هنرمندان در گفت‌وگو با «جام‌جم» از دورهمی‌های بلندترین شب سال می‌گویند

اتحاد ملی با حفظ آیین سنتی

در گفت و گو با رئیس مرکز تحقیقات صدا وسیما بررسی کردیم

برنامه‌های یلدایی پرمخاطب‌تر از گذشته

نکته جالب درباره برنامه‌های امسال این است که تعداد مخاطبان این برنامه‌ها نسبت به سال گذشته سیر صعودی داشت. طبق نتایج آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما که به تازگی منتشر شد، برنامه‌های شب یلدا ۴۹/۸درصد مخاطب داشته است. در این‌باره محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در گفت‌وگو با «جام‌جم» بیان کرد:  نظرسنجی ما مثل سال گذشته و با همان جامعه آماری انجام شد. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد نسبت به سال قبل با افزایش مخاطبان همراه بودیم.
نکته جالب درباره برنامه‌های امسال این است که تعداد مخاطبان این برنامه‌ها نسبت به سال گذشته سیر صعودی داشت. طبق نتایج آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما که به تازگی منتشر شد، برنامه‌های شب یلدا ۴۹/۸درصد مخاطب داشته است. در این‌باره محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در گفت‌وگو با «جام‌جم» بیان کرد:  نظرسنجی ما مثل سال گذشته و با همان جامعه آماری انجام شد. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد نسبت به سال قبل با افزایش مخاطبان همراه بودیم.
کد خبر: ۱۴۸۷۸۲۳
نویسنده نوشین مجلسی و سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
یلدای پرمخاطب شبکه سه
شاکری‌نژاد درباره برنامه‌های پرمخاطب شبکه‌های سیما بیان کرد: بنا بر این نتایج شبکه سه پرمخاطب‌ترین برنامه شب یلدا را داشته است. شبکه‌‌‌های استانی بعد از آن و شبکه‌های سراسری به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.    

دوری از یک خطای محاسباتی
رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره نتایج نظرسنجی ایسپا که اخیرا منتشر شده است نیز توضیح داد:‌ در نظرسنجی ایسپا میزان مخاطبان ۲۹درصد اعلام شده است. باید در نظر داشت در نظرسنجی که یک روش کمی است، روی پایایی تاکید می‌شود. پایایی شرایطی دارد. برای تحقق پایایی، نمونه، جامعه و روش باید یکسان باشد. پرسشی که ایسپا پرسیده کاملا با سوالی که ما در مرکز تحقیقات پرسیدیم، متفاوت است.  وی دلیل تمایز نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات با ایسپا را تفاوت اجرا، نمونه و پرسشنامه تحقیق عنوان کرد و افزود: مردم ایران به لحاظ تاریخی و فرهنگی همواره نوعی تحفظ دارند.  وقتی کسی با شما تماس بگیرد و بگوید شما تلویزیون تماشا می‌کنید یا نه؟ به دلیل بی‌اعتمادی، عده‌ای همان ابتدا با این‌که بعضا برنامه‌هایی را می‌بینند، پاسخ می‌دهند خیر و قطع می‌کنند. ما برای غلبه بر این خطای محاسباتی به جای این سوال، نام برنامه‌ها را می‌پرسیم. به این ترتیب که از معاونت صدا و معاونت سیما عناوین برنامه‌های شاخص را دریافت می‌کنیم و با نام بردن از برنامه‌ها، از مردم می‌پرسیم آنها را دیده‌اند یا نه.بر این اساس میزان مخاطب را محاسبه می‌کنیم. با توجه به تلاقی شب یلدا و روز مادر یک شبکه ممکن است چندین برنامه برای این مناسبت‌ها تدارک دیده باشد. پس به جای پرسیدن از تماشای تلویزیون یا شبکه‌ای خاص، بهتر است نام برنامه، ساعت پخش و شبکه پرسیده شود؛ اینگونه نتایج دقیق‌تری به دست می آید.شاکری‌نژاد همچنین در خصوص نظرسنجی اخیر ایسپا درباره برنامه‌های شب یلدای تلویزیون، به نظرسنجی این مرکز در اوایل امسال ارجاع می‌دهد و می‌گوید: ایسپا بهار امسال نظرسنجی انجام داد که نشان می‌دهد  ۶۹/۲درصد مخاطب تلویزیون هستند. در قیاس با نتایج آن نظرسنجی، چطور می‌شود میزان مخاطبان رسانه ملی در فاصله شش ماه،‌ آن هم در شبی که بسیاری بیننده برنامه‌های خاص تلویزیون هستند با چنین تغییری مواجه شده باشد؟ بر اساس سخنان شاکری‌نژاد در این گفت‌وگو، نظرسنجی مرکزتحقیقات به صورت تلفنی وبه سبک و سیاق سال‌های قبل صورت گرفته است.

۲۰۰ میلیون بازدید و مصرف  در سکو‌های مجازی
علاوه بر این درپایشی جداگانه، اتاق وضعیت فضای مجازی رسانه ملی، آماری را درخصوص بازتاب ویژه‌برنامه‌های ولادت حضرت فاطمه(س) و شب یلدا منتشر کرده است.این گزارش نشان می‌دهد بیش از۳۲هزار محتوای تقطیع شده از ویژه‌برنامه‌های این شب در چهار بستر تلگرام، اینستاگرام، ایتا و روبیکا، در مجموع حدود ۲۰۰میلیون بازدید ومصرف را به خود اختصاص داده است. باتوجه به میزان بازدید احصاشده، برنامه یلدای مادرانه با ۱۲۵میلیون بازدید، پربازدیدترین ویژه برنامه روز مادر و شب یلدای رسانه‌ملی بین کاربران شبکه‌های اجتماعی در سال۱۴۰۳بوده است. پوریا ملک‌آبادی، تهیه‌کننده یلدای مادرانه که پیش از این آثاری مثل قهرمان را در کارنامه خود دارد و سال گذشته هم  به همین سبک و سیاق برنامه‌ای را به شکلی موفق روی آنتن برده بود، در خصوص پربازدید شدن برنامه یلدای مادرانه به «جام‌جم» می‌گوید: اول از همه لطف مادر سادات بود که کار ما دیده شد. معتقدم از جان و دل برای ائمه کار می‌کنیم. البته من گوشه‌ای از این ماجرا بودم. چرا که ما یک تیم منسجم ازمدیران شبکه و افراد متخصص هستیم. این را باید تاکید کنم که شخص آقای فروغی در قامت مدیر شبکه، بسیار همراه بودند و هرشب تا۶ صبح جلسات پیاپی داشتیم تا برنامه به ثمر بنشیند. یلدای مادرانه حاصل تلاشی شبانه‌روزی و یکی دو ماهه است که در نهایت به رضایت مخاطب منجر شد. بر اساس گزارشی که اتاق وضعیت فضای مجازی رسانه‌ملی منتشر کرده، پس از یلدای مادرانه، ویژه برنامه‌های خوش نمک و ایران دوست‌داشتنی (با حدود ۱۶میلیون بازدید) و یلدا(با ۱۱میلیون بازدید) در رتبه‌های بعد پربازدیدترین برنامه‌ها قرار دارند. شبکه سه به واسطه برنامه یلدای مادرانه، پربازدیدترین شبکه و پس از آن شبکه نسیم و یک قرار دارند. بیشترین انتشار محتوا مربوط به ویژه برنامه یلدای مادرانه با حدود ۲۴ هزار انتشار بوده است. پس از یلدای مادرانه، ایران دوست‌داشتنی، خوش نمک و عصر خانواده بیشترین میزان انتشار را داشته‌اند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها