به گزارش نشنال، اداره امور اسلامی و فعالیت‌های خیریه دبی (IACAD) قرار است اولین مسجد پرینت سه‌بعدی جهان را بسازد. این مسجد 2000مترمربعی که قرار است در بور دبی، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های امارات عربی ساخته شود، انتظار می‌رود درهای خود را به روی ۶۰۰ نمازگزار در سال۲۰۲۵ باز کند.
کد خبر: ۱۳۹۶۱۶۵

اگرچه در ابتدا هزینه ساخت این سازه با استفاده از چاپ سه‌بعدی به‌جای تکنیک‌های ساخت‌وساز سنتی بیشتر خواهد بود اما پیش‌بینی می‌شود که این هزینه‌ها در سال‌های آینده کاهش یابد.
علی السویدی، مدیر بخش مهندسی IACAD، در یک کنفرانس مطبوعاتی در اوایل این ماه گفت: «هزینه ساخت ۳۰درصد بیشتر از ساخت مسجد به روش عادی است، زیرا این اولین مسجد در نوع خود در جهان است. ما انتظار داریم که هزینه در آینده با 30 سال ضمانت ساخت هم‌اندازه شود.»
در سال 2016، حاکم دبی محمد بن راشد، «استراتژی چاپ سه‌بعدی دبی» را راه‌اندازی کرد، ابتکاری که طراحی شده بود تا آن را به‌عنوان قطب پیشرو برای فناوری تا سال ۲۰۳۰ قرار دهد. استفاده از پرینت سه‌بعدی در بخش ساخت‌وساز این هدف دبی را مورد نظر قرار می‌دهد که اطمینان حاصل شود 25 درصد از کل ساختمان‌های آینده دبی پرینت سه‌بعدی است.
چنین حرکاتی بسیاری از توسعه‌دهندگان فناوری‌های نوآورانه ساخت‌وساز در سراسر جهان را تشویق کرده است تا به دبی بروند و با وسایل‌شان ساختمان‌های آزمایشی ایجاد کنند. از آنجا که آزمایشگاه فناوری Immensa برای اولین‌بار در سال2018 یک پتنت پرینت سه‌بعدی ساختمانی را در آنجا ثبت کرد، شرکت‌هایی مانند 3DVinci Creations، ACCIONA و فریسینت زیرمجموعه Concreative، هرکدام امکانات چاپ سه‌بعدی بتن را در امارات افتتاح کردند. یکی از ساختمان‌های اخیر دبی، کلبه‌های ساحلی دیور با چاپ سه‌بعدی WASP را تدارک دیده است. این دو سازه دایره‌ای که کاملا از مواد طبیعی ساخته شده‌اند تا محبوب‌ترین مجموعه‌های ساحل و کیف خانه مد را به نمایش بگذارند.
دولت دبی نیز با رونمایی از اولین آزمایشگاه تحقیقاتی پرینت سه‌بعدی در ژوئیه سال گذشته وارد عمل شده است. تاسیسات اداره برق‌وآب دبی (DEWA) که برای خدمت به‌عنوان مرکز تحقیق و توسعه تولید افزودنی طراحی شده است، برای طراحی و ساخت مریخ‌نوردها و پهپادها و همچنین قطعات یدکی و نمونه‌های اولیه پرینت سه‌بعدی استفاده می‌شود.
طرح‌های دبی برای یک مسجد پرینت سه‌بعدی توسط IACAD، بخشی که به کارهای خیریه اختصاص دارد، معرفی شده است. به گفته این سازمان، یک هدف از پنج هدف اصلی آن تمرکز بر پایداری مسجد است و آخرین پروژه زیرساختی آن نشان‌دهنده گامی به سوی این هدف است.
در اکتبر سال ۲۰۲۳، ساخت‌وساز مسجدی ساخته شده از مخلوطی از مواد خام و بتن با فرمول ویژه آغاز می‌شود. 
اگرچه پشتیبان این پروژه هنوز معرفی نشده است اما الشیبانی اعلام کرده است که فناوری مورد استفاده برای اجرای ساخت، «ضایعات مصالح ساختمانی را کاهش می‌دهد» و آن را پایدارتر می‌کند.
همچنین مشخص شده است که این پروژه شامل بهره‌برداری از یک «چاپگر سه‌بعدی رباتیک» است که امکان رسوب مواد را با سرعت 2 مترمربع در ساعت توسط سه کارگر در یک زمان فراهم می‌کند. 
زمانی که ساخت‌و‌ساز در اواخر امسال آغاز شود، پیش‌بینی می‌شود که ساخت مسجد ۱۶ ماه دیگر برای تکمیل امکانات مورد نیاز طول بکشد. 
درحال‌حاضر، IACAD در حال هماهنگی با مقامات محلی شهرداری دبی جهت دریافت تایید نهایی برای طراحی آن است و هدف آن این است که این ساختمان ظرف دو سال آینده افتتاح و پر از نمازگزار شود.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها