کارشناسان «اینفوگرام» خدمات اینفوگرافیک و موشن‎گرافیک را برای بهتر دیده شدن محصولات و آموزش موثرتر ارائه می‌دهند

تولید محتوای گرافیکی به سبک اینفوگرام

با استفاده از پلتفرم «گیلیمو»، گلیم دلخواه خودت را با هر طرح و کاربردی که دوست داری سفارش بده

تجربه سفارشی‌سازی گلیم‌ با گیلیمو

همه ما از نقش دلالان و واسطه‌ها در بالا بردن کاذب قیمت‌ها باخبریم؛ سودجویانی که با کمترین زحمت، تا چند برابر تولیدکنندگان سود می‌کنند و رد پای آنها در مبادلات آثار هنری و صنایع دستی پر رنگ‌تر از بقیه کسب‌وکارهاست.
کد خبر: ۱۳۰۶۴۶۶

داستان شکل‌گیری «گیلیمو» هم از همین‌جا شروع می‌شود؛ از روزی که سود قابل‌ملاحظه یک واسطه، کارن آهنگری را به‌فکر راه‌اندازی یک کسب‌وکار فناورانه می‌اندازد تا از طریق آن بتواند مردم روستای عنبران را در این اوضاع سخت اقتصادی یاری دهد.

تجربه سفارشی‌سازی گلیم‌ با گیلیمو

کارن آهنگری به‌عنوان موسس و مدیرعامل شرکت خلاق «ایده‌ پردازان هنر آریایی»، درباره تولد پلتفرم «گیلیمو» به جام‌جم می‌گوید: «روستای عنبران، از توابع شهرستان نمین در استان اردبیل است که به‌تازگی عنوان «شهر ملی گلیم» را به آن داده‌اند. کودکی من در این روستا و در کنار گلیم‌بافان آن گذشته است؛ زنان هنرمندی که مادر خودم هم یکی از آنهاست. یک روز که ‌همراه مادرم برای فروش گلیم به یک منطقه توریستی رفته بودیم، شاهد اتفاقی بودم که آینده مسیر شغلی من را تحت تأثیر خودش قرار داد. قیمتی که یک واسطه برای خریدن آن گلیم در نظر داشت ۲۵هزار تومان بود و مادرم هم بر فروش آن به قیمت ۲۶هزار تومان اصرار می‌کرد؛ اما در نهایت بر سر قیمت ۲۵هزار و ۵۰۰تومان به‌توافق رسیده بودند که هنگام نوشتن چک، یک خانم از گلیمی که مادر من بافته بود خوشش آمد و قیمت آن را جویا شد. واسطه‌ای که گلیم را از ما خریده بود، آن را به قیمت ۷۵هزار تومان به آن خانم فروخت و این اتفاق چنان تلنگری به من زد که تا سال‌های بعد گوشه‌ای از ذهنم را به خودش مشغول کرده بود! مشکلات دیگری هم بودند که فروش گلیم‌ها را برای بافندگان سخت‌تر می‌کردند؛ به‌طور مثال طرح‌های رایجی که بافنده‌ها خودشان را محدود به آنها کرده بودند و خلأ نوآوری و خلاقیت، خودش را در طراحی گلیم‌ها نشان می‌داد. سرانجام همه این مسائل و مشکلات همزمان با پیشرفت علم و فناوری باعث شد ایده راه‌اندازی یک کسب‌وکار نو برای شناساندن هنر گلیم‌بافی به مردم و همچنین ارتقای طراحی و کاربری گلیم، در ذهنم ایجاد شود. اینجا بود که «گیلیمو» متولد شد.

هرآنچه می‌خواهید به بافنده سفارش دهید

همزمان با ثبت رسمی شرکت «ایده‌ پردازان هنر آریایی» در سال ۹۷، استارت‌آپ «گیلیمو» نیز با هدف شخصی‌سازی صنایع دستی بر اساس ذائقه مخاطب شکل گرفت.

تجربه سفارشی‌سازی گلیم‌ با گیلیمو

آهنگری در خصوص ایده شخصی‌سازی گلیم می‌گوید: «صنایع‌دستی بخش جدایی‌ناپذیر هویت ملی ماست؛ با وجود این تغییرات گسترده‌ در سبک زندگی مردم که در سال‌های اخیر نمود بیشتری هم پیدا کرده، باعث شده است لزوم همگام‌سازی و به‌روز رسانی هنرهای اصیل و صنایع‌دستی کشور، به‌نحوی که با ذائقه مشتریان همخوانی داشته باشد و بتواند به خانه‌های امروزی راه پیدا کند، به شدت احساس شود. برای مثال یک گلیم با طراحی محدود سنتی، در خانه‌ای با لوازم امروزی و رنگ‌بندی‌های فانتزی جایگاهی نخواهد داشت. «گیلیمو» در پاسخ به همین فاصله‌ای که میان صنایع دستی سنتی و نیازهای امروزی جامعه ایجاد شده، به‌عنوان اولین استارت‌آپ خلاق در استان اردبیل وارد عرصه شده است و هم‌اکنون نیز در مرکز رشد پارک علم‌وفناوری اردبیل مستقر است.»

این کارآفرین می‌افزاید: «ما در «گیلیمو» با کنار هم قرار دادن متخصصانی از حوزه‌های مختلف مانند طراحی صنایع دستی و به‌ویژه طراحی گلیم، نرم‌افزار، بازاریابی و پشتیبانی شبکه‌های اجتماعی تلاش کردیم به بهترین شیوه این خلأ را پُر کنیم. در «گیلیمو» هر کاربر به سلیقه خودش و متناسب با دکور و تزئینات خانه‌اش می‌تواند ابعاد، جنس، رنگ، طرح و حتی کاربرد گلیم مورد نظر خود را انتخاب کند، تا بافنده به صورت مستقیم گلیم دلخواه مشتری را تولید کند.»

ویژگی‌ها و مزیت‌های «گیلیمو»

بنیانگذار استارت‌آپ «گیلیمو» در خصوص گستره محصولات ارائه شده در این پلتفرم توضیح می‌دهد: «همان‌طور که از نام «گیلیمو» برمی‌آید و با توجه به موقعیت مکانی‌مان در شهر گلیم، تمرکز اصلی ما بر به‌روزرسانی و کاربردی‌کردن بافت‌های داری و به‌طور ویژه گلیم، به اشکال مختلف است؛ اما در کنار گلیم به تازگی صنایع دستی دیگری مانند هنر پاپیه‌ماشه (استفاده از ضایعات کاغذ در تولید مجسمه‌های سبک) و سفال دودی (سفال سنتی آذربایجان) را نیز به محصولات خود اضافه کرده‌ایم. امیدواریم به‌مرور زمان بتوانیم فعالیت خود را برای ارائه انواع صنایع‌دستی ایرانی به مشتریان گسترش دهیم.»تجربه سفارشی‌سازی گلیم‌ با گیلیمو

آهنگری درباره نحوه همکاری با بافندگان گلیم می‌افزاید: «در حال حاضر بافنده‌هایی که با ما همکاری دارند، کارمندان گیلیمو نیستند. ما طبق سفارش‌هایی که دریافت می‌کنیم با بافنده‌ها در ارتباط هستیم و سفارش‌ها را بر اساس تخصص بافنده‌ها در انواع بافت، به آنها ارجاع می‌دهیم. در عین حال بافندگان در زمان‌هایی که سفارش نداشته‌ باشند نیز محصولاتی را به سلیقه خودشان آماده می‌کنند و ما از آنها عکسبرداری می‌کنیم تا در وبسایت «گیلیمو» و سایر شبکه‌های اجتماعی، به اشتراک بگذاریم. درصورت به فروش رفتن این گلیم‌های آماده، ما آنها را با کسر ۱۰ تا ۱۵ درصد از قیمت آن، به‌عنوان هزینه‌های تولید محتوا و بازاریابی، از بافنده تحویل می‌گیریم و به مشتری می‌رسانیم. در این مدل از کسب‌وکار، واسطه‌ها حذف نشده‌اند و درواقع خود ما هم به‌نوعی یک واسطه هستیم. اما با تعیین حاشیه سود منطقی در ازای ایجاد بستری فناورانه برای دیده‌شدن و فروش محصولات تلاش کرده‌ایم در صنعت هنر و صنایع‌دستی، مفهوم تازه‌ای به واسطه‌گری ببخشیم.»

او در ادامه ضمن اشاره به دغدغه‌های اجتماعی مجموعه تحت مدیریتش، خاطرنشان می‌کند: «در شهرستان نمین و به‌ویژه در روستای عنبران، بافندگان گلیم از نظر اقتصادی در شرایط بسیار سختی قرار دارند. یکی از اهداف اصلی ما در سه سال آینده این خواهد بود که بتوانیم «گیلیمو» را تا جایی گسترش دهیم که حداقل نیمی از بافنده‌های منطقه، یعنی نزدیک به ۵۰۰هزار نفر را تحت پوشش این پلتفرم قرار دهیم. در این راستا نیاز به یاری سرمایه‌گذارانی داریم که برخلاف روند رایج در حوزه استارت‌آپی کشور، جسارت حمایت از یک کسب‌وکار مرتبط با هنر را داشته باشند.»

تجربه سفارشی‌سازی گلیم‌ با گیلیمو

در انتها، آهنگری در خصوص ویژگی‌های منحصربه‌فرد «گیلیمو» می‌گوید: «معمولا وقتی صحبت از گلیم می‌شود، یک زیرانداز با طرحی ساده که همیشه در فروشگاه‌های مختلف دیده شده را در ذهن همه تداعی می‌کند؛ اما «گیلیمو» کاربری‌های متنوعی از گلیم ایجاد کرده و آن را در قالب محصولاتی مانند دستبند، گردنبند، رومیزی، بند عینک، بسته‌های مناسبتی و ... ارائه می‌دهد. هدف ما در این مجموعه برندسازی برای محصولات صنایع‌دستی است؛ در حال حاضر حتی یک آدامس هم بدون نام تجاری وجود ندارد اما متأسفانه صنایع‌دستی که ارزش بسیار بالایی در کشور ما دارند، از هیچ اسم و برندی برخوردار نیستند! امیدواریم «گیلیمو» پلی باشد میان هویت کهن صنایع‌دستی و نیاز زندگی امروز.»

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها