غذاى روح البته از جنس گندم و برنج و روغن نیست، غذاى روح علم، عشق، امید و ایمان است. اشتباه اصلى فرزند آدم که در جستوجوى سعادت، جان به لب رسانده همین است که تشنگى و احتیاج روح را مىخواهد با سیر کردن جسم و بدن تأمین کند، یعنى به جستوجوى امری محال است. درست مثل این است که یک نفر گرسنه باشد و براى سیرشدن او به یک نفر دیگر نان بدهیم. قرآنکریم مى فرماید:
آیا آن کس که مرده بود و ما او را زنده گردانیدیم و براى او نورى قرار دادیم که با آن نور در میان مردم راه مىرود و با آنها معاشرت مىکند، مانند کسى است که در ظلمات به سر مىبرد و هرگز از آن ظلمات خارج نمىشود؟ (سوره انعام آیه 122)
مقصود قرآن از این جمله که «برخى مرده بودند و ما آنها را زنده گرداندیم» این نیست که بدن یک عده مردم مرده بود و از حرکت افتادهبود و ما دومرتبه به آن جان دادیم، بلکه مقصود دلهاى مرده است که با روح ایمان زنده شدهاست. ایمان عشق، حرارت و امید تولید مىکند ولى نه عشق مجازى، بلکه عشق حقیقى؛ یعنى عشق به مبدأ کل عالم که معدن خیرات و منبع همه جمالها، زیباییها و کمالهاست. / حکمتها و اندرزها، جلد 2، ص 150-148
منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جامجم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد