مسئولیت سنگین تلویزیون دربرابر یک نهاد مهم

خانواده همه چیز است

آخرین جزئیات از سریال تاریخی عشق کوفی که ضبط می‌شود

عاشقانه‌ای در دل تاریخ

یکی از قالب‌های سریال‌سازی که دشوار است و کمتر سازندگان آثار نمایشی به این سمت گرایش دارند، ساخت آثار تاریخی است. زیرا زمان زیادی صرف تولید اثر می‌شود، اما با همه این مسائل، سریال‌های تاریخی مخاطبان زیادی دارد و بینندگان علاقه‌مندند داستان‌هایی را که در تاریخ گذشته و معاصر رخ داده در قالب قصه تماشا کنند؛ بنابراین رسانه‌ملی هم با توجه به علاقه‌مندی مردم، سریال‌های تاریخی را به دست سازندگان آثار نمایشی خبره می‌دهد تا مجموعه‌های فاخری برای پخش تولید کند.
کد خبر: ۱۳۸۰۰۱۱
نویسنده فاطمه عودباشی - گروه رسانه
ضمن این‌که تهیه آثار تاریخی در سال‌های اخیر در تلویزیون رونق بیشتری گرفته است. اگر نگاهی به کارنامه تلویزیون در این باره داشته باشیم به مجموعه‌هایی همچون مختارنامه، امام علی (ع)، ولایت عشق، تنهاترین سردار، معصومیت از دست رفته، امیرکبیر، کوچک جنگلی، کلاه پهلوی، کیف انگلیسی، سال‌های مشروطه، روزگار قریب، شهریار، صنوبر و ... خواهیم رسید که هر یک از این آثار، موضوعات متفاوتی را دستمایه قرار دادند تا مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. اکنون یکی از محصولات جدید سازمان هنری رسانه‌ای اوج که برای تلویزیون تولید می‌شود سریال تاریخی «عشق کوفی» است که این روز‌ها مراحل تصویربرداری را در شهرک سینمایی غزالی سپری می‌کند.

به گزارش جام‌جم، شهرک سینمایی غزالی در کیلومتر ۱۶جاده مخصوص کرج، در منطقه‌ای ساکت و دور از هیاهو واقع است. هنگامی که پا به درون آن می‌گذاری با نگاه به هر بنایی خاطره یکی از فیلم‌ها یا سریال‌ها و یک مقطع از تاریخ یا جلوه‌ای از فرهنگ و ادبیات و هنر کشورمان در یاد انسان زنده می‌شود؛ خاطره عشق دختر ترسا به شیخ صنعان که حیدر خوشمرام و دختر قاجار در «شب دهم» آن را زنده کردند و بیننده در انتهای داستان تصویری از عشقی آسمانی را نظاره کرد، خاطره شعبون استخونی «هزار دستان»، یا آن لحظه سنگین و دشوار که مریم مقدس، نوزاد در آغوش مورد لعن سیاه‌دلان قرار گرفت و معجزه‌ای الهی بر وی آشکار شد، خاطره نمازی که ضامن آهو خواند و باران رحمت را بر قحطی‌زدگان نازل کرد یا کیف‌های متحدالشکلی که صبح یک روز در میدان بهارستان در دست نمایندگان مجلس دیده شد و.... پیاده‌روی در شهرک غزالی همچون قدم زدن در دالان‌های تاریخ می‌ماند. هر عابری به محض ورود به این شهرک وارد سال ۱۳۱۵ می‌شود و از سنگفرش خیابان لاله‌زار عبور می‌کند. در آنجا زمان به عقب برگشته و همه چیز رنگ و بوی گذشته می‌دهد. اصلا به نظر نمی‌رسد این محوطه مکانی در زمان حال است. سینما تابان در بخشی از این شهرک قرار دارد، اما برخلاف دیگر سینما‌ها خبری از مشتری نیست. روبه‌روی سینما تابان، چاپخانه صفر و کنار آن، ساختمان سبزرنگ تجارتخانه قرار دارد. بعد از عبور از چند خیابان، وارد بخشی از شهرک می‌شویم که بنا‌های کاهگلی به چشم می‌خورد. در گوشه‌ای از این بنا‌ها جمعیتی مشغول به کار هستند و آن‌ها عوامل سریال تاریخی عشق کوفی هستند که این روز‌ها مراحل تصویربرداری را سپری می‌کند. اولین خبر از این سریال تاریخی، اوایل مرداد امسال منتشر و اعلام شد مجموعه تاریخی عشق کوفی به کارگردانی حسن آخوندپور و تهیه‌کنندگی سعید سعدی همزمان با شروع محرم کلید خورده است.

سفر به سال ۶۱ هجری قمری

سعید سعدی که تهیه‌کنندگی این اثر را به عهده دارد تا امروز سریال‌های پرمخاطبی را برای تلویزیون ساخته است که در این باره می‌توان به بچه مهندس، نجلا، بعد از آزادی و ... اشاره کرد. او در سینما هم به سراغ موضوعات اجتماعی رفته و دستمایه تولید قرار داده است. برای او فرقی نمی‌کند دست روی چه موضوعاتی بگذارد. او می‌خواهد در قالب قصه‌های شیرین، دغدغه‌های مخاطبان را دنبال کند. اکنون در تازه‌ترین ساخته‌اش به سراغ سریال تاریخی عشق کوفی رفته است. حال ممکن است برای مخاطبان این سوال مطرح شود که قصه این سریال کدام مقطع از تاریخ گذشته است؟ باید گفت این سریال قرار است روایتگر یک عشق در کوفه سال ۶۱ هجری قمری باشد و ماجرای آن تا واقعه کربلا و شهادت سیدالشهدا (ع) ادامه پیدا کند. در اولین خبر از این مجموعه اعلام شد شبنم قربانی و سعید شریف، دو بازیگر اصلی این سریال هستند. شبنم قربانی سال ۱۳۹۶ با سریال لحظه گرگ و میش که در نقش مهندس حریرچی بود به شهرت رسید. همچنین در سریال نمایش خانگی ملکه گدایان نقش سارا را ایفا کرده است. سعید شریف هم تجربه بازی در سریال‌های تلویزیونی آخرین بازی و ... را در کارنامه دارد.

لعیا زنگنه؛ سامیه کوفه

در دومین خبر از این پروژه اعلام شد لعیا زنگنه در اثر بازی می‌کند. شنیده‌ها حاکی است که این مجموعه در قالب فیلم - مجموعه قرار است تولید و نسخه‌ای از آن راهی جشنواره فیلم فجر شود. این خبر در حالی منتشر شد که این روز‌ها سریال در پناه تو هم از شبکه آی‌فیلم بازپخش می‌شود. در پناه تو، نخستین تجربه زنگنه است که با این سریال در میان مخاطبان به شهرت رسید. نتایج پیگیری ما نشان می‌دهد زنگنه در این سریال قرار است شخصیت سامیه را بازی کند که درگیر ماجرا‌هایی می‌شود. حال باید به انتظار نشست تا ببینیم زنگنه قرار است سامیه را چگونه به تصویر بکشد. این هنرمند بازی در نمایش‌های حرفه‌ای را از سال ۱۳۷۱ و بازی در سینما را از سال ۱۳۷۵ با راز مینا، کاری از عباس رافعی آغاز کرد. زنگنه در تلویزیون ایفاگر شخصیت‌های متفاوت بود و سعی کرده نقش‌هایش گوناگون باشد. او در تلویزیون در سریال‌هایی همچون کامیون، برادر جان، دنیای گمشده، اغما، مدار صفردرجه، در قلب من، تولدی دیگر و... بازی کرده است.

احد و نعیم در شهر کوفه

نادر سلیمانی و حسین سلیمانی، دو بازیگر جدید این سریال هستند که در ادامه راه فیلمبرداری، به جمع این مجموعه پیوستند که به نویسندگی فائزه یارمحمدی و یزدان کاظمی تولید می‌شود. پیگیری‌های ما نشان می‌دهد نادر سلیمانی در این اثر نقش احد را بازی می‌کند و حسین سلیمانی هم ایفاگر شخصیت نعیم است که هر کدام با مباحثی دست و پنجه نرم می‌کنند.

نادر سلیمانی همزمان با این پروژه در سریال تاریخی سلمان فارسی هم ایفای نقش کرده است که مراحل تصویربرداری را پشت سر می‌گذارد. درباره نقش او در سریال سلمان فارسی اطلاعاتی گفته نشده است. او جزو بازیگرانی است که هم تجربه بازی در سریال‌های جدی دارد و هم طنز و برایش فرقی نمی‌کند در چه گونه‌ای بازی کند. همچنین تجربه بازی در کار‌های کودک همچون کلبه عموپورنگ هم در کارنامه دارد. روز‌های آبی، بچه محل، کامیون، شش قهرمان و نصفی، کلاه پهلوی و... از دیگر کار‌های تلویزیونی این هنرمند است.
حسین سلیمانی که ایفاگر نقش نعیم در سریال عشق کوفی است از ۱۳سالگی با بازی در فیلم مهر مادری وارد دنیای سینما شد. او در سریال ۸۷ متر بازی کرده که آماده پخش است. همچنین بازی درسریال‌های همسایه‌ها، چرخ و فلک، زعفرانی و ... را در کارنامه دارد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها