در سفر رئیس جمهور به یزد پروژه‌هایی در بخش برق، آب، مسکن و صنایع به بهره‌برداری رسید

انتقال آب از خلیج‌ فارس به فلات مرکزی ایران، پروژه‌ای تمدن‌ساز

صبح پنجشنبه گذشته بود که رئیس‌جمهور برای انجام دومین سفر استانی همراه جمعی از اعضای هیأت دولت وارد یزد شد.
کد خبر: ۱۳۹۴۴۱۹
نویسنده سید احمد هاشمی اشکا

در این سفر دو روزه با حضور حجت الاسلام ابراهیم رئیسی در شهرستان‌های یزد، مهریز، بافق و خاتم، طرح‌هایی به بهره‌برداری رسیده و کلنگ احداث چند پروژه نیز به زمین خورد.

آغاز عملیات ابر پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران، مهم‌ترین برنامه رئیس‌جمهور در این سفر بود. همچنین بیش از ۱۷۰واحد طرح نهضت ملی مسکن در استان به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی واگذاری اراضی طرح نهضت ملی مسکن به مردم به‌صورت ویلایی نیز آغاز شد.

افتتاح رسمی پروژه خط پدافندی آب یزد، بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف در حوزه برق و افتتاح طرح بزرگ صنعتی فولاد در بافق نیز از دیگر برنامه‌های سفر آقای رئیسی و هیات همراه بود.

بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌هایی که در سفر رئیس جمهور به یزد افتتاح شد، انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران بود.

روز پنجشنبه گذشته و در مراسم افتتاح خط انتقال آب از خلیج‌ فارس به فلات مرکزی ایران بود که استاندار یزد با بیان این‌که پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به استان یزد و فلات مرکزی ایران به اعتقاد من یک پروژه تمدن ساز است، گفت: «دی ماه در تقویم استان یزد دارای لحظات شیرین و ارزشمندی است که در تاریخ این شهر ماندگار خواهد شد، اول ۱۲دی‌، سالروز ورود رهبری به یزد که در آنجا فرمودند «می‌دانم مسأله اساسی و اصلی استان یزد، مسأله آب است» و همان زمان به خط انتقال آب تاکید کردند و دومین رویداد تاریخی، مهم و تمدن‌ساز با حضور رئیس‌جمهور مردمی شکل می‌گیرد و آن انتقال آب از خلیج‌فارس به یزد است.

مهران فاطمی ادامه داد: انتقال آب، فصل مشترک همه مطالبات مردم استان با هر سلیقه و یکی از آرزوهای بزرگ مردم یزد است که به همت دولت خدمتگزار سیزدهم و همه مسئولان به‌ویژه وزیر نیرو دنبال شد و امروز شاهد افتتاح این ابرپروژه عمرانی به یزد هستیم.

اشتغال‌زایی در صنعت آهن و فولاد

روز جمعه رئیس جمهور به بافق رفت و یک واحد مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد را افتتاح کرد.

این مجتمع در زمینی به وسعت ۲۰۰هزار مترمربع و زیربنای ۱۰۰هزار متر مربع ساخته شده است. برای راه‌اندازی این واحد تولیدی ۱۱۰هزار یورو سرمایه‌گذاری ارزی و بیش از ۵۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی شده است.

واحد مذکور با اشتغال‌زایی مستقیم برای ۴۵۰نفر در زمینه تولید آهن اسفنجی فعالیت دارد و ظرفیت سالانه این واحد در بخش تولید انواع آهن اسفنجی ۸۰۰ هزار تن است.

همچنین با حضور حجت‌الاسلام رئیسی یک کارخانه آهن اسفنجی نیز در شهرستان بافق به بهره‌برداری رسید.

این واحد ظرفیت تولید ۵۵۰ هزار تن انواع کلاف‌های صنعتی و ساختمانی را دارد و برای ۱۰۰نفر به‌طور مستقیم و ۵۰۰ نفر غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده است.

برای این پروژه که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۹ آغاز شده، ۴۵۰میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

سهمیه سوخت برای کشاورزان

کشاورزان یزدی هم از این سفر سهمی داشتند و بر همین اساس وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلات متعدد کشاورزان در زمینه‌های سرمازدگی و خشکسالی گفت: «استمهال تسهیلات کشاورزان را پیگیری می‌کنیم.»

سیدجواد ساداتی نژاد که در جمع کشاورزان شهرستان مروست حضور داشت با بیان این‌که کار کشاورزی، سختی و مشکلات خاصی دارد، ادامه داد: «کشاورزی شغلی است که خداوند رزق مردم را از طریق آن به مردم می‌رساند. در شرایطی که دنیا دچار مشکل شده در ایران هیچ کمبودی نداشتیم اما کشاورزان به‌دلیل ذات کار کشاورزی، مشکلات بسیاری را تحمل کردند.»

وی اظهار کرد: «سهمیه سوخت مناسبی برای مقابله با سرمازدگی، امسال به کشاورزان اختصاص خواهد یافت. در زمینه برق چاه‌ها، هزینه‌های آن، حفر چاه‌ها و دامدار کارت را نیز برای استان یزد با جدیت پیگیری می‌کنیم تا کشاورزان مروستی و عشایر این مناطق بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.»

در ادامه حضور مسئولان در یزد، وزیر جهاد کشاورزی کلنگ یک واحد گلخانه 20واحدی را نیز در شهرستان مروست به زمین زد.

این پروژه که ترکیبی از گلخانه و نیروگاه خورشیدی است در مساحت ۲۰هکتار در سال۱۴۰۲ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر زیر ساخت‌های لازم شامل فنس‌کشی، تجهیز چاه، استخر و ... انجام شده است.

سرمایه‌گذاری این پروژه توسط شرکت تعاونی «سولار نیروی آسیا» در حال انجام بوده و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این پروژه ۱۰مگاوات برق در ساعت و ۱۴۴۰تن محصولات گلخانه‌ای تولید شود.

سرمایه مورد نیاز این پروژه 4000 میلیارد ریال است و پیش‌بینی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم این پروژه ۵۰۰ نفر خواهد بود.

افتتاح خانه‌های ویلایی

همزمان با دومین سفر استانی رئیس جمهور و هیأت دولت، یک مدرسه شش کلاسه در اردکان با حضور وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد.

همچنین یک مدرسه خیرساز و شش کلاسه در شهر میبد افتتاح شد.

عملیات اجرایی این مدرسه با کمک مؤسسه خیریه سایه طوبی کلید خورد که دارای زیربنای ۸۲۶ متر مربع و متراژ 1۴۱۰متر مربع است و با عنوان آموزشگاه خیری حاج محمود صفدری نام‌گذاری شده است.

در راستای اجرای طرح ملی مسکن، رئیس‌جمهور در سفر به شهرستان مهریز، اولین طرح اقدام ملی ویلایی را با ۳۳۰واحد در قالب زمین‌های ۱۶۰متری و با ۱۰۵متر زیربنا به‌صورت دو خوابه افتتاح کرد. در همین رابطه مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد از کلنگ زنی ۲۳هزارو۶۰۰واحد مسکونی ویلایی در استان و بهره‌برداری از ۳۳۰واحد ویلایی در این شهرستان و ۲۰۰ واحد آپارتمانی همزمان با سفر دولت خبر داد.

وقتی دولتمردان مشغول انجام امور در حوزه فعالیت خود بودند، وزیر نیرو نیز برای بازدید از پروژه‌های میبد به این شهرستان رفت و با اشاره به طرح‌های آبی و برقی این منطقه گفت: «در این بازدیدها پست برق ۲۰/۶۳ کیلو ولت مزرعه کلانتر به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی احداث پست برق ۶۳/۲۳۰ کیلو ولت نارین قلعه میبد آغاز شد که تلاش می‌شود در مدت ۲۴ ماه تکمیل شود تا تامین برق صنایع با مصرف بالا اتفاق افتد.»

علی اکبرمحرابیان با اشاره به بازدید ازطرح‌های آبی عنوان کرد: «فاضلاب شهر میبد از مطالبات مردم میبد بود که فاز اول طرح شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر به بهره‌برداری رسید و اتصال تمام مشترکین به شبکه فاضلاب برقرار خواهد شد و در ادامه بخش‌هایی از شهر که به شبکه فاضلاب متصل نشدند در مرحله بعد عملیات اجرای شبکه اجرا خواهد شد.»

لازم به ذکر است پروزه تامین آب پایدار و با کیفیت شهر میبد از پروژه‌هایی بود که در این سفر، عملیات اجرایی آن آغاز شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها