مریم نوابینژاد، پیش از این سابقه کارگردانی برنامههایی چون هزارداستان، مکث و فصل اول محاکات را داشته و در زمینه سوژهیابی هم با برنامههایی مثل «ماه عسل» که در این حال و هوا روی آنتن رفته، همکاری کرده است. او در گفتوگو با جامجم از تفاوتهای برنامه تازهاش گفت.
«ماه در میزند» راوی داستانهایی از زندگی و باور افراد و گره خوردن آن با محرم است. نوابینژاد درباره تفاوت این برنامه با آثار پیشینش به جام جم گفت: چندسال پیش برای ایجاد تغییر در این سبک برنامهسازی «هزارداستان» را راهی آنتن کردیم که در آن هر کس باتوجه به نقشش در قصه روبهروی یک آدم مینشست. پارسال در «مکث» به خاطر شیوع کرونا، از زاویه این بیماری به قصهها نگاه کردیم. در برنامه «محاکات» به دنبال این بودم که از دل قصههای واقعی، فیلمنامه دربیاوریم. اما احساس کردم در آنجا نتوانستم به آن چیزی که میخواستم برسم؛ پس در «ماه در میزند» سراغ این رفتم که فقط داستان را جلو دوربین بیاورم و به صورت ساده برای مخاطبان بیان کنم. البته آن را با تدوین حرفهای همراه کردم که هر قسمت را به مستند سینمایی نزدیک میکند. کار سختی است، اما میارزد چون برنامه را از حالت تخت بودن و متکلموحده بودن یک نفر، خارج میکند.
او همچنین در مورد مجری نداشتن این برنامه گفت: اینجا فقط قصه مهم است و مجری حضور ندارد. گاهی در برنامههایی که کار میکردم مخاطبان میگفتند چقدر مجری حرف میزند! چقدر وسط کلام مهمان میپرد و نمیگذارد ببینیم او چه میگوید! و من اینگونه فهمیدم قصه اصل است.
این کارگردان درباره پیوند قصههای مهمانان «ماه در میزند» با فضای محرم عنوان کرد: همه در این قصهها از تاثیر امام حسین (ع) بر زندگیشان هم میگویند و نگاهشان به واقعه عاشورا را بیان میکنند.
نوشین مجلسی / جامجم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد