده " شش تایی آ "  و گروه اجتماعی و اقتصاد برنامه زنده " روز از نو " را به این مناسبت اختصاص داده اند.

برنامه های " فصل عاشقی "، " بهره ای از کلام بزرگان "، " سفیر آسمانی "، " مستند نذر علی "، " فیروزه " ،" بچه های مسجد " ، " در سوگ سیدالشهداء "، " پابوس "، " آب و آیینه "،" قرار دل "، حسین (ع) ،" عطش " ، " ذکر محبوب "، " مستند عباس می آید "، " مستند آب آب "، " مستند خاطرات یک پیاده "، و غنچه های ملکوت از دیگر تولیدات گروه معارف اسلامی شبکه کودک نوجوان و خانواده برای ماه محرم و صفر است.

تامین برنامه این شبکه نیز مجموعه های تلویزیونی " فرات "، تکیه بچه های محله ما " و برنامه های " به یاد حسین (ع) و طفلان مسلم (ع) را در دستور کار پخش دارد .

گروسی در ادامه این گفتگو اظهار داشت: شبکه سه سیما با حضور حجج اسلام سید مهدی باقری، حسین انصاریان، عالی، دکتر رفیعی و تائب " فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در قیام اباعبدا... الحسین (ع) " برای جوانان تبیین می کند.

در این شبکه برنامه های  زنده " مصباح "و " سمت خدا " به موضوعات مرتبط با قیام حضرت سیدالشهداء (ع) می پردازند.

برنامه مستند " سفیران هدایت " به تبلیغ طلاب در مناطق محروم توجه می کند و موضوعات متنوع اخلاقی دینی در برنامه " پله پله تا ملاقات خدا " نمایان می شود.

شبکه سه سیما با برنامه سرخ آسمانی که به شخصیت های موثر در حادثه عاشورا می پردازد و مستند گزارشی " بیتاب حسین " با حسینیان همراه می شود و برنامه " هلهله اشقیاء " نیز یاد و خاطره شهدای فاجعه تروریستی تاسوعای چابهار را گرامی می دارد.

این شبکه نیز به مناسبت همزمانی هفته بسیج و ماه محرم برنامه " خاطرات و مخاطرات " را به موضوع بسیجیان و محرم اختصاص داده است.

پخش زنده عزاداری باشکوه شهرهای " زنجان، یزد، آران و بیدگل، اردبیل و قم "، و برنامه " در آستان خورشید " که از کربلای معلی ارتباط زنده و مستقیم خواهد داشت، بینندگان عاشورایی شبکه سه سیما را هم نوا خواهد کرد.

" زنده عشق "، " در پی کاروان "، " مثل باران " از دیگر برنامه های شبکه سه در ماه محرم و صفر است.

گروسی " عبرت های عاشورا، دشمن شناسی و انحراف خواص " را موضوع اصلی ویژه برنامه های شبکه چهار سیما عنوان کرد و افزود: آیات عظام جوادی آملی، فاطمی نیا، سید احمد خاتمی، حسینی بوشهری، رحیم پور ازغدی، دکتر دینانی و دکتر قنبری این مفهوم را تبیین می کنند.

روایت حرکت امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا به زبان شیخ عباس، در برنامه " کشته اشک "، برجسته سازی قیام عاشورا از طریق پرده خوانی و شبیه خوانی در برنامه " واگویه " و گفتگوی دلی در خصوص واقعه عاشورا با مداحان اهل بیت عصمت و طهارت و هنرمندان کشور در برنامه " گفتگوی تنهایی " در دستور کار شبکه چهار سیما است.

گروه معارف این شبکه در برنامه " هزار و یک شب " و با حضور کارشناسانی چون " علی معلم، سوسفعلی میرشکاک، اسماعیل آذر، علی اکبر علیخانی، محمد واعظی، محمد اسفندیاری، منصوری لاریجانی، دکتر همایون همتی، موحدیان عطار، دکتر واسعی، دکتر خضری و دکتر باقری " شب ادبیات عاشورایی شامل مقاتل و منظومه‌های شعری عاشورا، تحریفات عاشورا، عرفان عاشورایی، بدعت ها و انحرافات بنی امیه، حضرت زینب (س) پس از عاشورا و امام سجاد (ع) و نیایش برگزار می کند.

شبکه چهار سیما، علاوه بر پخش عزاداری های عاشورایی در کشورهای مختلف جهان، با مستند " راسخون " عزاداری و آیین عاشورایی در مناطق مختلف کشور را تماشایی می کند.

برنامه " اردی بهشت " نیز نقش زنان در عاشورای حسینی را بررسی می کند.

دبیر شورای معارف سیما، در ادامه در خصوص محرم در شبکه تهران گفت: حجج اسلام سید مهدی طباطبایی، رئیسی، ابوترابی، نقویان، فرحزاد و خانم آیت الهی نیز در شبکه تهران سیما، موضوع " فرهنگ حسینی، یگانه طریق خوشبخت زیستن " را بررسی می کنند.

برنامه " قرآن بر نی " شبکه تهران آیاتی از قرآن کریم را که امام حسین (ع) در مسیر کربلا استناد کردند تبیین و برنامه " خوش بشنو این حکایت " نکات اخلاقی پیرامون عاشورا را با محوریت مختارنامه با حضور حجت الاسلام و المسلمین رنجبر بازخوانی می کند.

" درس ها و عبرت های عاشورا " نیز گزیده سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی را انعکاس می دهد.

" یاران شیدای حسین "، " تسبیح فرات "، " چند قدم تا محرم "، " 40 حدیث از امام حسین (ع)، " دلدادگان حسینی "، " همنشین با خورشید " و " نغمه عشاق " از دیگر برنامه های این شبکه در ایام محرم است.

این شبکه نیز از کربلا، نجف اشرف، مشهد مقدس، قم، شیراز، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، و امام زاده هلال بن عالی(ع) با بینندگان خود ارتباط مستقیم برقرار می کند.

گروسی بر " مطالعه اخلاق متعالی انسانی و محور قیام حسینی " در ویژه برنامه های شبکه آموزش تاکید کرد و گفت: حجج اسلام شهاب مرادی، کازرونی ، ثمری و دکتر محسن باقری از کارشناسان این شبکه برای تبیین این موضوعند.

برنامه های " باز باران "،" صبحی دیگر "، " رادیو 7 "،" دوربین 7 "، " گل آموز "،" سلام بر حسین" از جمله برنامه های گروه آموزش عمومی این شبکه و " نغمه های عاشورایی "، " معراج عشق "، " حسین محور رحمت " از جمله دستاوردهای تامین برنامه شبکه آموزش است.

این شبکه پخش مجموعه تلویزیونی " شب دهم " را نیز برای مخاطبان خود در نظر گرفته است.

مدیر شبکه قرآن و معارف اسلامی، " قرآن و قیام سیدالشهداء (ع) " را محور برنامه های این شبکه عنوان کرد و گفت: شبکه قران و معارف سیما علاوه بر برنامه زنده " ارتباط مستقیم با کربلای معلا " که از شب اول محرم هر شب از ساعت 22:15 دقیقه به مدت یک ساعت برقرار می شود، برنامه های روتین " تلاوت مجلسی"، " باران " با رویکرد بصیرت، استقامت، شور و شعور و احساس برگرفته از شعار " ما رایت الا جمیلا " ، تبیین مسیر سید و سالار شهیدان، شرح تاریخی آن با حضور کارشناسان از روز دوازدهم تا پایان ماه صفر و " شب آسمانی " با رویکرد بین الملل به موضوعات عرفان حسینی و جامعه شناسی تطبیقی در دستور کار  این شبکه است.

پخش مراسم عزاداری در شب شهادت حضرت مسلم (ع) در ویژه برنامه " مسلمیه "، بررسی خطبه های امام حسین (ع) در مسیر کربلا، کربلا، شب و روز عاشورا به صورت موشن گرافیک در ویژه برنامه " احرام سرخ " از دیگر برنامه های  شبکه قرآن و معارف سیما است.

این شبکه ویژه برنامه های " نوگلان حسینی " و " گل های زندگی " برای کودکان و نوجوانان و " زیارت وارث "، " سخنرانی مذهبی " را نیز پخش می کند.

" مرثیه خورشید " عنوان ویژه برنامه ای است که در قالب مستند گزارشی ضمن ارتباط زنده با کربلای معلا، نماهنگ هایی از مداحی های قدیمی، مراسم روضه خوانی سطح شهر و مقتل خوانی پخش می کند.

ویژه برنامه " تمنا " هر شب جمعه مداحی ها و سخنرانی های فاخر را به بینندگان هدیه می کند و " صحن بهشت " در دهه محرم با کربلای معلا ارتباط زنده تصویری دارد.

ویژه برنامه " صبح واقعه " مراسم روزهای تاسوعا و عاشورا را به صورت زنده پخش می کند و در شب عاشورا از حرم های امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ترتیل خوانی زنده کلام ا... مجید به یاد قرآن خوانی شب عاشورای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به شب زنده داران هدیه می شود.

گروسی تاکید می کند ، ویژه برنامه های " زمزمه عاشورا "و " خیمه گاه " به ترتیب مداحی حاج منصور ارضی و حاج محمد طاهری را طنین انداز می کند و  " لهیب عاشقی " مستند ترکیبی از صحرای عرفات، " ماه نینوا " و " عاشورا " کارشناسی ویژه روز عاشورا، " مستند نماز در واقعه کربلا " و " مستند مکتب حسینی و احیاء حقیقت نماز " از دیگر برنامه های این شبکه است.

" قیام عاشورا و انتقال عبرت های عاشورایی " در ویژه برنامه " عطش " بررسی می شود و " در محضر نور " ویژه شهادت حضرت امام سجاد (ع) خواهد بود.

ویژه برنامه " باغ شهادت " نیز به مناسبت هفته بسیج به دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ایران با ساختار مستند روایی می پردازد.

به گفته دبیر شورای معارف سیما، " پیام آزادی بخش قیام حسینی برای تمام انسان های آزاده " محور برنامه های شبکه مستند سیما است که حجج اسلام قرائتی ، دکتر مصطفوی و دکتر شریعتی آن را تبیین می کنند.

این شبکه با برنامه " درد مشترک " احساسات و عواطف انسانی در مسیر اجتماعی زیستن و درست زیستن را بیان و برنامه " عاشوراییان " حماسه بزرگ عاشورای حسینی را روایت می کند.

" در امتداد عاشورا " دیگر برنامه شبکه مستند است که مراسم سوگواری مسلمانان مقیم خارج از کشور را روایت و " اهل سوگ " تاریخچه آیین های سوگواری در میان ایرانیان از دوره های پیش از اسلام و بعد از آن و شیوه های دسته گردانی را بررسی می کند.

مستند " یه لقمه نون " چگونگی کسب روزی حلال و رعایت کردن انصاف و عدالت را در گفت و گو با کاسبان و مشاغل مختلف تشریح می کند و " گره های گریان " کار بانوی جوان جوشقانی را در بافت کتابچه فرش زیارت عاشورا به تصویر می کشد.

" راز سنگ " آماده سازی سنگ های حرم حضرت ابا عبدا... الحسین (ع) را به نمایش می گذارد، " ما نیز روزگاری " ویژه برنامه مناسبتی شهادت سالار شهیدان  است و " افغانستانی ها در سوگ سیدالشهداء " سوگواری افغانی ها را در عزای حسینی تماشایی می کند.

گروسی " هویت دینی و اخلاقی ایرانیان در پرتو قیام عاشورا " را محور برنامه های شبکه های جام جم دانست و حجج اسلام غیاثی و کازرونی به همراه دکتر محسن میرباقری را از جمله مهمانان این شبکه ها برشمرد.

گروه فرهنگ و تاریخ این شبکه، با برنامه چکامه ادبیات عاشورایی را بررسی می کند و گروه کودک و نوجوان شبکه جام جم برنامه های " فرشته آسمون " و " ستاره های آسمون "، را ویژه محرم خواهند داشت.

مجموعه های تلویزیونی " شاید برای شما هم اتفاق بیفتد " و " فرات "  و فیلم های سینمایی " مختارنامه " و مناسبتی به همراه " مشاعره آئینی"، محصول تامین برنامه این شبکه است.

" مجله محرم "، " لحظه بارانی "، برنامه اذانگاهی " سمت خدا " و " انیمیشن خورشید نینوا " از دیگر دستاوردهای تامین برنامه شبکه جام جم است.

شبکه پویا نیز به گفته دبیر شورای معارف " الگویی حسینی را برای کودکان " ارائه می کند و در این خصوص از نظرات کارشناسی حجج اسلام راستگو، فاطمی منش و فرخ وند استفاده خواهد کرد.

نماهنگ های " مثل شقایق " در خصوص امام سجاد (ع)، " راز پروانه ها "، " لالایی عاشورا "، " لاله های آسمانی" در خصوص شهادت حضرت علی اصغر (ع) در دستور کار شبکه پویا است.

" عاشورائیان 1 و 2 "، " سرزمین نینوا "،" رنگ تردید "، " اربعین "، " ذوالجناح "، " خورشید نینوا "، " مقاتل خوانی "، " سوگ رقیه " و " عصر خاتون " از دیگر آثار این شبکه در ایام محرم است.

گروسی گفت: در شبکه ورزش حجج اسلام راشد یزدی، حسین انصاریان و شهاب مرادی فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در قیام ابا عبدا...الحسین (ع) تبیین می کنند و شبکه نمایش تاثیر قیام امام حسین (ع) را در نشر اخلاق الهی و نماز در فرهنگ عامه به نمایش می گذارد.

بر اساس این گزارش شبکه های مختلف سیما در این ویزه برنامه ها از مداحی محمود کریمی، سعید حدادیان، محمدرضا طاهری، سیدمهدی میرداماد، حاج صادق آهنگران، علی انسانی، محسن طاهری، ماشاء ا... عابدی، حسین سازور، سید مجید بنی فاطمه، ذبیح ا... ترابی، مرتضی طاهری، ابوالفضل بختیاری، حسن خلج، مهدی سماواتی، میثم مطیعی، حاج منصور ارضی، مهدی سلحشور، سید محمد موسوی و پیرغلامان حسینی و مداحان کودک و نوجوان بهره خواهد برد.

همچنین عزاداری در کربلای معلا و حرم های مطهر حضرت ثامن الحجج (ع)، حضرت احمدابن موسی (ع)، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، حضرت فاطمه معصومه (س)، امام زاده صالح (ع)، مسجد مقدس جمکران و دیگر زیارتگاه ها، مساجد و حسینیه ها در این ویژه برنامه ها طنین انداز می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها