سفیر فدراسیون روسیه در تهران با اشاره به جنگ اوکراین گفت: یکی از دخالت‌های آمریکا در اوکراین این است که این کشور در افغانستان شکست خورد و قصد دارد حواس مردم جهان را به طرف اوکراین جلب کند.
کد خبر: ۱۳۵۸۰۱۴

به گزارش جام جم آنلاین، لوان جاگاریان سفیر فدراسیون روسیه در تهران عصر امروز - چهارشنبه - در کنفرانس خبری با اشاره به جنگ اوکراین گفت: یکی از دخالت‌های آمریکا در اوکراین این است که این کشور در افغانستان شکست خورد و قصد دارد حواس مردم جهان را به طرف اوکراین جلب کند.

این دیپلمات روس اضافه کرد: در سوریه، افغانستان و عراق مردم رنج می‌برند اما آمریکا در سکوت کامل است.

جاگاریان در پاسخ به ایرنا با اشاره به خبر سازی رسانه‌های اروپایی مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد از شکل گرفتن توافق میان ایران و کشورهای ۱+۴ جلوگیری کند، گفت: ما صداهای ضد و نقیض زیادی شنیدیم که روسیه نمی خواهد گفتگوها به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته، چه وقتی که نخستین بار برجام شکل گرفت و چه در مذاکرات اخیر، روسیه نقش مثبتی داشته است، اضافه کرد: زمانی که دونالد ترامپ و جمهوری خواهان از برجام خارج شدند، روسیه به برجام ادامه داد همانطور که می‌دانید اولیانوف بهترین منبع دریافت اطلاعات از وین بود و نقش سازنده‌ای در آن داشت.

جاگاریان تاکید کرد: ما هم منافع خودمان را داریم و می خواهیم همکاری‌ ها بین ایران و روسیه ادامه پیدا کند ما تضمین خواستیم همکاری‌ های ایران و روسیه بلامانع ادامه یابد که این هم به نفع ایران است. لاوروف و امیرعبداللهیان هم در همین زمینه با هم صحبت کردند؛ ما می خواهیم که مذاکرات به نتیجه برسد.

سفیر روسیه در تهران افزود: روسیه هم منافع خود را دارد و این به نفع تهران هم هست که ما در همکاری‌های دو جانبه فقط به برجام اکتفا نمی‌کنیم و این همکاری‌ها را در زمان خروج آمریکا از برجام و زمانی که متحدان آمریکا یکی پس از دیگری از بازار ایران خارج شدند، ادامه دادیم. ما آن زمان از این اقدامات اظهار تاسف نکردیم، بلکه آن را محکوم کردیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات روسیه مبنی بر اینکه تضامین کتبی آمریکا باید منافع روسیه و ایران را شامل شود، گفت: آمریکا باید تضمین بدهد که همکاری‌های روسیه و ایران در چارچوب برجام و خارج از آن با دشواری روبه رو نشود و همچنان برخلاف تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه ادامه پیدا کند.

سفیر روسیه در ایران تصریح کرد: تحریم‌ های آمریکا علیه روسیه تاثیر بسیار منفی بر روی روابط تجاری، اقتصادی و انتقال پول می‌گذارد.

جاگاریان تاکید کرد: منافع ملی ما باید مد نظر گرفته شده باشد؛ این به ادامه همکاری‌های ثمربخش و بلامانع ایران و روسیه در ابعاد مختلف مربوط است. بار دیگر تاکید می کنم ما به دنبال منافع ملی خود هستیم و همکاری با ایران برای ما بسیار ارزشمند است.

سفیر روسیه در تهران افزود: این تضامین کتبی شامل طرح های ما با ایران، نه فقط در چارچوب برجام بلکه در خارج از برجام هم باید مطمئن باشیم که مشکلاتی وجود نخواهد داشت. آمریکا قابل اعتماد نیست لذا ما می خواهیم در این زمینه تضمین کتبی و رسانه‌ای داشته باشیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اعزام نیرو از سوریه به اوکراین توسط روسیه گفت: تعداد نیروهای مسلح روسیه در اوکراین کافی است و نیازی نیست چنین اقدامی انجام دهیم. من از این فرصت استفاده می کنم و یک بار دیگر تاکید می کنم که حضور نیروهای مسلح ایران و روسیه در جمهوری عربی سوریه قانونی است. اما حضور نیروهای دیگر غیرقانونی است و آنها بدون دعوت دولت سوریه در آنجا حضور دارند.

جاگاریان با تاکید بر اینکه وقتی که ایران زیر تحریم بود، ما باز هم چه در زمینه انرژی هسته‌ ای و چه درطرح های دیگر همکاری می‌کردیم، گفت: حجم تبادل کالا میان ایران و روسیه در سال گذشته ۸۲ درصد افزایش یافته و به چهار میلیارد دلار رسید.

این دیپلمات روسی اضافه گفت: آمریکا پس از کودتا در سال ۲۰۱۵ تلاش کرد اوکراین را به یک طرح ضد روسی تبدیل کند و مشکلاتی را برای روسیه و متحدان آن مثل بلاروس ایجاد کند زیرا روسیه کشور مستقلی است و نمی‌خواهد زیر سلطه آمریکا زندگی کند و اصلا برای ما قابل قبول نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها