رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه رسانه‌ ملی بیان کرد

تدبیر رهبر معظم انقلاب، چندین سال جلوتر از زمان بود

شاهید مظفری، رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه رسانه‌ملی و تنی چند از مدیران این مرکز از نمایشگاه دائمی ساترا بازدید کردند. مظفری در این بازدید با اشاره به سابقه بحث تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در کشور گفت: حدود ۹ سال پیش بحث صوت و تصویر فراگیر با تدبیر رهبر معظم انقلاب، تعیین تکلیف شد و وظیفه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر بر اساس اسناد بالادستی بر عهده سازمان صداوسیما قرار گرفت.
شاهید مظفری، رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه رسانه‌ملی و تنی چند از مدیران این مرکز از نمایشگاه دائمی ساترا بازدید کردند. مظفری در این بازدید با اشاره به سابقه بحث تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در کشور گفت: حدود ۹ سال پیش بحث صوت و تصویر فراگیر با تدبیر رهبر معظم انقلاب، تعیین تکلیف شد و وظیفه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر بر اساس اسناد بالادستی بر عهده سازمان صداوسیما قرار گرفت.
کد خبر: ۱۴۶۰۱۰۶

وی با اشاره به این‌که در چند سال اخیر بخش بزرگی از زیست‌بوم و جامعه با وظایف ساترا آشنا شده‌اند، افزود: واقعا احساس افسوس می‌کنم که یک فاصله زمانی از زمان صدور حکم رهبر معظم انقلاب در سال 1394 برای تنظیم‌گری صداوسیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر شاهد هستیم تا همین اخیرا که این حکم جدی گرفته شده یعنی یک زمانی نزدیک به هفت یا هشت سال را از دست دادیم و این عقب‌افتادگی در ابعاد مختلف باید جبران شود.

این مدیر ارشد رسانه‌ملی در تبیین جایگاه مهم ساترا در ساختار رسانه‌ای کشور تاکید کرد: آینده رسانه‌ای کشور در گرو عملکرد مناسب ساتراست، یعنی اگر ما بخواهیم رسانه آینده را پیش‌بینی و تحلیل و تدبیر کنیم، برای این‌که شاهد یک فضای مجازی سالم، مفید و امن در حوزه صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی برای مردم باشیم، باید سازمانی مانند ساترا در دل صداوسیما متولد می‌شد و حتما صداوسیما نقش تنظیم‌گری خود را باید با تقویت ساترا جدی بگیرد. منظور من البته از تولد یک تاسیس ساختاری نیست، چون من احساس می‌کنم هنوز ساترا نیاز به تقویت بیشتر دارد تا بتواند نقش مهم خود را به سرانجام برساند و البته دلیل بعضی نقصان‌ها، درک نکردن برخی اجزای حاکمیت از اهمیت و ضرورت نقش مهم ساتراست.

وی در‌خصوص ضرورت ارتقای این درک تاکید کرد: ما یک زمانی دغدغه‌ داشتیم که با ظهور رسانه‌های نوین یک انفجاری در ارتباطات شکل گرفته که مفاهیم ارتباطات را به هم ریخته است و می‌گفتیم که صدای این انفجار را مسئولان ارشد کشور هم هنوز نشنیدند و فقط خود مقام معظم رهبری این صدا را بهتر از هر فردی در کشور شنیده‌اند، ولی یکسری لایه‌ها حواس‌شان به این موضوع نیست. الان به نظر می‌رسد برخی دیگر از افراد موثر در حاکمیت این صدا را شنیده‌اند و جدی گرفته‌اند که به ایجاد سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یا همان ساترا منجر شد اما با توجه به حکمی‌ که از جانب مقام معظم رهبری برای مأموریت صداوسیما برای تنظیم‌گری صادر شده است باید همه مراقب باشند که این مسأله جدی گرفته شود و ساترا را به عنوان زیر مجموعه تخصصی صداوسیما در حوزه تنظیم‌گری تقویت کنند تا بتواند ماموریت‌های خود را به شکل مطلوب به انجام برساند.

مظفری در تبیین اولویت‌های اصلی ساترا افزود: ما یک مسأله‌ای داریم که ساترا یک سازمان استراتژیک است و سازمان استراتژیک مهم‌ترین مسأله‌اش درک اولویت‌هاست. ما قطعا همه کارها را با امکانات و فرصت محدود نمی‌توانیم انجام بدهیم. اگر استراتژیک فکر کنیم باید بگردیم دنبال کارهایی که با ماموریت سازمان بیشترین سازگاری را دارد و از لحاظ راهبردی در برآیند شرایط بیشترین میزان جذب فرصت را می‌تواند برای ما داشته باشد. اگر با این نگاه جلو برویم به نظرم ساترا چند اولویت استراتژیک و کلیدی پیدا می‌کند که باید تمرکزش روی آن باشد. در وضعیت جهان کنونی رسانه با این اوصاف اولویت نخست ساترا آن است که کمترین میزان تصدی را داشته باشد، زیرا هر چقدر به دنبال این باشد که تصدیگری را بیشتر کند از اصل ماهیت تنظیم‌گری خود عقب می‌افتد.

رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه صداوسیما در این زمینه اظهار کرد: تنظیم‌گر خبره، هنرش این است که بتواند بدون دخالت رسمی و آشکار، استانداردسازی کند. این مسأله با آن‌که منفعلانه منتظر باشیم یک اتفاق بدی بیفتد و بعد ما وارد شویم و جنبه سلبی خودمان را نشان دهیم، فرق دارد. تنظیم‌گری منفعلانه فقط دروازه‌بانی می‌کند و همیشه از جریانات رسانه‌ای چند گام عقب است. ما در سند تحول صداوسیما پیش‌بینی کردیم به دنبال تقویت حضور مردم در بسترهای جدید باشیم و این حضور را ما ایجاد کنیم. اگر ما این حضور را ایجاد کنیم، می‌توانیم مدیریتش کنیم. راهبریش کنیم، تنظیم‌گری ما هم به رسمیت شناخته می‌شود اما اگر ما ظرفیت‌سازی نکنیم، باید به دنبال این باشیم که کجا ما باید فیلتر کنیم، کجاها باید واکنشی عمل کنیم که در این صورت ما منفعل خواهیم شد نه فعال.

وی در پایان گفت: در فضای رسانه‌ای امروز نه‌فقط به کسانی که برخورد فعال کنند، نیاز داریم بلکه به افرادی نیازمندیم که طراحی سناریو می‌کنند، یعنی پنج سال دیگر را ببینند. البته در این مسیر احتیاج به هم‌افزایی رسانه‌ملی و ساترا به‌ویژه در حوزه‌های تبیینی و اطلاع‌رسانی است که به نظرم الان کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت تبیینی و اطلاع‌رسانی صداوسیما برای کمک به ساترا فعال شده است و حتما در سال جاری در مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان صداوسیما موضوع هم‌افزایی رسانه‌ملی و ساترا را در اولویت قرار خواهیم داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها