رادیو ایران، زبان مردم

رادیو رسانه‌ای است که کارکرد و ماموریت خود را در چهار حوزه متمرکز کرده است. کارکرد اطلاع رسانی، سرگرمی، تفریحی و آموزشی و باید گفت هر گونه پیامی بر اساس این اهداف و کارکرد‌ها در این رسانه جمعی اولیه ساخته و ارسال می‌شود. رادیو به عنوان فراگیرترین رسانه جمعی، بخش مهمی از فضای زندگی مردم را به خود اختصاص داده است.  
کد خبر: ۱۴۶۰۰۱۴
نویسنده تیمور کوشکی - کارشناس رسانه

به واسطه این نقش محوری، تاثیرات فراوانی بر فرد، گروه‌های اجتماعی، سازمان‌ها و کل جامعه بر جای گذاشته و می‌گذارد.

در سال ۱۳۳۵ فرستنده دو کیلوواتی رادیو تهران به پنجاه کیلووات و یکسال بعد به صد کیلووات تبدیل شده در همین سال بود که ایستگاه صدکیلوواتی رادیو تهران به رادیو ایران تغییر نام یافت.  

رادیو در طی دوران پس از انقلاب اسلامی همواره بعنوان رسانه‌ای مردمی در کنار مردم و برای مردم باقی مانده است. اگر چه در دنیای جدید شاهد ظهور رسانه‌های نوین و پیشرفت‌های عظیم فناوری هستیم، اما رادیو همچنان با قابلیت‌های ویژه، حضوری قدرتمند در این عرصه داشته و دارد.

در کتاب برنامه ریزی در رادیو‌های خصوصی می‌خوانیم: کار در رادیو به پیچیدگی جراحی مغز است: در رادیو باید به کوچکترین و ظریف‌ترین نکات توجه کرد. زیرا یک خطای کوچک، تاثیر اقدامات بزرگ را کم رنگ می‌کند.  

رادیو گنجینه تاریخ شفاهی ماست. اگر مصاحبه‌ها و گزارش‌های روزانه رادیو را در طول ۵۰ سال گذشته را جمع آوری کنیم و تنها آن‌ها را گوش دهیم، سیاری از رویداد‌های تاریخی و سیاسی را به یاد می‌آوریم.

مک فارلند در کتاب راهبرد‌های برنامه سازی برای رادیو در آینده می‌نویسد: اگر هدف رادیو این باشد که خود را صدای جامعه بداند نمی‌تواند تنها به این امید حرکت کند، زیرا به سوی آب‌های ناشناخته حرکت می‌کند. رادیو باید خود هدایت گر باشد، اما در تحقق اهداف خود، نیاز‌های جامعه را در نظر بگیرد. البته باید گفت رادیو آنچنان که برخی فکر کرده اند، رسانه‌ای بی تاثیر و کم پوشش است و نه آنچنان که برخی دیگر پنداشته اند، تنهاترین و مهم‌ترین رسانه جمعی است، بلکه می‌توان گفت رادیو یک وسیله ارتباط جمعی است که در مجموعه  سپهر رسانه‌ای هر کشوری، نقش ویژه خود را ایفا می‌کند. رادیو ایران با قدمی بیش از نزدیک به یک قرن، چنانکه بخواهد هنوز هم یک رسانه مقبول باشد و مخاطبان خود را از دست ندهد ناگزیر است بازنگری جدی در نحوه‌ی برنامه سازی، مخاطب، پیام و. انجام دهد.

رادیو ایران، پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، دارای برنامه‌های متنوع در ساختار‌های متفاوت در حوزه برنامه سازی است که پرداختن به هر کدام از این ساختار‌ها از حوصله خواننده خارج است، اما با امتیاز زمان در این یادداشت یکی از برنامه‌های گروه برنامه ساز جامعه و سلامت و گروه دانش و اقتصاد تحت عنوان ایران امروز را معرفی می‌کنم.

این برنامه یک میزگرد چالشی است که روز‌های شنبه و یکشنبه و با تنفسی یک روزه سه شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۲:۴۰ تا ۱۳:۳۰ روی آنتن رادیو ایران می‌رود. مخاطبان این برنامه عموم مردم هستند که موضوعات روز را در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دنبال می‌کنند.  

این برنامه سبقه زیادی در روند برنامه سازی شبکه رادیویی ایران دارد که تا امروز توانسته مباحث روز را با حضور کارشناسان مربوطه موشکافانه مدیریت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها