بر اساس نتایج یک مطالعه جدید؛

مصرف استاتین‌ ها رشد سرطان را متوقف می‌کند

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که استاتین‌ها - داروهای کاهنده کلسترول خون- با متوقف ساختن رشد تومورهای سرطانی، فرصت بهتری برای غلبه بر سرطان بویژه در زنان می‌دهند.
کد خبر: ۱۲۸۲۳۶۳

به گزارش جام جم آنلاین، این مطالعه که توسط محققان موسسه تحقیقاتی «QIMR Berghofer» در «بریزبن» در استرالیا انجام شد، همچنین نشان داد که این داروهای کاهنده کلسترول که خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی را نیز کاهش می دهند، می توانند رشد تومورهای سرطانی را نیز متوقف سازند.

محققان در این مطالعه بیش از ۲۰ هزار زن مبتلا به سرطان سینه، ۱۱ هزار و ۷۱۹ زن مبتلا به سرطان کولون (روده بزرگ) و شش هزار و ۴۳۰ زن مبتلا به سرطان ملانوما (خطرناک ترین نوع سرطان پوست) را مورد بررسی قرار دادند.

برای تمامی این افراد دست کم یک سال قبل از تشخیص سرطان، داروی ضد کلسترول تجویز شده بود. محققان متوجه شدند، زنانی که این داروها را به طور مداوم تری مصرف کردند، کمتر احتمال داشت که در طول این مطالعه جان خود را از دست بدهند.

دکتر «جیا لی فنگ»، یکی از نویسندگان تحقیق، گفت که نتایج این مطالعه در صورت تایید نشان می دهد که از استاتین ها می توان به عنوان درمانی برای بهبود علائم سرطان استفاده کرد.

محققان استرالیایی در این مطالعه مواردی از زنان ۱۸ تا ۸۹ ساله را مورد بررسی قرار دادند که دست کم یکسال بعد از تشخیص سرطان زنده ماندند. محققان با استفاده از سوابق داروخانه ای این زنان، بررسی کردند که آنها تا چه اندازه توصیه های پزشکی را برای مصرف داروهای کاهش دهنده کلسترول رعایت کرده بودند.

نتایج این بررسی نشان داد، زنانی که داروهایی مانند استاتین ها را کمتر مصرف کرده بودند، احتمال مرگ آنها بیشتر بود و در این میان بیماران مبتلا به سرطان سینه و روده بزرگ با بیشترین میزان خطر روبرو بودند.

محققان در این مطالعه همچنین به بررسی این موضوع پرداختند که این زنان کدام نوع داروی کلسترول، «لیپوفیل» یا «هیدروفیل» مصرف می کردند.

آنها متوجه شدند که کاهش احتمال مرگ ناشی از این سه نوع سرطان در میان زنانی که داروهای لیپوفیلی مصرف می کردند، بیشتر بود.

اعتقاد بر این است که داروهای لیپوفیلی باعت متوقف کردن رشد و تکثیر سلول های سرطانی می شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

سال گذشته نیز محققان دانشگاه «کوئینز بلفاست» در جریان مطالعه متوجه شدند که احتمال ابتلا به شکل تهاجمی سرطان پروستات در مردانی که استاتین مصرف می کردند، ۲۴ درصد کمتر بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها