هویج، یک ریشه گیاهی است. با هویج غذاهای متنوعی می‌توان درست کرد. هویج‌پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که می‌توانید آن‌ را همراه گوشت یا مرغ تهیه کنید. این غذا، طعمی شیرین دارد و با دستورهای متنوعی تهیه می‌شود و می‌توانیم آن را به سلیقه خود با طعم زعفرانی یا دارچینی درست کنیم.
کد خبر: ۱۳۹۵۴۵۳
نویسنده سارا راد
مواد لازم
برنج:۴ پیمانه
پیاز:۲ عدد
سینه مرغ:۲ تکه
هویج:۵ عدد بزرگ
کره: ۱۰۰ گرم
زعفران دم‌کرده: ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی
زردچوبه و دارچین: به مقدار کافی
آب لیمو ترش:یک قاشق غذاخوری

چطور درست کنیم؟
ابتدا باید گوشت مرغ را آماده کنیم. برای این منظور، مرغ را با دو لیوان آب همراه یک عدد پیاز و مقداری نمک، فلفل سیاه و دارچین روی حرارت می‌گذاریم تا به طور کامل بپزد.پس از این‌که گوشت مرغ پخت، آن را به صورت نگینی یا ریش‌ریش خرد می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. در ادامه، پیاز باقیمانده را به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم  و تفت می‌دهیم.  مقداری زردچوبه اضافه می‌کنیم و پس از کمی تفت دادن، گوشت مرغ را به تابه اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.سپس هویج‌ها را با رنده درشت رنده و به تابه اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا هویج‌ها هم سرخ شوند. حالا مقداری نمک، فلفل سیاه و پودر دارچین می‌ریزیم و پس از کمی تفت دادن، زعفران دم‌کرده را اضافه می‌کنیم. در ادامه آب‌لیمو ترش را همراه چند قاشق غذاخوری از آب مرغ صاف شده اضافه می‌کنیم و با دیگر مواد تفت می‌دهیم.اگر می‌خواهید طعم هویج پلوی شما شیرین‌تر باشد می‌توانید به مقدار دلخواه شکر هم اضافه کنید. برنج را همراه یک قاشق چایخوری نمک می‌جوشانیم .زمانی که اطراف دانه‌های برنج کاملا نرم شد و مغز برنج سفت بود باید برنج را آبکشی کنیم.  سپس مقداری از برنج را می‌ریزیم.حالا مقداری از مخلوط هویج و مرغ روی برنج می‌ریزیم و به همین ترتیب لایه‌لایه برنج و مخلوط مرغ و هویج را داخل قابلمه می‌ریزیم. لایه آخر را با برنج پر می‌کنیم و کره خردشده را روی سطح برنج می‌گذاریم.حالا اجازه می‌دهیم برنج دم بکشد. بعد از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت هویج‌پلوی ما آماده است.

خواص هویج
یک عدد هویج متوسط خام( 61 گرمی) حاوی 25کالری و فقط 4 گرم کربوهیدرات قابل هضم است. هویج غنی از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A باعث بهبود بینایی می‌شود و برای رشد و عملکرد ایمنی بدن بسیار مناسب است.بیوتین هویج -یکی از ویتامین B- که قبلا ویتامین H شناخته می‌شد، نقش مهمی در متابولیسم چربی‌ها و پروتئین دارد.ویتامینK هویج که به عنوان فیلوونون نیز شناخته شده است، برای انعقاد خون مهم است و سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد. پتاسیم هویج یک ماده معدنی ضروری برای کنترل فشارخون است. ویتامینB6 هویج از ویتامین‌های مرتبط با تبدیل مواد غذایی به انرژی است.کربوهیدرات‌ هویج عمدتا از آب و کربوهیدرات تشکیل شده است.کربوهیدرات‌ها حاوی نشاسته و قند‌ها هستند، مانند ساکاروز و گلوکز. هویج‌ها همچنین منبع خوبی از فیبر‌ها هستند که برای یک عدد هویج متوسط (61 گرمی) حدود دو گرم است. هویج معمولا در شاخص پایین گلسیمی رتبه‌بندی می‌شود و  برای دیابتی ها خوب است.

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها