ایجاد نیروگاه راهکار درستی برای مدیریت ناترازی نیست

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به ناترازی دو هزار مگاواتی برق در اصفهان گفت: پیشنهاد اولیه ایجاد نیروگاه حرارتی جدید است اما باید توجه کنیم که این نیروگاه‌های دیزلی و حرارتی چه مشکلاتی ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۴۶۶۸۴۳
تعداد بازدید : 5

جام جم آنلاین اصفهان؛ مهرداد دادخواه مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در آیین تحقق تولید ۱۰ درصد از برق مصرفی شهرداری اصفهان از طریق انرژی خورشیدی اظهار کرد: اینکه 10 درصد از برق مصرفی شهرداری از طریق انرژی پاک تامین شود اتفاق بزرگ است زیرا مسیری توسط شهرداری اصفهان طی می‌شود که منجر به توسعه پایدار است. 

وی افزود: در کشور کمتر توجهی به بحث توسعه پایدار می‌شود و این ما را دچار شرایط امروزی کرده است، اما در این راستا شهرداری گام‌های موثری برداشته است و اگر سایر استان‌ها و شهرها نیز چنین توجه به بحث انرژی پاک داشتند دچار وضعیت فعلی نمی‌شدیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان ادامه داد: در کشور ما حدود 93 هزار مگاوات ظرفیت منصوبه در اختیار داریم که به دلیل شرایط بهره‌برداری و دمای محیط حدود 65 هزار مگاوات تولید عملی در کشور وجود دارد و روزانه حدود 10 تا 15 هزار مگاوات ناترازی تولید و مصرف داریم.

وی با بیان اینکه ایران در ظرفیت منصوبه تولید در رتبه سیزدهم جهان قرار دارد، اضافه کرد: با وجود اینکه ما رتبه سوم ظرفیت منصوبه در آسیا را داریم اما مشکل ناترازی تولید و مصرف در فصل تابستان در زمان حدود 10-12 ساعت همچنان جدی است.

دادخواه با اشاره به پیک مصرف سال گذشته کشور گفت: این مقدار در سال گذشته 73 هزار مگاوات در 20 مرداد بود، اما به دلیل افزایش دمای هوا پیش‌بینی شده که امروز یکی از پرمصرف‌ترین روزهای مصرف برق در کشور با پیک حدود 79 هزار مگاوات است و این باعث بروز ناترازی بیشتر می‌شود و در وهله اول گفته می‌شود که نیروگاه حرارتی جدید ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه کنیم که این نیروگاه‌های دیزلی و حرارتی چه مشکلاتی ایجاد کرده است. در شهر اصفهان نیروگاه‌ها 4 هزار مگاوات برق تولید می‌کنند، اما 6 هزار مگاوات مصرف داریم، آیا شهر اصفهان ظرفیت احداث نیروگاه جدید دارد؟ این‌گونه نه در زمستان نه در تابستان هوای پاکی خواهیم داشت.

دادخواه با بیان اینکه در توزیع برق شهرستان اصفهان 15 هزار کیلومتر شبکه داریم، ادامه داد: برای این مقدار شبکه در دنیا تولید پراکنده مطرح می‌شود که بتوانیم در نقاط مختلف شبکه منابع تولید داشته باشیم که یکی از این منابع سوخت و دیزل است که مشکلات خاص خود را دارد و یکی دیگر از این راهکارها انرژی خورشیدی است.

وی اضافه کرد: یکی از بسترهای استفاده از انرژی خورشیدی بدنه و پشت بام ساختمان‌ها است و  شهرداری اصفهان در این مسیر پیشگام بوده و 10 درصد از انرژی مورد نیاز خود را از انرژی خورشیدی تامین می‌کند و از درآمد کل پنل‌های خورشیدی سطح شهر اصفهان حدود 10 درصد متعلق به شهرداری اصفهان است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان تاکید کرد: شهرداری می‌تواند در درازمدت از طریق سرمایه‌گذاری در حوزه تولید انرژی‌های پاک، هم برای خود و هم برای شهر درآمدزایی ایجاد کند که این گام موثر و‌ ارزشمندی در حوزه توسعه پایدار به‌شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: در صدور پروانه‌های ساخت اقدامات خوبی برای توسعه تولید انرژی خورشیدی پیش‌بینی شده است. الان مصرف برق کل ادارات شهر اصفهان حدود 1 مگاوات است اما شهرداری اصفهان در حال حاضر بیش از 2 مگاوات تولید برق از انرژی خورشیدی دارد و این حرکت بسیار ارزشمند است.

دادخواه گفت: در حال حاضر انرژی با بالاترین قیمت یعنی 3 هزار و 300 تومان خرید می‌شود و قابل ارائه در بورس انرژی برای استفاده صنعت و کشاورزان است و در بخشی از قوانین صنایع موظف به خرید انرژی پاک از بورس انرژی شدند.

وی با بیان اینکه مصرف برق شهر اصفهان در زمستان هزار مگاوات بوده است، تاکید کرد: در حال حاضر ناگریز به ایجاد محدودیت‌هایی برای کشاورزان و صنایع شدیم اما تلاش کردیم ناترازی تاثیری در بخش تجاری خانگی که حدود 35 درصد مصرف را تشکیل می‌دهند نداشته باشد و این اقدام شهرداری در مدیریت ناترازی تولید و مصرف موثر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: بخش صنعت و کشاورزی کمک بزرگی به مدیریت ناترازی تولید و مصرف می‌کنند و امیدواریم بخش تجاری و خانگی نیز بیش از پیش به این بخش کمک کنند. همچنین در بخش کشاورژی اگر موفق به تامین 80 درصد مصرف از انرژی پاک شوند قطعی برق در زمان پیک بار نخواهند داشت.

وی با اشاره به برگزاری پویش «با انرژی» گفت: در این پویش برای مصرف کنندگان بخش خانگی که مصرف خود را مدیریت کنند جوایز ارزشمندی پیش‌بینی شده است. در ماه گذشته دو جایزه 100 میلیون تومانی به شهروندان اصفهان رسید و اهدای 100 خودرو در کشور پیش‌بینی شده که امیدواریم شهروندان اصفهان در این حوزه موفقیت داشته باشند.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها