در دنیای طراحی و گرافیک به اینها اینفوگرافیک میگویند که نمونههایی از آنها را در همین روزنامه قبلا دیدهاید اما اینفوگرافیکها موضوع بسیار وسیع و متنوعتر از چیزی میتوانند باشند که در روزنامه میبینید.
بیایید اندکی به گذشته برویم... پیش از پیشرفت فناوری و تحولیافتنش به شکل امروزی، روشهای یادگیری و فهم یک مطلب بسیار متفاوت و البته دشوارتر از امروز بود؛ باید کتابهای زیادی میخواندید و مقالات متعددی را بررسی میکردید و از مسیر چکیدهنویسی، چیزی یاد میگرفتید یا از موضوعی مطلع میشدید اما امروزه با دگرگونی فرآیندهای تولید محتوا و عرضه آن، بسیاری از مشاغل تغییر شکل دادهاند.
دیگر برای تبلیغ یک محصول، روشهای قدیمی موثر نیست و برای آموزش یک محتوای خاص بررسی چند کتاب الزاما نمیتواند ما را به مقصود خودمان برساند.
در جهانی که همه چیزش سرعت گرفته و رنگولعاب و هویت بصری اهمیت زیادی پیدا کرده گرافیک و طراحی بیش از پیش رایج شده است.
حالا دور، دور اینفوگرافیک و موشنگرافیکهاست و کسانی که در این حوزه فعالیت دارند میتوانند به شکل اثرگذارتری مفاهیم و محصولات خود را به دیگران ارائه کنند. این کاری است که کارشناسان «اینفوگرام» انجام میدهند.
محمد شکاری چند سالی به طراحی سایت و کارهای گرافیکی مشغول بوده و در دوره سربازی با دوستی به نام مرتضی پور میرزایی آشنا میشود که او هم به طراحی و گرافیک علاقهمند بوده است.
با هم به این فکر میافتند که به جای آن که سراغ شغل دولتی بروند با تکیه بر تواناییهای خودشان و بررسی و شناخت حوزههای مورد نیاز در جامعه، کسبوکاری راه بیندازند.
از آنجا که آنها میدانستند اینفوگرافیک در دنیای گرافیک خارج از ایران بسیار پرکاربرد شده است، تصمیم میگیرند در همین زمینه کارشان را آغاز کنند.
در نهایت برای ثبت شرکت «اندیشه جویان آینده نگر» مجوز خلاق و نوآور میگیرند و با برند «اینفوگرام» محصولشان را عرضه میکنند. در حال حاضر زهرا رحمتیان، مسؤول بخش آموزش اینفوگرام (آکادمی اینفوگرام) و محمد شکاری، مدیرعامل این شرکت است.
اینفوگرافیک از روشهایی است که برای انتقال محتوا و پیام به کار میرود و حسنش نسبت به روشهای دیگر این است که موضوع در زمانی کوتاه با کیفیت خوب به مخاطب منتقل میشود. یکی دیگر از حوزههای مهمی که اینفوگرام در آن کار میکند گزارش سازمانی است.
این روش ها کمک میکند تا زمانی که فرد یا شرکتی میخواهد گزارشی از عملکردش در بازهای معین ارائه دهد بتواند به شکل خلاقانهتری کار را انجام دهد تا هم تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد و هم مخاطبان و کسانی که آن را ارزیابی میکنند دقیقتر آن را متوجه شوند.
کاربرد دیگر اینفوگرافیکها در زمینه تبلیغات است. این روشهای گرافیکی باعث میشود محصول یا سوژهای که برای آن تبلیغ صورت میگیرد بهتر دیده و معرفی بشود. ترویج علم و آموزش موضوعات علمی، حوزه بعدی کار اینفوگرام است.
حوزهای که در آن به یکی از نیازهای مهم امروز جامعه ما توجه شده و آن هم مدلسازی و ارائه آمار و اطلاعات علمی دقیق و منظم است؛ به طوری که پیچیدگی زیادی نداشته باشد و مخاطب بدون صرف زمان بسیار بتواند آن را درک کند.
بخش آموزش و ترویج علم برای مدارس، دانشگاهها و آموزشگاهها میتواند کاربردهای فروانی داشته باشد و فهم مطالب را سادهتر کند.
دیجیتال مارکتینگ هم از حوزههای جدیدی است که اینفوگرافیک در آن هم حرف زیادی برای گفتن دارد و میتواند با استفاده از تصاویر و محتواهای طبقهبندی شده در بازاریابی مجازی نقش پر رنگی ایفا کند. همه این موارد در آکادمی اینفوگرام مد نظر است و آموزشهای زیادی هم در همین حوزهها برگزار می کنند.
آماده همکاری با مدرسها هستیم
بعضی از همکاران و مدرسهای آکادمی اینفوگرام به صورت دائمی با این مجموعه کار میکنند. اما تعدادی از مدرسها هم صرفا در بحثهای تدریس برای دورههای خاص همکاری دارند.
رحمتیان، مدیر آکادمی اینفوگرام در این خصوص میگوید: «هرکسی مایل باشد به عنوان مدرس برای بخش آموزشی ما دوره یا وبینار برگزار کند میتوانداز طریق راههای ارتباطی که در ادامه مطرح میشود به ما پیام بدهد و سوابق و رزومه خود را هم برایمان ارسال کند تا ما هم آن را بررسی کنیم.»
رحمتیان در ادامه توضیح میدهد: «غیر از آموزشهای آنلاین درصددیم آموزشهای مجازی به شکل بستههای ویدئوهایی همراه با پشتیبانی و ارتباط با استادان را هم به زودی برای فروش آماده کنیم تا اگر کسی در زمان برگزاری کلاسها امکان شرکتکردن را ندارد بتواند از طریق این بستهها آموزش ببیند.»
شکاری درباره مزیتهای اینفوگرام نسبت به سایر شرکتهای گرافیکی میگوید: «بسیاری از نمونههای داخلی که اینفوگرافیک تولید میکنند بیشتر در زمینه ایستا کار میکنند. در حالی که ما تلاش کردهایم سراغ موشنگرافیک و موشناینفوگرافیک هم برویم و محصولاتی در این قالبها تولید کنیم. از طرفی سعی کردهایم نمونهسازیها و مدلسازیها را بر اساس نیاز جامعه و کسانی که در بخشهای بازاریابی دیجیتال فعالیت دارند طراحی کنیم. افزودن بخش آموزش به کسانی که تمایل دارند در این زمینهها فعالیت کنند را هم در دستور کار قرار دادیم و برایش کمپینها و برنامه های مختلفی از جمله کمپین «هر کجا هر زمان یادگیری» و «بوتکمپ دیجیتال مارکتینگ» را راه اندازی کردیم.
رحمتیان درباره آموزش در دوران کرونا میگوید: «بیشتر آموزشهای ما تا قبل از شیوع این بیماری حضوری بود، اما پس از آن فکر کردیم با برگزاری دورههای مجازی و وبینارها میتوانیم این آموزشها را به شکل گستردهتر و در کل کشور برگزار کنیم. در مدت همهگیری کرونا ۳۰۰ برنامه آموزشی داشتیم که با بیش از ۱۰۰ مدرس تماموقت و پارهوقت برگزار شد. تعداد شرکتکنندگان هم به ۱۰۰ هزار نفر رسید که بعضی از آنها حتی خارج از ایران حضور داشتند و به شکل مجازی در کلاسها شرکت کردند. بسیاری از کسانی که در دورههای آموزشی شرکت میکنند اگر کیفیت کارشان خوب باشد همکاریمان را با آنها ادامه میدهیم و در بخشهای مختلف از تواناییشان کمک میگیریم.»
مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم