سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بازدید از ساترا تاکید کردند؛

ضرورت تعامل ساترا و مجلس دوازدهم برای ارتقای تنظیم گری نمایش خانگی

سه نفر از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در ساترا با خدمات این سازمان برای تحقق فضای مجازی سالم، مفید و امن آشنا شدند.
سه نفر از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در ساترا با خدمات این سازمان برای تحقق فضای مجازی سالم، مفید و امن آشنا شدند.
کد خبر: ۱۴۵۹۱۹۰

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، کامران غضنفری، سید مرتضی محمودی و ابوالفضل ظهره‌وند نمایندگان منتخب مردم تهران با حضور در نمایشگاه دائمی ساترا و همچنین حضور در بخش‌های فنی و نظارتی این سازمان در جریان خدمات و فعالیت‌های ساترا قرار گرفتند.

غضنفری: در مجلس جدید باید خلاء‌های قانونی ساترا حل شود

کامران غضنفری نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم در جریان بازدید از نمایشگاه دائمی ساترا تاکید کرد: برداشت کلی من بعد از گفتگو‌هایی که با مسئولان ساترا داشتم این است که علی‌رغم فعالیت و تلاش همکاران ساترا، هنوز برخی چالش‌ها در حوزه تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی وجود دارد که دلیل آن خلاء‌های قانونی است، به‌ویژه در حوزه ضمانت اجرایی تمهیداتی نیاز است که لازم است در قالب تصویب یک قانون یا ماده واحده خلاء‌های قانونی برطرف شود. 

ضرورت تعامل ساترا و مجلس دوازدهم برای ارتقای تنظیم گری نمایش خانگی

این نماینده مجلس با بیان این که در مجلس شورای اسلامی با تعامل دستگاه‌های اجرایی به دنبال ایجاد قانونمداری در حوزه فرهنگ و رسانه هستیم افزود: تولید و عرضه محصولات فرهنگی باید قانونمند باشد. البته گام اول این است که ما قوانین جامع و فراگیری داشته باشیم که بتواند ابعاد مختلف موضوع را پوشش دهد. به‌ویژه در عرصه مالی در این بخش رها شدگی وجود دارد که مجلس حتما با هماهنگی با ساترا و دولت باید به آن ورود کند.

ضرورت هماهنگی وزارت ارشاد با ساترا

ابوالفضل ظهره‌وند دیگر نماینده مردم تهران در مجلس نیز ضمن تشکر از تلاش‌های بی‌وقفه ساترا در حوزه فرهنگ و رسانه گفت: اگر بخواهیم در عصر هوش مصنوعی و تحولات لحظه‌ای فناوری‌های رسانه‌ای، در حوزه نظارت و تنظیم‌گری حرفی برای گفتن داشته باشیم و بتوانیم به عنوان نهاد تنظیم‌گر تراز کشور و جبهه مقاومت اثرگذار باشیم باید یک کنش‌گری فعال را رقم بزنیم.

این دیپلمات کارآزموده با بیان این که برای موثر بودن در عرصه‌های فرهنگی رسانه‌ای و در مقابل تهدیدات باید همکاری بین بخشی صورت پذیرد تاکید کرد: برای نیل به این کنش‌گری قطعا مجلس دوازدهم هم رسالت و نقش سنگینی دارد و سایر ارگان‌هایی که وجود دارند مانند وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در کنار صدا و سیما و ساترا برنامه مشترک و موضع یکسانی داشته باشند.

ظهره‌وند با بیان اینکه بسیاری از مشاغل رسانه‌ای متاسفانه فاقد ارزش‌های شناخته شده اقتصادی هستند اظهار داشت: رسانه‌ها امروز در خدمت سود شخصی و کاذب برخی چهره‌های پر دنبال کننده، ارزش یک فعالیت مولد اقتصادی را از بین می‌برد. برای رفع این نقیصه علاوه بر فرهنگ‌سازی رسانه‌ای احتیاج به یکسری قوانین و ضوابط کنترل‌کننده گردش مالی غیر مولد در سطح رسانه‌های کشور هستیم. خودش نقش بسیار کلیدی خواهد داشت. در شرایط کنونی دورنمای خوبی در این زمینه وجود ندارد و کنترل لازم برای هدایت ثروت به سمت نیاز‌های واقعی کشور چه از بعد نظارتی و چه منظر فرهنگی وجود ندارد. بی‌شک برای رفع این نقیصه باید ضوابط شفاف و برنامه‌های هدایت کننده وجود داشته باشد تا رسانه‌های خصوصی در خدمت اقتصاد ملی و مولد قرار گیرند.

محمودی: ساترا آماده سیاستگذاری رسانه‌های هوشمند آینده باشد

سید مرتضی محمودی دیگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این دیدار ضمن تشکر و تحسین تلاش‌های انجام شده ساترا در عرصه‌های مختلف تنظیم‌گری و توسعه رسانه‌های نوظهور گفت: هر حکومتی نیاز دارد که ساختار‌های حکمرانی خود را با توجه به تحولات فناوری و اجتماعی مدام تصحیح کند و در این مسیر توجه به مرز‌های فناوری و لبه‌های مصرف مخاطب از اهمیت بیشتری برخوردار است.

محمودی با بیان اینکه رسانه‌ها در عصر ارتباطات به جز آگاهی و سرگرمی، معمار سلایق و گرایش‌های جوامع و شکل‌دهنده سبک زندگی آن‌ها هستند، افزود: قابل انکار نیست که ما بدون آمادگی‌های لازم وارد این شرایط شدیم و قدری عقب افتادگی نسبت به پیشرفت‌های فناوری‌های رسانه‌ای داشته و داریم و نتیجه این عقب افتادگی‌ها را هم در بحران‌های اجتماعی و فرهنگی مرتبط با سبک زندگی به وضوح مشاهده می‌کنیم، شاید به همین خاطر هم هست که در رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب همواره درباره اهمیت رسانه به‌عنوان یکی از اولویت‌های حکمرانی تاکید شده است.

محمودی با اشاره به آمار ارائه شده از ساترا مبنی بر حضور ۴۴۹ رسانه دارای مجوز در حوزه صوت و تصویر فراگیر اذعان کرد: تمرکز بر حمایت از تولید محتوای مناسب و همچنین توجه به فرهنگ‌سازی ضرورتی است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد و این همان جایی است که ساختار‌های تنظیم‌گر مانند ساترا باید مورد توجه و تقویت قرار گیرند.

وی با طرح این سوال که رسانه‌های فراگیر هوشمند که در آینده نزدیک با آن روبه‌رو خواهیم شد چگونه مورد تنظیم‌گری و توسعه محتوایی قرار خواهد گرفت؛ افزود: یک سازمان هوشمند باید با پژوهش مستمر علاوه بر مدیریت وضع موجود، آمادگی خود برای تحولات آینده نیز مورد توجه قرار دهد. مشخصا از همین الان باید ساترا به فکر تنظیم‌گری رسانه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی باشد.

این نماینده منتخب با اشاره به آنکه متاسفانه فضای حمایتی خارج از ساترا با فضای تنظیم‌گری حاکم بر ساترا هماهنگی ندارد اظهار داشت: علاوه بر تلاش برای ایجاد ضمانت‌های قانونی بهتر برای فعالیت‌های ساترا باید در مجلس پیگیر رفع برخی از موازی کاری‌های عجیب و غریب برخی دستگاه‌های کشور باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها