معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد؛

لزوم توجه به بهداشت دست در مراکز انجام واکسیناسیون

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در نامه ای خطاب به معاونان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور بر لزوم رعایت بهداشت دست هنگام تزریق واکسن در مراکزی که خدمات واکسیناسیون انجام می شود، تاکید کرد.
کد خبر: ۱۳۱۴۴۸۰

به گزارش جام جم آنلاین و بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، دکتر علیرضا رییسی در نامه ای با موضوع «پویش جهانی بهداشت دست - ثانیه ها نجات بخش زندگی» خطاب به معاونان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی آورده است:«با توجه به گسترش پاندمی کووید 19 در جهان، بهداشت دست به عنوان یک عامل بسیار مهم و تعیین کننده در کنترل و پیشگیری از گسترش بیماری، بیش از پیش حائز اهمیت بوده و لازم است به منظور حفظ سلامت کارکنان حوزه سلامت از جمله پزشکان، پرستاران، اعضاء کادر بهداشت و درمان در کلیه سطوح و همچنین نجات جان بیماران رعایت بهداشت دست بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

داده های اطلاعاتی موجود نشان می دهد هم اکنون فاصله زیادی تا شرایط مطلوب از نظر دسترسی به تسهیلات ابتدایی آب، فاضلاب و بهداشت به ویژه در مراکز بهداشتی درمانی در جهان وجود دارد. بر اساس آخرین گزارش های منتشره یک سوم مراکز بهداشتی درمانی در جهان فاقد جایگاه مشخص برای بهداشت و شستشوی دست می باشند. همچنین حدود یک سوم از جمعیت ساکن در حوزه مدیترانه شرقی به تسهیلات شستشوی دست با آب و صابون در خانوار دسترسی ندارند.

سازمان جهانی بهداشت به منظور ارتقاء بهداشت دست و تعیین جایگاه ویژه آن در پیشگیری و کنترل عفونت ها هرساله روز 5 مه مصادف با 15 اردیبهشت را به عنوان روز جهانی بهداشت دست برگزار می کند که موضوع امسال این روز «دستیابی به اقدامات بهداشتی مطلوب هنگام مراقبت» و شعار آن «ثانیه ها نجات بخش زندگی – دستتان را بشویید» می باشد.

با توجه به موارد پیش گفت و به منظور همگام شدن با این پویش جهانی خواهشمند است دستور فرمایید موارد ذیل مورد توجه قرار گرفته و به نحو مقتضی در این خصوص اطلاع رسانی بعمل آید:

امکانات و تسهیلات کافی و در دسترس برای کلیه مدیران، پرسنل بهداشتی و درمانی به ویژه در مراکز ارائه کننده خدمات بهداشتی درمانی فراهم گردد.

سلامت و بهداشت کارکنان در همه حوزه ها با تاکید بر شعار: «بهداشت دست در نقطه مراقبت- اکنون بیش از همیشه» مورد توجه و اقدام قرار گیرد.

برنامه ریزی ها و سیاست گذاری به منظور اطمینان از در دسترس بودن تسهیلات بهداشت دست برای همگان به نحو مطلوب صورت پذیرد.

در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی از همه بیماران و خانواده ها برای کمک و پیوستن به این پویش درخواست شود.

در مراکزی که خدمات واکسیناسیون انجام می شود بر لزوم بهداشت دست برای هنگام تزریق واکسن تاکید شود.

در حوزه بهداشت عمومی بر فرهنگ سازی و تبیین «شستشوی دست» به عنوان یک رفتار و هنجار اجتماعی تاکید گردد.

اهمیت، روش و اجرای صحیح بهداشت دست برای کارکنان بهداشتی و درمانی، مراقبین، بیماران و خانواده های آنها و همچنین عموم جامعه از طریق رسانه های عمومی، فضای مجازی، نصب پوستر در کلیه بیمارستان ها، مراکز بهداشتی و درمانی، مراکز تهیه و توزیع و نگهداری مواد غذایی و سایر اماکن عمومی مورد توجه قرار گیرد.

ضمنا واحدهای زیرمجموعه آن معاونت می توانند از طریق لینک زیر و تکمیل اطلاعات مورد درخواست، نسبت به ثبت نامه و شرکت در بسیج همگانی ارتقاء بهداشت دست که به مناسبت روز جهانی بهداشت دست برگزار می شود، اقدام نمایند:
https://www.who.int/infection-prevention/campaigns/clean-hands/register/en/

همچنین ابزار ارزیابی بهداشت دست و مستندات مرتبط با این روز از طریق لینک زیر قابل دریافت می باشد:
https://www.who.int/campaigns/world-hand-hygiene-day/2021

با توجه به موارد پیش گفت خواهشمند است دستور فرمایید اقدام مقتضی بعمل آمده و از نتیجه این معاونت را مطلع نمایند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها