این گیاه در مناطق معتدل کشور ایران رویش می کند و از قدیم الایام به عنوان یک سبزی مفید و مؤثر از آن استفاده می شده ، گرچه در رابطه با مسائل غذایی از آن استفاده های فراوانی گردیده ، ولی اکنون این استفاده کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۲۹۵۹۸۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ساعد نیوز  ،گیاه دارویی ترشک یا Sorrel با نام علمی: Rumex Acetosella گیاهی است تک جنسی (دو پایه) که برگ، ریشه و دانه آن برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته شده است. ترشک، گیاه شبیه اسفناج و بومی قاره اروپا بوده که برگ این گیاه مصرف غذایی و ریشه و برگ آن دارای خاصیت دارویی بوده است. این گیاه در مناطق معتدل کشور ایران رویش می کند و از قدیم الایام به عنوان یک سبزی مفید و مؤثر از آن استفاده می شده ، گرچه در رابطه با مسائل غذایی از آن استفاده های فراوانی گردیده ، ولی اکنون این استفاده کاهش پیدا کرده و در عوض موارد درمانی این گیاه افزایش پیدا نموده و در همه زمینه ها از آن استفاده شده و هیچگونه عارضه ای را به دنبال نداشته است.
ترکیبات موجود در ترشک

درگیاه ترشک پتاسیم اگزالات و تارتاریک اسید وجود داردوسدیم، پتاسیم، ویتامین سی، کلسیم و فسفر در ترکیب آن گزارش شده است. گیاه ترشک منبع ویتامین C است. بنابراین کسانی که کمبود ویتامین C دارند این گیاه می تواند برای آنها منبع ویتامین C باشد. علاوه بر آن، این گیاه دارای آهن و فسفر کافی نیز می باشد.
فواید مصرف ترشک

تقویت عملکرد قلب و کبد
کمک به بدن در مبازه با التهابات
کاهش کلسترول و گلیسیرید
کمک به کاهش وزن با افزایش تولید ادرار
درمان کم خونی به دلیل داشتن آهن زیاد
تنظیم اسید معده و رفع یبوست
تقویت سلامت مو، پوست و ناخن

گیاه ترشک دارای منبع ویتامین C بوده و بنابراین افرادی که کمبود ویتامین C را دارند این گیاه می تواند برای آنها منبع ویتامین C باشد و علاوه بر آن، این گیاه دارای آهن و فسفر کافی نیز می باشد،همچنین این گیاه دارویی تصفیه کننده و هضم کننده بسیار خوبی نیز می باشد و به خاطر خاصیت تصفیه کنندگی اش برای افرادی که دارای جوشهای موضعی و پوستی هستند بسیار مفید می باشد.این ویتامین برای درمان ناراحتی های ادراری ،اسهال خونی وبیماری های کلیوی ضروری و موثر بوده است.

مصرف آن برای رفع اختلالات خونی، آلرژی های بهاری، سل غدد لنفاوی گردن، اختلالات حاد پوستی و نوعی بیماری خونی ناشی از کمبود ویتامین C توصیه می شود. دانه های این گیاه به عنوان مسکنی برای بهبود درد مفاصل استفاده می شود.

این گیاه دارای اسید اگزالیک هم هست که موجب مزه اسیدی آن می شود که این گیاه کم کالری و حاوی مقدارزیادی آب می باشد. برگ این گیاه جهت استفاده غذایی و ریشه و برگ آن دارای خاصیت دارویی هستند.
ترشک کارکرد قلب و کبد را تقویت می نماید و از التهاب های مختلف بدن جلوگیری می کند.
افرادی که بیماری گواتر مبتلا هستند از ترشک مانند سبزی خوردن در رژیم غذایی خود مصرف نمایند.
جهت درمان ورم لثه و دندان که به خاطر کمبود ویتامین ث است از ترشک مصرف نمایید.
جهت معالجه کمردرد از دانه ترشک به صورت دمکرده مصرف نمایید.

مضرات ترشک

این دارو به خاطر داشتن اسید اکسولید نباید زیاد و بطور مداوم مورد مصرف قرار گیرد، زیرا برای مثانه و کلیه می تواند مضر باشد.
زنان باردار بهتر است مصرف نکنند.
مصرف بیش از 30 گرم از ریشه گیاه باعث مسمومیت و تهوع و استفراغ می گردد . ضربان قلب را نیز زیاد می نماید.
افرادی که درد مفاصل دارند از ترشک استفاده نکنند.
ترشک همچنین میل جنسی را کم میکند افراد سرد مزاج استفاده نکنند.

طریقه مصرف ترشک

معمولاً به شکل دم کرده یا جوشانده مصرف می گردد همچنین ترشک را می توانید مثل سبزی خوردن میل نمایید .
از ریشه، برگ و دانه این گیاه می توان دمنوش و جوشانده آماده نمود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها