روی تاریک المپیک پاریس

تعریف پیچیده‌ای از نحوه میزبانی المپیک۲۰۲۴وجود ندارد. فرانسه به غایت میزبانی ضعیف و بی‌برنامه است. همه چیز به‌هم ریخته به نظر می‌رسد و حجم اعتراض‌ها هر روز بالاتر می‌رود. عجیب است که فرانسه از دل قاره اروپا مدیریتی این چنین ضعیف برای بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان دارد.
کد خبر: ۱۴۶۶۸۷۶
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
 
در حالی که هنوز یک هفته هم از افتتاحیه المپیک سپری نشده صدای انتقاد جهانیان از میزبانی ضعیف فرانسه بالا و بالاتر می‌رود. هیچ چیز در پاریس راضی‌کننده به نظر نمی‌رسد و میزبانی ضعیف حتی مسابقات را هم تحت تاثیر خود قرار داده است.
     
فاضلاب به المپیک زد!
میزبانی ضعیف فرانسه ازرویداد بزرگ المپیک هر روز جنبه‌های عجیب وغریب‌تری به خودمی‌گیرد. در عجیب‌ترین و بی‌سابقه‌ترین اتفاق ممکن برای یک المپیک اکنون خبر می‌رسد که بستر رودخانه سن به شدت آلوده شده است به حدی که رقابت‌های سه‌گانه به تعویق افتاد. در این رابطه خبر می‌رسد بارش‌های شدید باران در پاریس اینچنین باعث آلودگی سطح رودخانه سن شده است. البته که یک بارندگی نباید آلودگی شدید یک رودخانه را به وجود بیاورد و این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که سیستم بسیار ضعیف مدیریتی باعث شود یک بارندگی جریان فاضلاب شهری را به سمت آب رودخانه سوق بدهد تا آلودگی خطرناکی شکل بگیرد. موضوع آلودگی رودخانه که یکی ازمکان‌های برگزاری مسابقات المپیک است هرگز در تاریخ این رقابت‌ها سابقه نداشته است.فرانسه درهر چیزی ضعیف‌تر بود روی اجرای همان بیشتر تاکید داشت. مدیریت فرانسوی‌ها برای آنچه که روی آب می‌گذرد بسیار ضعیف است اما برگزاری افتتاحیه را روی بستر رودخانه اصرار داشتند و حالا هم که رودخانه آلوده شده است.
     
دریغ از یک تخم‌مرغ
باورکردنی نیست که ورزشکاران المپیکی باید به دنبال تغذیه مناسب باشند. فرانسوی‌ها قبل از المپیک شعار داده بودند روزانه ۴۰ هزار وعده غذا در دهکده بازی‌ها توزیع می‌کنند. اما این وعده نه فقط عملی نشده است بلکه ورزشکاران متعددی از جمله نوشاد عالمیان عضو تیم‌ملی تنیس روی میز ایران دقایق متعددی باید جست‌وجو کند تا در رستوران مسابقات یک عدد تخم‌مرغ پیدا کند.مسأله تغذیه برای ورزشکاران المپیکی حیاتی است. در صورت فقدان تغذیه مناسب هر اتفاقی ممکن است برای ورزشکار بیفتد. او نه تنها از لحاظ بدنی افت می‌کند که تمرکز خود را هم از دست می‌دهد. به این ترتیب او امکان موفقیت را از دست می‌دهد تا مدت‌های مدید تمرین کردنش هدر برود. مدیریت میزبانی پاریس یکی از بدیهی‌ترین و اصلی‌ترین موارد میزبانی را نادیده گرفته است.نحوه تغذیه نامناسب با هیچ بهانه‌ای قابل توجیه نیست و نمی‌تواند دلیل منطقی داشته باشد. مسأله تغذیه نه تنها برای ورزشکاران که برای نمایندگان رسانه‌های مختلف جهان یک چالش بزرگ و اساسی است. خبرنگاران رسانه‌های مختلف جهان نیز برای تهیه غذای خود در دهکده بازی‌ها به شدت با مشکل مواجه هستند. آنها برای حضور در محل برگزاری مسابقات هم به صورت جدی مشکل دارند.
     
داستان‌های تکان‌دهنده المپیک
المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس مملو از اشکالات و ایرادهای فراوان است. دزدی، نژادپرستی قومیتی و مذهبی و کیفیت پایین خدمات ارائه شده به افراد حاضر در دهکده بازی‌ها داستان‌های تاریکی در پاریسایجاد کرده است.هیچکس گمان نمی‌کرد پاریس تا این اندازه میزبان ضعیفی برای رقابت‌ها باشد اما این اتفاق رخ دادووضعیت روزبه روزهم بدترمی‌شود. طبق آخرین گزارش‌ها اکنون بیش از ۵۰ کشور شرکت‌کننده در این رقابت‌ها نسبت به میزبانی ضعیف فرانسه اعتراض کرده‌اند.پیش از آغاز رسمی رقابت‌ها نیز ترس ازامنیت پایین رقابت‌هاوبمب‌گذاری‌وجودداشت.سیدمناف‌هاشمی،دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران پیش ازاین گفته بود:بیش از۵۰ کشورازمیزبانی فرانسوی‌ها ناراضی‌هستند.وی افزود:علاوه برمشکلات‌تغذیه بامشکلات حمل ونقل نیزمواجه هستیم. نخست وزیرایتالیا هم درشبکه‌اجتماعی خوددرفضای مجازی توهین به مسیحی‌هادرافتتاحیه رقابت‌هاراموردانتقادقرار داده بود.بسیاری دیگر تمسخرمذهب درافتتاحیه راموردنکوهش قراردادندوگفتنداین افتتاحیه شرمسارانه نشان می‌داد باچه میزبان المپیک ضعیفی روبه‌رو هستیم.
     
فاجعه انسانی در پاریس
پاریس نه فقط میزبانی ضعیف برای المپیک است بلکه شاهد اعمالی غیرانسانی برای برگزاری رقابت‌ها بود. بر اساس گزارش theconversation هزاران بی‌خانمان از حاشیه شهر و به خصوص نقاط جنوبی پاریس از محل زندگی موقت خود رانده شدند تا چهره‌ای شیک و عاری از هر گونه فقر در جریان برگزاری رقابت‌ها از پاریس برای جهانیان به نمایش دربیاید.پلیس پیش از آغاز رسمی رقابت‌هادست به اخراج گسترده‌ای درجنوب پاریس زدوهزاران بی‌خانمان راازنقاط اسکان موقت دورکرد.اکثر این بی‌خانمان‌ها مهاجرانی هستند که در فرانسه به بدترین شکل ممکن زندگی می‌کنند و رفتاری غیرانسانی در برابر خود می‌بینند.اما این اخراج غیرانسانی هم باعث بهبود کیفیت رقابت‌ها نشد وهم اکنون مشکلات زیرساختی متعددی در جریان برگزاری رقابت‌ها وجود دارد. نحوه اسکان جالب به نظرنمی‌رسدوبرخی ازورزشکاران برای حضوردرمسابقات باید فاصله‌ای طولانی رابا اتوبوس طی کنند. شکست پروژه بزرگ پاریس نشانگر یک فاجعه مدیریتی نه فقط در فرانسه که در کل اروپاست. این موضوع نشان داد مدیریت ورزشی در اروپا می‌تواند هر تورنمنتی را به زمین بزند.

کارنامه مردودی پاریس
برخی از مشکلات اساسی که کیفیت رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس را پایین آورده در ادامه فهرست شده‌اند:
آلودگی رودخانه برگزاری رقابت‌ها
مناسب و کافی نبودن تغذیه
حمل و نقل بسیار ضعیف 
وجود بوی نامطبوع در برخی از نقاط دهکده بازی‌ها
نادیده گرفتن حقوق انسانی و رعایت احترام به انواع نژاد‌ها و مذاهب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها