نگاهی به سریال این شب‌های شبکه دو

«جزر و مد» زندگی پرتلاطم خانواده لطیف

کد خبر: ۱۳۸۸۳۶۵
نویسنده جبار آذین - منتقد و مدرس

زندگی لطیف هم مانند زندگی تمام انسان‌ها فراز و فرود وجزر و مد فراوان دارد. ماجراها و حوادث زندگی لطیف و خانواده‌اش از دو سو به مساله مهاجرت متصل است و مهاجرت در شکل‌یابی و بی‌شکلی زندگی‌اش، نقش ایفا می‌کند. او در جوانی از ماهشهر به تهران مهاجرت کرده و تشکیل خانواده داده و اکنون درآستانه پیری و بازنشستگی بازهم و به ناچار و این بار همراه خانواده به دلیل برخی مشکلات و گرفتاری‌ها مجدد مهاجرت به ماهشهر را تجربه می‌کند.

اگر مهاجرت اول با استقرار و تشکیل خانواده همراه بود، مهاجرت دوم و مستقر شدن در باغ متروکه ارثیه پدری، به تفرقه خانواده و رخدادهایی می‌انجامدکه قراراست با گذراندن جزر و مدهای دریای متلاطم زندگی به آرامش و فراز دست یابد. این خط روایی اصلی داستان خانوادگی مجموعه جدید شبکه دو سیما جزر و مد است که می‌خواهد به دور از مسائل، مشکلات و غوغاهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در فضای محدود خانواده جریان یابد، ولی نمی‌تواند زیرا رویدادهای مرتبط و نامرتبط فامیلی و اجتماعی آن را متاثر می‌کند. درام خانوادگی متعارف جزر و مد ساخته علی عبدالعلی‌زاده و به تهیه‌کنندگی محسن توکلی‌فرد، گرچه در ردیف سریال‌های فاخر و درجه یک تلویزیون نیست اما در کنار سریال‌های رایج خانوادگی قرار می‌گیرد و حرف‌های خود را که از جنس زندگی است به خوبی بازگو می‌کند. 

در جزر و مد که به سفارش مرکز سیمای استان‌ها تهیه شده بازیگرانی چون‌: رضافیاضی، نصرا... رادش، حمید لولایی، مهدی امینی‌خواه و...بازی دارند و نوشتار آن، شخصیت‌هایی را شکل داده که بازیگران با هدایت کارگردان از ایفای آنها برآمده‌اند. با آن‌که این سریال در بازی و کلام و برخورد از طنز تهی نیست، ولی قصه آن را تلخ‌ها و شیرین‌ها رقم زده‌اند که مخاطب را با آن و کاراکترها همراه و زندگی و افراد خانواده لطیف را باورپذیر می‌کند. جزر و مد به عنوان یک اثر پرچالش خانوادگی و بامحتوا می‌کوشد داستان خود را بر بستر مبانی و آیین‌های فرهنگ ایرانی اسلامی، روایت کرده و با اصول و مؤلفه‌های گونه خانوادگی همسویی کند، سریالی موفق است. توفیق جزر و مد، نمایشگر تلاش مستمر و خوب و توفیق سیمای استان‌ها در تولید مجموعه‌های قابل توجه تلویزیونی درگونه‌های مختلف هنری و بهره‌گیری مناسب از فضاها و لوکیشن‌های استان‌ها و شهرهای ایران به‌خصوص اماکن تاریخی، طبیعی و دیدنی در ساخت آثار تلویزیونی است.  پیشتر و بارها، شاهد اهتمام مقبول متولیان سیمای استان‌ها و معرفی و همکاری هنرمندان شهرستانی در تولید سریال‌های خوب بوده‌ایم. هنرمندانی که بسیاری از آنها  امروز در کنار برخی هنرمندان شهیر‌ با زیبایی و توانایی در رسانه ملی، سینما وتئاتر به هنرنمایی و هنر‌آفرینی می‌پردازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها