دیابتی ها نباید میوه مصرف کنند؟

بایدها و نبایدهای مصرف میوه

متخصصان تغذیه می‌گویند میوه‌ های خشک یکی از بهترین و سالم‌ترین مواد غذایی است که افراد مایل هستند به صورت تنقلات مصرف کنند. این مواد غذایی حاوی مواد مغذی، فیبر و ویتامین‌های مختلف هستند.
متخصصان تغذیه می‌گویند میوه‌ های خشک یکی از بهترین و سالم‌ترین مواد غذایی است که افراد مایل هستند به صورت تنقلات مصرف کنند. این مواد غذایی حاوی مواد مغذی، فیبر و ویتامین‌های مختلف هستند.
کد خبر: ۱۳۱۵۲۳۱

به گزارش جام جم آنلاین، خشک کردن میوه‌ ها یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای نگهداری مواد غذایی در طول تاریخ بوده است.

در گذشته میوه‌ها را در مقابل نور خورشید خشک می‌کردند اما امروزه با پیشرفت علم دستگاه‌های مخصوصی وجود دارد که با گرمادهی کم روند خشک کردن میوه‌ها را تسهیل می‌کنند.

با این حال، میوه‌های خشک شده‌ای که مصرف می‌کنید عاری از خطر نیست. در این مطلب به خطرات پنهان مصرف میوه‌های خشک می‌پردازیم:

۱- سولفور دی اکسید

خطر شماره یک موجود در بسیاری از میوه‌ های خشک شده، سولفور دی اکسید است. سولفور دی اکسید یک گاز نامطبوع است که از سوختن زغال یا نفت حاصل می‌شود و برای ضدعفونی کردن، عامل سفید کننده و یا نگهدارنده غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در فرآیند خشک کردن میوه ها، از سولفور دی اکسید برای حفظ رنگ و طعم میوه استفاده می‌شود. گرچه سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف کم مواد غذایی حاوی سولفور دی اکسید را بی خطر دانسته است اما در صورت مصرف بلند مدت میوه‌های خشک شده حاوی این ماده، احتمال مسمومیت با آن وجود دارد.

۲- اضافه کردن شکر

بسیاری از میوه‌ها در روند خشک شدن، آب خود را از دست می‌دهند. از این رو، بهترین منبع فیبر، مواد مغذی و قند طبیعی مانند فروکتوز هستند. با این حال، برخی شرکت‌های غذایی برای بازاریابی بهتر و جلب رضایت بیشتر مشتری، اقدام به افزودن شکر اضافی به میوه‌ها در روند خشک شدن می‌کنند. مصرف این میوه‌های خشک شده، باعث افزایش قند خون می‌شود و در بروز بیماری دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و چاقی نقش دارد.

بهتر است در زمان خرید میوه‌های خشک صنعتی، برچسب غذایی آن‌ها را مطالعه کرده و از انواع ارگانیک که فاقد شکر افزوده شده هستند استفاده کنید.

۳- زیاده روی در مصرف

به دلیل آنکه میوه‌های خشک شده دارای کالری بالاست و به سهولت مصرف می‌شود، احتمال زیاده روی در مصرف آن وجود دارد. بدن در فرآیند هضم میوه‌های خشک، نیازمند استفاده از آب خود است. این روند می‌تواند باعث ایجاد نفخ و کم آبی در بدن شود. از این رو، بسیار اهمیت دارد که افراد در مصرف میوه‌های خشک زیاده روی نکنند.

به طور کلی همواره مقدار مشخصی تنقلات حاوی میوه‌های خشک به همراه داشته باشید و در زمان استرس و یا تماشا کردن تلویزیون اقدام به مصرف آن‌ها نکنید. در این مواقع افراد به دلیل تمرکز بر مسائل دیگر، احتمال بیشتری دارد که در مصرف تنقلات زیاده روی کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها