نگاهی به سریال این شب‌های شبکه دو

«جزر و مد» زندگی پرتلاطم خانواده لطیف

کد خبر: ۱۳۸۷۸۷۵
نویسنده مهدیه رضایی - روزنامه‌نگار

وقتی صحبت از داستان‌های زندگی ارباب و رعیتی در سال‌های گذشته به ویژه قبل از انقلاب می‌شود، قطعا همه ما به یاد سریال‌هایی که با این موضوع از تلویزیون پخش شد خواهیم افتاد که ظالم‌بودن ارباب‌ها و ظلمی که به رعیت‌ها می‌کردند را به تصویر کشیده بودند. تعداد چنین سریال‌هایی کم نیست و کارگردانان بسیاری چنین سوژه‌هایی را دستمایه تولید کار قرار داده و در این باره آثار ماندگاری ساختند که برای همیشه در ذهن مخاطبان باقی مانده است.

وقتی قرار باشد از مخاطبان در این باره سوال پرسیده شود که نام چند سریال تاریخی را عنوان کنید که با محوریت ارباب و رعیتی بوده، بدون تردید بینندگان تلویزیون از سریال تلویزیونی «پس از باران» یاد خواهند کرد که هنوز هم بعد از گذشت ۲۲ سال از پخشش، آن را به یاد دارند. این سریال با این که بار‌ها از شبکه آی‌فیلم پخش شده، اما همچنان بینندگان بسیاری با علاقه به تماشای این اثر می‌نشینند.

یکی از نقش‌های ماندگار این سریال تلویزیونی را بدون تردید محمود پاک‌نیت بازی کرده که خان روستا بود. پاک‌نیت این نقش را بسیار مقتدر بازی کرده بود و همین باعث شد برای همیشه در ذهن مخاطبان تلویزیون باقی بماند. گرچه او بعد از گذشت بیش از دو دهه و اندی باز هم نقش خان را در تازه‌ترین سریال تلویزیون تجربه کرده است.

او در مجموعه تلویزیونی گیل‌دخت به کارگردانی مجید اسماعیلی نقش خان را به عهده دارد که در معاونت برون‌مرزی تهیه شده و شب‌های پنجشنبه و جمعه از شبکه یک روانه آنتن می‌شود. این هنرمند در این سریال هم به مانند ۲۰ سال پیش بسیار زیبا نقش خان را بر عهده دارد که تماشای او در این اثر برای مخاطبان خالی از لطف نیست. البته اگر نگاهی به سریال‌های تلویزیونی داشته باشیم باز هم به سریال‌هایی خواهیم رسید که با محوریت خان و رعیت تولید و پخش شده است. در این باره می‌توان به خانه‌ای در تاریکی، گذر از رنج‌ها، کلبه‌ای در مه و... اشاره کرد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را برای مخاطبان داشتند و توانستند در جذب مخاطب موفق باشند.

در واقع هر یک از کارگردانان این سریال‌های تلویزیونی از زاویه‌ای تازه به موضوع ارباب و رعیت پرداخته‌اند به همین دلیل تماشای آن‌ها برای بینندگان تلویزیون خالی از لطف نبوده است. در مجموع، سازندگان آثار نمایشی سراغ قصه‌هایی رفته‌اند تا برای مردم بکر باشد و جذاب. گرچه نخ تسبیح مشترک همه این آثار موضوعات عاشقانه بوده، اما هر کدام از آن‌ها داستان جداگانه‌ای داشته‌اند. ضمن این که در کنار شخصیت‌های اصلی، بچه‌قصه‌هایی بودند که با داستان اصلی گره خورده و باعث شده‌اند مخاطبان شاهد فراز و نشیب‌های زیادی در قصه‌ها باشند. با توجه به این که مخاطبان از چنین قصه‌هایی استقبال می‌کنند، به همین دلیل انتظار می‌رود تا سازندگان آثار نمایشی بیشتر به سمت ساخت چنین قصه‌هایی بروند با دستمایه قراردادن قصه‌های جذاب، آثار ماندگار را برای مخاطبان تلویزیون به تصویر بکشند تا تماشای آن برای‌شان جالب باشد. گرچه در حال حاضر هم آنتن تلویزیون خالی نیست و با پخش سریال گیل‌دخت سعی دارد مخاطبان را جذب کند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها