حتما می‌دانید که تکنولوژی تا چه اندازه می‌تواند به بهبود سبک زندگی سالم کمک کند و کیفیت زندگی افراد را ارتقابخشد. به عنوان مثال گجت‌های حوزه سلامت باعث می‌شود افراد راحت‌تر با ویروس‌ها و بیماری‌ها مقابله کند. با توجه به شیوع گسترده ویروس کووید -۱۹ در دو سال اخیر، استارت‌آپ‌ها و کمپانی‌های بزرگ بیش از پیش به وضعیت سلامتی افراد توجه کرده‌اند. اکنون گجت‌های زیادی از سوی شرکت‌های مختلف با ایده‌های خلاقانه طراحی و عرضه شده‌اند.
کد خبر: ۱۳۳۲۴۴۵

به گزارش جام جم آنلاین، برخی از گجت‌های پوشیدنی هم طراحی‌های عجیب یا کارآیی‌های نامتعارفی دارند، اما یکی از جالب‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد‌های گجت‌های پوشیدنی مربوط به امکان ردیابی وضعیت جسمانی و سلامت کاربر است. اما به نظر شما جالب‌ترین گجت حوزه سلامت که تاکنون برای ردیابی وضعیت جسمانی و سلامت کاربر ارائه شده، کدام است؟ در این گزارش قصد داریم به بررسی تعدادی از برترین گجت‌های حوزه سلامت و درمان بپردازیم.

دستگاه سنجش فشار خون پوشیدنی
شرکت Omron Healthcare اولین دستگاه پوشیدنی سنجش فشار خون خود را با نام HeartGuide به نمایش گذاشت. این دستگاه که به شکل ساعت مچی طراحی شده، می‌تواند فشار خون را با استفاده از «فناوری نوسان‌سنج» که استاندارد شناخته شده توسط FDA برای اندازه‌گیری‌های دقیق، خودکار و با معیار پزشکی فشار خون است اندازه‌گیری کند. تابستان امسال Omron یک برنامه تلفن همراه جدید با نام Omron Connect ۲.۰ را راه‌اندازی می‌کند که وقتی با دستگاه HeartGuide ارتباط برقرار می‌کند، برنامه تبدیل به یک مربی شخصی سلامت قلب می‌شود که اطلاعات مربوط به سلامت قلب و انگیزه‌هایی برای تغییر رفتار را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربران همچنین می‌توانند داده‌های نظارتی سازگار با استاندارد HIPAA را با پزشکان خود به اشتراک بگذارند.

ابزار پزشک در دستان بیمار

این روز‌ها همه از راه دور صحبت می‌کنند، اما آیا می‌توان قلب یا ریه‌های بیمار را از طریق صفحه نمایش بررسی کرد؟ با استفاده از MedWand می‌توان در سطح جامعه توسط مراقبان بهداشت خانگی یا اورژانس و پزشکان در مناطق دورافتاده یا غیرقابل دسترسی برای ارزیابی قلب، ریه‌ها، سطح اکسیژن خون، بینی، گلو، دهان و موارد دیگر بیمار استفاده کرد. این دستگاه شامل ابزار‌هایی جانبی و چندین ابزار تشخیصی برای نمایش بیمار و مشاهده توسط پزشک است.

سنجش قند بدون آسیب رساندن به پوست

مشاهده غیر تهاجمی قند خون، نقطه عطف مدیریت دیابت است؛ به همین منظور، شرکت Add Care نمونه اولیه دستگاه خود را با نام Glutrac رونمایی کرد که وسیله‌ای پوشیدنی مانند ساعت مچی دارای سنسور‌های نوری است که داده‌ها را با استفاده از چهار روش پایش، طیف‌سنجی جذب، الکتروکاردیوگرافی، پلتیسموگرافی فوتوالکتریک و پایش حرارتی متابولیک پویا جمع‌آوری می‌کند. این شرکت خاطر نشان کرد‌: بر اساس سیگنال‌های جمع‌آوری‌شده، مدل‌های اختصاصی کاربر برای محاسبه سطح قند خون ایجاد می‌شود و به کاربر این امکان را می‌دهد تا به طور خودکار وضعیت سلامت و داده‌های بدن خود را در هر زمان و هر مکانی اندازه‌گیری و نظارت کند.
 
کیت آزمون از راه دور TytoHome

TytoHome یک کیت معاینه از راه دور است که به همه افراد این امکان را می‌دهد تا در خانه معاینه اولیه پزشکی را انجام دهند. در طول پاندمی کرونا، با استفاده از این ابزار بهداشتی پیشگام و از طریق یک برنامه کنفرانس از راه دور کاربر را جهت مشاوره از راه دور، تشخیص، درمان و در صورت نیاز تجویز نسخه با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی معتبر (پزشک) مرتبط می‌کند. دستگاه Tyto مجهز به دوربین دیجیتال و دماسنج و کیت تشخیصی همراه شامل لوازم جانبی از جمله پایین‌آورنده زبان برای معاینه گلو، اتوسکوپ برای معاینه گوش‌ها و گوشی پزشکی برای شنیدن ضربان قلب، ریه‌ها و شکم است.

لامپ آنتی باکتریال

در همه دنیا برای از بین بردن و کاهش باکتری‌های عفونت‌زا (germicidal) در محیط، سطح بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از مواد شیمیایی و لامپ‌های با نور فرابنفش مضر برای انسان استفاده می‌شود. در لامپ آنتی باکتریالی که به تازگی ارائه شده، از طول موج نور مرئی استفاده شده است. طبق طیف‌نگاری انجام شده طول موج نور این لامپ در بازه طول موج مرئی قرار دارد و برای سلامت انسان مضر نیست و می‌توان به طور مداوم و با حضور انسان از این لامپ برای ضدعفونی کردن محیط‌های مختلف استفاده کرد.

دستگاه ثبت نوار قلب NH ۱ - Handheld

دستگاه NH ۱-Handheld یک دستگاه مانیتورینگ دستی است که مهم‌ترین ویژگی آن، دریافت سیگنال ECG است. نحوه ذخیره‌سازی و ارسال اطلاعات دریافتی به گوشی موبایل به‌صورت آنی (Real-time) است. برای این امر از بلوتوث نسل ۴ به بالا استفاده می‌شود که علاوه بر مصرف کم انرژی، تمامی موبایل‌های نسل جدید را پشتیبانی می‌کند. این محصول بسیار سبک و قابل حمل با کاربری آسان بدون‌نیاز به استفاده از چسب، ژل و سیم است و همین ویژگی باعث شده تا علاوه بر پزشک، بیمار هم بتواند پس از ثبت اطلاعات خود، آن را با پزشک به اشتراک بگذارد. دستگاه ثبت نوار قلب توسط بلوتوث به گوشی موبایل متصل می‌شود. نمودار‌ها و اطلاعات دریافتی از بیمار توسط اپلیکیشن که از قبل روی گوشی نصب شده، قابل مشاهده است. این محصول توسط شرکت نبض هوشمند سلامت و از شرکت‌های فعال و توسعه یافته در زمینه گجت‌های پزشکی و سلامت ارائه شده است.
 
منبع: تپش روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها