شیلات هرمزگان تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۶۶۰۰ سازه زیستگاه مصنوعی در آب‌های خودش نصب کرده بود و تا پایان امسال نیز هدف‌گذاری نصب ۲۰۰۰سازه زیستگاه مصنوعی را در دستورکار دارد.
کد خبر: ۱۴۲۰۲۹۱

سرمایه‌گذاری در هرمزگان

از زیستگاه مصنوعی نصب‌شده در سال قبل ۲۰۰۰ سازه در جزیره کیش، ۳۰۰۰‌سازه در منطقه بستانه، ملو و حسینه بندرلنگه و ۱۶۰۰‌سازه نیز در سلخ قشم نصب شده است. برخورداری از ۲۰ بندر صیادی، ۲۳‌موج‌شکن مردمی، حدود ۵۰هزار اراضی مستعد پرورش میگو، بیش از ۱۱۳هزار تن ظرفیت پرورش ماهی در قفس و نصب ۶۶۰۰ زیستگاه مصنوعی آبزیان، هرمزگان را به استانی ویژه در حوزه فعالیت‌های شیلاتی تبدیل کرده است. این منطقه با برداشت سالانه افزون بر ۳۱۵هزار تن انواع آبزیان و بیش از ۳۵هزار صیاد، رتبه نخست صید و صیادی در کشور را دارد. اهمیت اجرای طرح‌های زیستگاه مصنوعی به واسطه نقش آنها در حفاظت و بهسازی زیستگاه‌های آسیب‌دیده گونه‌های آبزیان کف‌زی و نزدیک کف، افزایش زیستگاه‌های گونه‌های آبزیان تجاری و غیرتجاری، ذخایر آبزیان در صیدگاه‌های مجاور زیستگاه‌های مصنوعی و در نهایت افزایش میزان ذخیره و صید در صیدگاه‌ها و کمک به حفظ و ارتقای میزان صید و معیشت صیادان بسیار زیاد است و حتما باید در دستورکار دولت و استان‌های ساحلی قرار بگیرد.

مظلومیت آب‌های جنوب

خلیج‌فارس ازجمله نقاط آبی دنیا است که به دلیل نیمه‌بسته‌بودن، محدودیت‌های اقلیمی و اکولوژیکی، استقرار انواع صنایع نفتی و گازی، حمل‌ونقل و ترافیک دریایی بالا شرایط ویژه‌ای پیدا کرده و این پهنه آبی که به لحاظ تنوع زیستی، منابع شیلاتی و به‌خصوص منابع غنی نفتی، اکوسیستمی منحصربه‌فرد دارد، براثر فعالیت‌های انسانی تا ۴۷ برابر حد طبیعی آلوده شده و موجودات زنده آن با خطر نابودی مواجه شده‌اند. براساس برآوردها حدود ۶۵ درصد از ذخایر نفتی جهان در منطقه دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان واقع شده است. به علت موقعیت حساس جغرافیایی، سیاسی و شرایط زمین‌شناسی، مدیریت زیست‌محیطی این منطقه را نمی‌توان مستقل از ذخایر عظیم نفت و گاز موجود در نظر گرفت. افزایش جمعیت، توسعه شهرنشینی، گسترش صنعت و استفاده غلط از منابع طبیعی باعث بروز آلودگی شدید و زیست‌محیطی در آب‌های جنوبی ایران شده و علاوه بر پساب صنایع مختلف، پساب‌های شهری و کشاورزی که از استان‌های ساحلی جنوب کشور وارد خلیج‌فارس می‌شود از عوامل مهم آلودگی آن به‌شمار می‌روند. بنابراین مهم‌ترین آلاینده‌های خلیج‌فارس در درجه اول آلودگی نفتی و پس از آن فاضلاب‌های شهری و صنعتی است.

سرمایه‌گذاری برای زیستگاه مصنوعی

حفظ و نگهداری ذخایر دریایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که باید راهکارهای مناسب در این زمینه اجرایی شود. بر همین اساس ضمن کنترل عوامل ویرانگر و مخرب باید برای حفظ ذخایر دریایی برنامه‌ریزی و تلاش لازم صورت گیرد. با توجه به کاهش شدید ذخایر آبزیان به علت صید بی‌رویه، افزایش شناورهای صیادی، اکتشافات نفتی و آلودگی‌های زیست‌محیطی، ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی به‌عنوان یکی از راهکارهای تقویت ذخایر آبزیان دریایی به‌شمار می‌رود. زیستگاه مصنوعی عبارت است از قرار دادن اشیای مجاز در داخل دریا جهت احیا، بازسازی و بهره‌برداری از محیط دریایی که می‌توان از آن به‌عنوان لانه‌سازی برای آبزیان نیز یاد کرد.  طرح حفاظت و توسعه زیستگاه‌های مصنوعی آبزیان در دریا بهترین روش برای احیا و بازسازی آبزیان کف‌زی، ترمیم و حفاظت از زیستگاه‌ها و محیط‌های طبیعی و برداشت قانونمند و توسعه پایدار است. تقویت ذخایر آبزیان خلیج‌فارس در بازه زمانی ۱۰ساله می‌تواند به پایداری و افزایش اشتغال در حوزه صیادی منجر شود. حال انتظار می‌رود که همه مسئولان برای حفظ ذخایر دریایی آبزیان پای کار باشند و ضمن حمایت از چنین طرح‌هایی، زمینه را برای پیشگیری از نابودی ذخایر آبزیان در خلیج‌فارس به کار بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها