سازمان صداوسیما گفت: نمایشگاه رصتا بهترین مصداقِ حمایت رسانه ملی از تولیدکنندگان صنعت رسانه‌ های صوت و تصویر فراگیر است.
سازمان صداوسیما گفت: نمایشگاه رصتا بهترین مصداقِ حمایت رسانه ملی از تولیدکنندگان صنعت رسانه‌ های صوت و تصویر فراگیر است.
کد خبر: ۱۳۹۹۹۵۶

به گزارش جام جم آنلاین، پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما بعد از بازدید از غرفه رسانه‌های حاضر در نمایشگاه رصتا گفت: بر اساس آخرین آماری که امروز اعلام شد سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای‌مجازی نزدیک ۳۷۰ مجوز تاکنون برای رسانه‌های فراگیر صادر کرده است. با تعامل بسیار خوبی که وجود دارد و اشتیاقی که برای دریافت مجوز مشاهده می‌کنیم، این عدد احتمالاً تا چند ماه آینده به ۵۰۰ مجوز برسد.

رئیس سازمان صداوسیما در ادامه در پاسخ به سوالی درباره رویکرد‌های این رسانه در ماه‌های اخیر عنوان کرد: قبلاٌ هم عرض کرده‌ام رسانه ملی از تمام توان فکری، حرفه‌ای و مادی خودش برای به روز شدن استفاده می‌کند. همان‌طوری که طرف مقابل یعنی رسانه‌های بیگانه، از همه ظرفیت‌های به روز شده حرفه‌ای، فنی و فکری موجودش استفاده می‌کند، ما هم موظف هستیم این کار را انجام دهیم.

جبلی تصریح کرد: در دوره تحولی صداوسیما بنابر این است که ما اولاً روایت اول را در اختیار داشته باشیم و اجازه ندهیم روایت اول در اختیار دشمنان باشد. ثانیاً در تلاشیم تا هم‌افزایی و تعامل مؤثر بین رسانه ملی و دستگاه‌های مسئول ایجاد شود تا رسانه ملی وظایف خودش را انجام دهد.

رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به سوال تسنیم درباره رویکرد ساترا نسبت به رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر گفت: این نمایشگاه خودش بهترین مصداق برای تعامل و هم‌افزایی بین ساترا به عنوان نماینده سازمان صداوسیما در حوزه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با فعالان، شرکت‌ها و در واقع مجموعه رسانه‌هایی است که در حوزه تولید محتوا در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. خود این نمایشگاه بهترین پاسخ به این سؤال است.

وی اضافه کرد: ۳۷۰ رسانه تا کنون مجوز گرفتند و در یک فرآیند روان در حال تعامل و همراهی هستند. این عدد روز به روز در حال افزایش است. تمام درخواست‌کنندگان مجوز در یک فرآیند شفاف که در قالب پنجره واحد کسب و کار «درگاه ملی صدور مجوز» است درخواست مجوز می‌دهند. خود صداوسیما جزو اولین دستگاه‌هایی بود که به این پنجره واحد پیوست و الان به راحتی هر درخواست‌کننده مجوزی می‌تواند به این سامانه ورود کند و درخواست بدهد و در یک مدت زمان مشخص، پاسخ درخواستش را دریافت کند.

وی با اشاره به افزایش صدور مجوز‌ها تصریح کرد: رسانه‌ها قابلیت ارتقاء به ۵۰۰ رسانه را در چند ماه آینده خواهد داشت.

جبلی درباره ماهیت قانونی ساترا عنوان کرد: اصل ۱۷۵ قانون اساسی، سازمان صداوسیما را به عنوان مسئول انحصاری صوت و تصویر فراگیر در کشور مشخص کرده است.

وی در ادامه پاسخ به این سؤال اضافه کرد: به لحاظ قانونی نقیصه‌ای برای انجام این وظیفه قانونی صداوسیما وجود ندارد در کنار اسناد قانونی فراوانی که وجود دارد. البته دستور مقام معظم رهبری به رئیس جمهور سابق در راستای همان قانون اساسی صادر شده است و تکلیف را مشخص می‌کند.

جبلی تصریح کرد: آنجایی که ما دچار نقص بودیم و نیاز به قانون داریم در موضوع تخلفات است که باید مشخص شود که اگر تخلفی اتفاق افتاد، دستگاه قضایی به چه شکلی باید با آن برخورد کند. به همین خاطر در کمیسیون تلفیق حکمی برای تعیین قانون تخلفات آمده است که امیدواریم با کمک مجلس شورای اسلامی بتوانیم از این نقیصه هم عبور کنیم. آیین‌نامه تخلفات باید مشخص شود و ان شاء الله به تصویب برسد، اما به این معنی نیست اصل تنظیم‌گری سازمان صداوسیما و ساترا در حوزه تصویر و فراگیر در فضای مجازی نیاز به قانون دارد، این نیاز به قانون اگر هم داشته در قانون اساسی و تفسیر قانون اساسی تکلیفش مشخص شده است.

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جام‌جم درباره اینکه تعداد بسیار محدودی از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر خودشان را رقیب صداوسیما می‌دانند، گفت: ما با رسانه‌هایی که در تعامل با ساترا هستند و خودشان را مجاب به رعایت هنجار‌ها بدانند، قطعا با آن‌ها تعامل و هم‌افزایی داریم. حتی آن‌ها را کمک می‌کنیم و آنتن صداوسیما را می‌توانیم در اختیارشان قرار دهیم. ما اگر مشکلی داشته باشیم با آن رسانه‌هایی است که بر قانون شکنی، استفاده از هنجار‌های غیراخلاقی و غیرفرهنگی و غیرمتناسب با نیاز و خواست فرهنگی جامعه به تولید و انتشار محتوا پافشاری داشته باشند. ما مشکل‌مان با آن دسته فعالان و شرکت‌ها و رسانه‌هایی است که اصرار بر قانون‌شکنی داشته باشند. با بقیه رابطه‌مان بسیار روان است. جلسات هم‌فکری، هم‌افزایی و کمک محتوایی در واقع فرآیند حمایتی ساترا به این رسانه‌ها وجود دارد و ان‌شاءالله تقویت هم خواهد شد.

وی تصریح کرد: حوزه تولید محتوا در بخش خصوصی را ظرفیت مکملی برای حکمرانی فرهنگی و برای رفع نیاز‌های جامعه در حوزه فرهنگ می‌دانیم. سازمان صداوسیما در جایگاه قانونی تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی رسالت خود را حمایت از فعالان بخش خصوصی در حوزه تولید محتوا اعم از نمایش خانگی، برنامه‌سازی تولید محتوا در قالب‌ها و گونه‌های مختلف می‌داند و در عین حال وظیفه نظارت بر تولید محتوا و انتشار هم برعهده این نهاد تنظیم‌گر قانونی گذاشته است.

رئیس رسانه ملی اضافه کرد: در یک رویکرد دو بعدی حمایت و نظارت تلاش می‌کنیم با تعامل خوبی که با اکثریت قریب به اتفاق فعالان تولید محتوا به نیاز‌های جامعه پاسخ مناسب دهیم. همچنین صداوسیما آمادگی حمایت‌های بیشتر را هم از تولیدکنندگان محتوایی که در مسیر سلامتِ فرهنگ جامعه قدم بر می‌دارند را دارد.

جبلی اضافه کرد: حتی آماده هستیم در تولید محتوا با فعالان فرهنگی این حوزه مشارکت داشته باشیم و کمک‌شان می‌کنیم.

وی با اشاره به نظام‌مند شدن حوزه تولید محتوا تصریح کرد: اخیراً با تعامل و همفکری که با ساترا و مجموعه‌های تولید محتوا در حوزه نمایش‌خانگی اتفاق افتاده آمادگی داریم که فعالان این حوزه با تشکیل مجمع و صندوق کمک مالی با مشارکت خودشان اتفاقاتی محقق شود.

جبلی افزود: نکته مهم توجه به عدالت رسانه‌ای در حوزه محتوا در صوت و تصویر فراگیر است. تمام فعالان و علاقه‌مندان در حوزه فراگیر که تعداد بسیار زیادی از آن‌ها را در همین نمایشگاه می‌بینیم و امروز بنده افتخار دارم که از نزدیک با فعالیت‌هایشان آشنا بشوم در حوزه‌های مختلف اعم از فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و ... علاقه‌مندند و توانایی دارند.

رئیس سازمان صداوسیما تصریح کرد: ما موظف هستیم به عنوان سازمان تنظیم‌گر فضا را برای استعداد‌های جوان و علاقه‌مندی که می‌خواهند فعالیت کنند به عنوان سازمان تنظیم‌گر فضای رقابتی را به گونه‌ای فراهم کنیم که این فعالان خُرد به نوعی زیر دست و پای فعالان بسیار بزرگ، از بین نروند به آن‌ها کمک کنیم و از آن‌ها حمایت کنیم، به آن‌ها میدان بدهیم که در این عرصه نه تنها باقی بمانند بلکه بتوانند خودشان را بیشتر و بهتر هم ان‌شاالله ارتقاء بدهند.

جبلی در پایان سخنانش گفت: امیدواریم که ان‌شاءالله با همکاری و هم‌افزایی که بین ما و رسانه‌های مختلف و متنوعی که در تولید محتوا در حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی فعالیت می‌کند ما بتوانیم روز به روز شاهد ارتقاء بیشتر فرهنگ در جامعه‌مان باشیم و کمک کنیم به حکمرانی فرهنگی درست که جزو ضرورت‌ها و نیاز‌های جامعه است. قطعاً مردم و خانواده ها انتظار دارند با مکانیزم‌های درست محتوای سالم و مورد نیاز جامعه را در اختیارشان بگذاریم.

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره وضعیت تخلفات و قانون‌گذاری در مجلس شورای اسلامی در حوزه صوت و تصویر فراگیر افزود: در هر عرصه‌ای وقتی تخلفی صورت می‌گیرد و آن نهاد تنظیم‌گر گزارش تخلف را به دستگاه قضایی ارائه می‌دهد دستگاه قضایی حتماً باید به گونه‌ای عمل کند که جلوی تخلف گرفته شود. حتی در فرض اول عدم وجود آیین‌نامه تخلفات، به نظرمان می‌رسد وظیفه آن دستگاه نهایی حکم‌کننده که دستگاه قضایی است ایجاب می‌کند جلوی تخلف را بگیرد؛ امیدوارم آیین‌نامه تخلفات که قرار است ان‌شاءالله به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی و به تصویب هیئت دولت برسد به دستگاه قضایی کمک کند که وظیفه‌اش را بهتر انجام دهد.

رئیس سازمان صداوسیما همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا درباره آنتن ماه رمضان و نوروز تلویزیون و اتفاقاتی که قرار است برای آن بیفتد، خاطرنشان کرد: اگرچه این سوال با فضای نمایشگاه شاید انطباق نداشته باشد ما نه فقط در سالی که گذشت در تمام ایام سال و در تمام لحظات و ساعات ما در فضای رقابت با تکنولوژی، ذائقه و رقبا قرار داریم یعنی دائماً رسانه ملی و بقیه رسانه‌ها بایستی خودشان را به روز کنند؛ هم به لحاظ فنی و فرآیندی و هم به لحاظ توجه به نوآوری‌هایی که در عرصه جهانی و عرصه داخلی وجود دارد. این چالشِ امروز و فردای ما نیست و چالش همیشگی ما است. نباید خودمان را از به روزرسانی در این عرصه بی‌نیاز بدانیم.

وی در پایان افزود: نکته‌ای که در مورد ماه مبارک رمضان که با نوروز امسال تلاقی پیدا کرده، اشاره شد؛ همکاران ما در بخش‌های مختلف صداوسیما و شبکه‌های مختلف، سیمافیلم، مرکز سیمرغ و بخش‌های دیگر سازمان اعم از سیما، صدا و استان‌ها برنامه‌هایشان را دارند آماده می‌کنند و امیدواریم با وجود انطباق این دو مناسبت نوروز و رمضان بتوانیم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، پاسخ خوبی به نیاز جامعه و مخاطبین بدهیم.

نخستین نمایشگاه رصتا از امروز یازدهم اسفند در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز شده و تا چهاردهم اسفند برقرار خواهد بود.

علاقه‌مندان از ساعت ۹ تا ۱۸ می‌توانند از این نمایشگاه در سالن‌های ۷ و ۲۷ محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران بازدید کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها