کارشناسان «اینفوگرام» خدمات اینفوگرافیک و موشن‎گرافیک را برای بهتر دیده شدن محصولات و آموزش موثرتر ارائه می‌دهند

تولید محتوای گرافیکی به سبک اینفوگرام

دسترسی به مجموعه کاملی از همه خدمات شهروندی را از مگا اپلیکیشن «اوبر» تجربه کنید

با اوبر شهر در جیب شماست!

امروزه دنیایی از اپلیکیشن‌ها ما را احاطه کرده‌اند. روی گوشی هوشمند هرکدام از ما، حالا ده‌ها نرم‌افزار همراه ریز و درشت نصب شده‌ است؛ آیا تا به حال با هشدار کمبود حافظه گوشی روبه‌رو شده‌اید تا مجبور شوید کمی زمان بگذارید و اپلیکیشن‌هایی که کاربرد چندانی ندارد را از گوشی همراهتان حذف کنید؟
کد خبر: ۱۳۰۶۳۱۷

 آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید ای کاش تعداد زیادی از این نرم‌افزارها در یک اپلیکیشن جمع می‌شدند و دسترسی راحت‌تری پیدا می‌کردند؟ این دقیقا همان کاری است که روح‌الله موسوی و همکارانش انجام داده‌اند و کار دسترسی به انبوهی از خدمات گوناگون را از طریق اپلیکیشنی به نام «اوبر» ممکن کرده‌اند.

با اوبر شهر در جیب شماست!

شرکت «بافت پایدار شهر» از سال ۹۷ به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرده و موفق به اخذ گواهی خلاقیت و نوآوری از سوی معاونت علمی نهاد ریاست‌جمهوری شده است.

همچنین این شرکت مجوز فعالیت به‌عنوان یک شرکت خصوصی را از اتحادیه کسب‌وکارها دریافت کرده و در حال حاضر نیز قرارداد همکاری با شهرداری تهران منعقد کرده است. اما شاید بپرسید این مجوزها برای چه کاری هستند؟! برای پاسخ این سوال لازم است با مگا اپلیکیشن «اوبر» آشنا شوید.

از سیر تا پیاز مگا اپلیکیشن «اوبر»

موسوی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره نرم‌افزاری که ساخته‌اند، می‌گوید: «از حدود دو سال‌ونیم پیش به فکر طراحی نرم‌افزاری افتادیم که بتواند تقریبا همه خدمات شهروندی را به کاربر ارائه دهد و او را از جست‌وجو، دانلود و نصب ده‌ها اپلیکیشن دیگر بی‌نیاز کند. برای این کار تحقیقات و بررسی‌های گسترده‌ای انجام دادیم و در نهایت برنامه جامعی طراحی کردیم که در آن ۱۸ عنوان خدمت شهروندی دیده شده و برای هرکدام از این خدمات، حدود ۱۰ تا ۱۲ خدمت زیرشاخه نیز تعریف شده است. درواقع انجام‌شدن تبادلات مالی، مبنایی است که ما برای انتخاب خدمات اصلی و زیرمجموعه‌های آنها در نظر گرفته‌ایم و ردوبدل شدن پول، وجه اشتراک همه آنها است.»

با اوبر شهر در جیب شماست!

وی در ادامه می‌افزاید: «این طرح بارها بازنگری شده است و می‌توانم ادعا کنم تقریبا همه نقاط ضعف و اشکالات آن شناسایی و برطرف شده‌اند. سرانجام پیمودن تمام این مسیرهای سخت و طولانی منجر به تولید نرم‌افزار جامعی شده است که نام «اوبر» (Uberr) را برای آن انتخاب کرده‌ایم و دلیلش هم عبارتی است که در لغت‌نامه دهخدا مقابل معنی این واژه نوشته شده است: اولین روز یک خوشبختی!»

ویژگی‌های منحصربه‌فرد «اوبر»

رئیس هیأت‌مدیره شرکت «بافت پایدار شهر» در خصوص قابلیت‌های مگا اپ «اوبر» می‌گوید: «زمانی که ما این اپلیکیشن را طراحی کردیم، هیچ نرم‌افزاری شبیه «اوبر» در کشور وجود نداشت. بنابراین درکنار مزیت بکر بودن ایده، یکی از مشکلاتی که در سر راه ما قرار داشت، آزمون و خطاکردن برای شناسایی معایب احتمالی و رفع آنها بود که وقت و انرژی زیادی از مجموعه ما گرفت؛ اما به‌دلیل این که کیفیت همیشه دغدغه اصلی ما بوده است، این فرآیند را طی کردیم تا بتوانیم برتری کیفی خودمان را نسبت به محصولات مشابهی که می‌دانستیم بعدها به بازار خواهند آمد، حفظ کنیم.»

او می‌افزاید: «یکی دیگر از مزایای «اوبر» ایجاد چرخه‌ای از خدمات است که منجر به تقویت بنگاه‌های اقتصادی کوچک می‌شود. برای مثال وقتی یک کاربر «اوبر» تصمیم به سفر هوایی می‌گیرد، علاوه بر تهیه بلیط هواپیما به خدمات دیگری مانند استفاده از تاکسی فرودگاهی، خرید از فروشگاه‌های مبدأ، رزرو هتل، تهیه سوغات و خدماتی از این دست نیاز خواهد داشت. ما در «اوبر» سعی کرده‌ایم زنجیره‌ای از خدمات را فراهم کنیم تا ضمن از بین بردن دغدغه‌های کاربرمان، به حفظ و تقویت کسب‌وکارهای کوچک‌تر هم کمک کنیم. همچنین ما در اپ «اوبر» مجموعه‌ای از طرح‌های تشویقی را نیز در نظر گرفته‌ایم تا از این طریق ضمن بالا بردن میزان وفاداری کاربران، مزیت دیگری هم برای میزبانان و خدمات‌دهندگانی ایجاد کنیم که با ما همکاری می‌کنند.»

موسوی ضمن اشاره به منحصربه‌فردترین و ویژه‌ترین قابلیت «اوبر» خاطرنشان می‌کند: «هدف مجموعه ما از طراحی و ساخت اپلیکیشن «اوبر» صرفا ارائه خدمات نبوده است، بلکه هرکسی می‌تواند این نرم‌افزار همراه را بر روی گوشی هوشمندش نصب کند و ضمن عضو شدن در باشگاه سهامداران «اوبر»، علاوه بر بهره‌مندی از تخفیف‌های خدماتی «اوبر» در سود حاصل از آن نیز شراکت داشته باشد! طراحی یک اپلیکیشن بر پایه تقسیم سود در بین کاربرانش، حرکتی بدیع و جسورانه بوده که هدف ما از انجام آن، کمک به بهبود شرایط اقتصادی مردم کشورمان بوده است.»

آینده پیش روی «اوبر»

موسوی درباره اهدافی که برای شرکت «بافت پایدار شهر» در نظر گرفته شده است، به جام‌جم می‌گوید: «با توجه به بکر بودن ایده تقسیم سود در بین کاربران و وجود نداشتن هیچ‌گونه مشابهی از این حیث در دنیا، باعث شده است که ما به گسترش و توسعه «اوبر» فراتر از مرزهای کشورمان فکر کنیم و تا به امروز هم قدم‌هایی را در این راه برداشته‌ایم. ایجاد نمایندگی در سایر کشورها، روشی برای توسعه نرم‌افزار در سطح بین‌المللی است؛ بنابراین ما تاکنون با کشورهایی مانند امارات، بلغارستان، استونی و ترکیه ارتباط برقرار کرده و زمینه‌های اعطای نمایندگی به این کشورها را ایجاد کرده‌ایم.»

با اوبر شهر در جیب شماست!

او در خاتمه صحبت‌هایش اضافه می‌کند: «فرهنگ‌سازی از طریق فناوری از دغدغه‌های مجموعه ماست که امیدواریم در اپ «اوبر» بتوانیم زمینه‌ای را برای ارائه آموزش‌های شهروندی ایجاد کنیم. همچنین یکی دیگر از اهدافی که به‌طور جدی به‌دنبال تحقق آن هستیم، رسیدن به روزی است که هر ایرانی یکی از کاربران «اوبر» باشد. این آرزوی بزرگی است که هرگز محال نیست.»

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها