مریم نوابی‌نژاد، کارگردان برنامه «ماه درمی‌زند»؛

قصه‌ها را بدون واسطه مجری روایت می‌کنیم

محمد صوفی، کارگردان برنامه محاکات که از شبکه ۲ روی آنتن می‌رود از حواشی اخیر این برنامه گفت

ماجرای محک سوژه‌های «محاکات»

درباره هر برنامه‌ای که روی آنتن می‌رود یا گفت‌وگوهایی که در فضاهای مختلف با آدم‌ها و چهره‌های گوناگون منتشر می‌شود، این احتمال وجود دارد که گروهی به هر دلیلی منتقد آن باشند. گاهی هم برخی‌ها با نگاهی که دارند، شروع به راه‌انداختن موجی علیه شخص یا آن برنامه می‌کنند. البته در این بین اتفاقات بحث‌برانگیز حقیقی هم رخ می‌دهد که آنها هم جای خود دارند.
کد خبر: ۱۳۳۷۴۸۱

به گزارش جام جم، اخیرا هم برنامه «محاکات» با اجرای منصور ضابطیان، کارگردانی محمد صوفی و تهیه‌کنندگی جواد فرحانی در شبکه دو میزبان مهمانی شد که بعد از پخش آن صحبت‌های زیادی درباره‌اش مطرح شد. در این برنامه خانم کارآفرینی حاضر شد که از جداشدن از همسرش به دلیل اعتیادی که داشت با وجود سن کم‌اش تعریف کرد، جریانی که باعث شد تا او در زندگی‌اش مسیری را پیش بگیرد که امروز از او به عنوان کارآفرین اسم ببرند. در ادامه هم قصه به فوت پسر ۱۷ ساله‌اش رسید که بخشی از این حرف و حدیث‌ها هم بعد از برنامه به آن اختصاص پیدا کرد.

در بین این صحبت‌ها چگونگی انتخاب سوژه‌ها و سنجیدن صحت و سقم حرف‌های هر فردی که در برنامه‌هایی از این دست حاضر می‌‎شود جزو سوالات اصلی بود؛ چرا که وقتی در برنامه‎ای مهمانی از جنس مردم- که شناخته‌شده هم نیست- دعوت می‌شود، شاید این سوال برای شما هم ایجاد شود که راستی‌آزمایی درباره حرف‌های او چطور اتفاق می‌افتد؟ این موضوع باعث شد تا به بهانه اتفاقی که برای مهمان اخیر محاکات رخ داد، علاوه بر جویاشدن کم و کیف داستان از چگونگی انتخاب سوژه‌ها هم از کارگردان این برنامه بپرسیم. محمد صوفی، کارگردان این مجموعه که البته نامش به رادیو هفت که چند سال روی آنتن می‌رفت گره خورده است، درباره حرف و حدیث‌ها و صحبت‌هایی که بعد از پخش برنامه اخیرشان مطرح شد، در گفت‌وگویی که داشتیم بیان کرد: کسانی از بستگان مهمان برنامه به برنامه اعتراض کردند و گفتند چرا تحقیقی صورت نگرفته است و در صحبت‌هایشان موضوع جالبی را مطرح کردند. حرف آنها این بود که اگر زمانی که صدا و سیمای فارس و رسانه‌های مختلف محلی با آن خانم گفت‌و‌گو کردند ما اعتراض می‌کردیم، کار به اینجا نمی‌رسید. مساله‌ای که می‌تواند جواب ما هم به همین دوستان معترض باشد. چون برای یک برنامه تلویزیونی ما محدودیت‌هایی برای راستی‌آزمایی داریم.
 
او افزود: طراحی این برنامه به شکلی است که آدم‌های معمولی بیایند و از قصه‌هایی که در زندگی پشت سرگذاشتند، تعریف کنند تا ببینیم آیا آن ماجرا به درد تبدیل شدن به یک رمان یا داستان کوتاه می‌خورد یا نه. در این بین مردم باید قضاوت کنند و بگویند که هر قصه چقدر برایشان جذاب و باورپذیر بوده. ما هم از طریق همان منابعی که دوستان به آن اشاره کردند به این سوژه رسیدیم.
 
روند  پرداستان انتخاب سوژه‌ها
 
صوفی با اشاره به این منابع و شیوه انتخاب مهمانان برنامه گفت: «دوستان روزنامه‌نگاری که در استان‌های مختلف هستند، به ما سوژه‌هایی را معرفی می‌کنند. منابع ما برای راستی‌آزمایی مثلا در همین مورد این است که آن خانم کارآفرین نمونه استان و کشور شده و در صدا و سیمای مرکز فارس و دیگر رسانه‌های مکتوب با او گفت‌وگو کرده‌اند؛ اتفاقی که نشان می‌دهد این آدم در جایگاهی بوده که چنین مقام‌هایی را به دست آورده و با او مصاحبه شده است به همین دلیل قابلیت دعوت از او در یک شبکه سراسری هم وجود دارد.»
این کارگردان اضافه کرد:« در این میان اگر بر فرض اعتراضی هم بوده آن خانواده باید پیش از اینها واکنش نشان می‌دادند و در همان برنامه‌های اول به آن معترض می‌شدند. پس این خیلی به برنامه محاکات برنمی‌گردد. چنین اتفاقاتی در برنامه‌هایی که چالش‌هایی در آن مطرح می‌شود و به زندگی آدم‌ها برمی‌گردد وجود دارد، پیش از این هم رخ داده و باز هم ممکن است که اتفاق بیفتد.»
 
صوفی در بخش دیگری از این گپ و گفت با اشاره به گروه سوژه‎یابی برنامه بیان کرد: «ما یک تیم سوژه‌یاب داریم که آنها با دوستان رسانه‌‌ای، مطبوعاتی و بخش‌های مختلف دیگری مثل همکاران ما در رادیو و تلویزیون‌های استانی و فضاهای دیگر سوژه‌هایی را می‌شناسند و در ارتباطند. علاوه بر اینها برخی مهمانان هم توسط انجمن‌های گوناگونی که هستند به ما معرفی می‌شوند.»
 
به گفته آقای کارگردان بعد از این معرفی و انتخاب اولیه، در ادامه گروهی که در برنامه حضور دارند، منابعی که این اطلاعات در آن موجود است را بررسی کرده و در نهایت با توجه به جذابیت‌های قصه، از بین نزدیک به ۳۰۰ سوژه با بازنگری به تعدادی رسیدند که بخشی از آن پخش شده و بخش دیگری هم تا شب یلدا روی آنتن می‌رود.
 
صوفی در آخر یادآور شد: «همه اینها به شکلی نشان می‌دهد که برنامه دیده می‎‌شود و به همین دلیل است که چنین واکنش‌هایی را هم به همراه داشته چون کسی به برنامه حمله نکرده که بخواهد برنامه را زیر سوال ببرد، بلکه نقد و نظرات بیشتر درباره حرف‌های مهمان ما بوده که البته خیلی‌ از مخاطبان از صحبت‌های او دفاع و برخی هم انتقاد کردند.»
 
 
فاطمه شهدوست/رسانه
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها