گفت‌وگو با مسعود صفوی، تهیه‌‌کننده یک انیمیشن پرمخاطب:

حکایت‌های پدر بودن در سرزمین شکرستان

شکرستان نام جغرافیایی ساختگی در ایران است که مردم در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. این سریال انیمیشن که حدود ۱۵ سال است روی آنتن رسانه ملی همراه مخاطبان کوچک و بزرگ خود بوده است، در فصل جدیدش به رابطه بین پدر خانواده و تفاوت دیدگاه نسل‌ها پرداخته است.
کد خبر: ۱۳۶۵۸۴۵

مسعود صفوی، تهیه‌کننده سریال انیمیشن «شکرستان» در گفت‌وگویی با جام‌جم درباره فصل جدید و چهره‌های محبوب گذشته و امروز شکرستان صحبت کرده است. انیمیشن شکرستان شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۲۱ از شبکه نسیم مهمان خانه‌ مخاطبان رسانه ملی خواهد بود.

تا به امروز چند قسمت از «شکرستان» روی آنتن رفته و چند شخصیت در این انیمیشن به مخاطب معرفی شده است؟

تاکنون حدود ۴۰۰ قسمت از انیمیشن شکرستان تولید شده و روی آنتن رفته است و این برنامه بیش از ۱۵ سال سابقه ارتباط با مخاطب در رسانه ملی را دارد. شکرستان از لحاظ قصه بر پایه اصولی و درستی شکل گرفته تا بتواند مخاطب را با خود همراه کرده و آنها این برنامه را دوست داشته باشند. انیمیشن شکرستان یک جغرافیا و شهر است که مبنای آن افراد تشکیل‌دهنده‌اش هستند، شهری که بر قصه بنا شده و شخصیت‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. تاکنون حدود ۱۵۰ شخصیت طی این فصل‌ها در شکرستان ساخته شده و در این انیمیشن حضور داشته‌اند. قصد بر این بوده در هر فصل چند شخصیت بیش از بقیه مورد توجه قرار گیرند و بیشتر به آنها پرداخته شود. به عنوان مثال در فصل اول کاراکتر یا شخصیت ننه قمر و اسکندر بیش از بقیه شخصیت‌ها در شکرستان حضور داشتند و قصه حول محور آنها نوشته و ساخته می‌شد.

یعنی در این انیمیشن پررنگ شدن شخصیت‌ها انتخابی بوده است؟

بله، در هر فصل از انیمیشن شکرستان و بر اساس موضوعاتی که انتخاب می‌شود یکی از این شخصیت‌ها پررنگ شده است. مثلا اگر بخواهیم به مساله شغل بپردازیم، شخصیت صمد پررنگ می‌شود و اگر بخواهیم به خانواده اشاره کنیم خانواده خواجه فرزام در شکرستان مورد توجه قرار می‌گیرد. باید به این موضوع اشاره کنم بیشترین تغییرات ما در انیمیشن شکرستان در قصه‌پردازی بوده است و بر همین اساس مسائلی که قرار است قصه به آن بپردازد یک شخصیت را بیش از بقیه شخصیت‌ها پررنگ می‌کند. این قصه است که باعث می‌شود شخصیت‌های جدید به شکرستان اضافه شوند تا بتوانند به‌درستی قصه را پیش ببرند و قصه بتواند از طریق شخصیت‌هایی که به این سریال انیمیشن ورود می‌کنند با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

بهترین فصل و شخصت‌هایی که مورد استقبال قرار گرفت، کدام فصل از انیمیشن شکرستان بود؟

بیشترین فصلی که شاید مخاطب با آن همراه بود و خیلی دیده شد، فصل اول و شخصیت‌های ننه قمر و اسکندر بود اما در بقیه فصل‌ها نیز مخاطبان شخصیت‌های دیگری را که در شکرستان بیشتر به آنها پرداخته شده بود، دوست داشتند.

فصلی که از انیمیشن شکرستان در عید نوروز روی آنتن رفت به چه مسائلی اشاره داشت؟

فصلی که سریال انیمیشن شکرستان در نوروز به آن پرداخته بود، موضوعات عیدانه و نوروز را در بر می‌گرفت که با استقبال خوبی از طرف مخاطبان روبه‌رو شد. مردم این فصل را هم همچون دیگر فصل‌های شکرستان دوست داشتند. مخاطبان رسانه ملی دوست دارند موضوعات روز را در قاب تلویزیون ببینند و ما هم سعی کردیم در شکرستان همیشه همراه مخاطبان باشیم. مخاطبان می‌توانند بیان کنند که تا چه حد توانسته‌ایم موفق باشیم اما این‌که بیش از ۴ فصل و ۴۰۰ قسمت توانسته‌ایم شکرستان را روی آنتن برده و همچنان مخاطب داشته باشیم برای ما یک دستاورد بزرگ بوده است.

در فصل جدید که در حال پخش است به چه موضوعی پرداخته‌اید؟

این فصل از شکرستان که پس از پایان ماه رمضان روی آنتن شبکه پویا رفته به موضوع رابطه پدر خانواده با بچه‌ها پرداخته است. سعی کردیم در لایه‌های زیر قصه و به صورت غیرمستقیم به تفاوت نگاه نسل‌ها بپردازیم و این موضوع را در انیمیشن شکرستان مطرح کنیم.

چه برنامه‌ریزی‌ای برای فصل‌های آینده و به‌خصوص عید نوروز ۱۴۰۲ دارید؟

برای فصل آینده که در عید نوروز سال ۱۴۰۲ پخش خواهد شد، قرار است در شکرستان به فیلم‌های معروف ایران و جهان به‌صورت طنز بپردازیم. این کاری است که در سینمای جهان مرسوم است و ما هم چند قسمتی را در گذشته به این موضوع اختصاص داده‌بودیم.

شکرستان برگرفته از هنر تعزیه است

مبنای قصه در انیمیشن شکرستان برگرفته از هنر تعزیه است که یک معین‌البکاء دارد که روایتگر افراد است و آنها را دعوت می‌کند تا به صحنه بیایند و با زبان خودشان قصه را روایت کنند. فضای شکرستان بر پایه معماری ایرانی است و شخصیت‌ها هم کاملا شخصیت‌های ایرانی هستند که درباره آنها شنیده یا آنها را دیده‌ایم و درک کرده‌ایم. هر گوشه از صدای مرتضی احمدی و موسیقی جلال ذوالفنون در فصل اول و قصه‌هایی که تا به امروز در این انیمیشن روایت شده است، بر اساس آشنایی مخاطب با یک فرهنگ ایرانی بوده است.

احمدرضا معراجی - گروه رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها