روانشناس درباره افسردگی فصلی گفت: بسیاری از افراد در فصل پاییز و زمستان با افزایش آنزیم خواب دچار افسردگی فصلی می شوند.
کد خبر: ۱۲۷۷۷۹۵

به گزارش جام جم آنلاین، سودابه یوسفی در گفتگو با فارس درباره افتراق بین افسردگی معمولی و افسردگی فصلی اظهار داشت: در بعضی از فصول مثل پاییز به دلیل شرایط جوی برخی اختلالات خلقی در افراد به وجود می‌آید ولی اینکه هر کسی که در فصل پاییز و زمستان دچار اختلال خلقی باشد نمی‌توان صرفاً گفت که به افسردگی فصلی مبتلا شده است.

وی افزود: یکی از مهم ترین شرایط افسردگی فصلی این است که فرد در دیگر فصول سال این حالات را تجربه نمی کند. فرد باید حداقل ۲ سال متوالی بین پاییز و زمستان دقیقا در یک برهه زمانی خاص دچار افسردگی شود که مدت زمان این اختلال در هر فرد بستگی به شدت و حالات قبلی و معاینه بالینی فرد دارد. برخی افراد در کل زمان فصول پاییز و زمستان افسرده اند ولی برخی دیگر در برهه ای خاص در این فسول، افسردگی را تجربه می‌کنند.

یوسفی درباره دلایل ابتلا به این اختلال گفت: از نظر علمی دلایل مشخصی برای ایجاد این نوع افسردگی وجود ندارد اما برخی مطرح کرده‌اند که در فصول پاییز و زمستان، ترشح آنزیم‌هایی که برای خواب نیاز داریم افزایش پیدا می‌کند. به دلیل اینکه این آنزیم با تاریکی در ارتباط است و در پاییز و زمستان هوا زودتر تاریک می‌شود و فرد را خواب آلود می‌کند این خواب آلودگی، خود باعث بروز افسردگی فصلی در فرد می‌شود.

یوسفی در ادامه افزود: نکته قابل ذکر اینست که افسردگی فصلی در فصل تابستان و بهار هم وجود دارد اما در پاییز و زمستان بخاطر بلند بودن شب ها و وجود نور کمتر این نوع افسردگی بیشتر است.

وی افزود: اولین قدم در درمان افسردگی خودآگاهی و احساس نیاز به روان شناس است ما باید حال خود را خوب نگه داریم . بعنوان مثال هرگاه در بدن احساس خستگی و کِرِختی و... داشتیم می‌توانیم با ورزش کردن بر آن غلبه کنیم. باید در کارهای خود برنامه ریزی داشته باشیم.

یوسفی ایجاد انگیزه برای آرام کردن و تمرکز ذهن (هیپنوتیزم) و رایحه درمانی را از دیگر راهکارهای جلوگیری و بهبود افسردگی دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها