پایان کار اینستاگرام ایرانیدر حالیکه ۸ سال از راه اندازی لنزور، اینستاگرام ایرانی می‌گذرد، این برنامه نتوانسته است آن‌طور که باید کاربران را جذب کند در حالی که در هفته‌های گذشته باز هم بحث تکراری فیلتر شدن اینستاگرام داغ شده است و هر‌روز شایعات مختلفی درباره آن به گوش می‌رسد، ابتدای این هفته شبکه اجتماعی «لنزور» که برنامه‌ای ایرانی و عکس‌محور است، اعلام کرد تا آخر مرداد به کار خود پایان خواهد داد.
کد خبر: ۱۲۷۳۸۱۹

لنزور یکی از شبکه‌های اجتماعی بومی به شمار می‌رفت که ظاهر و کاربردی شبیه اینستاگرام داشت و به «اینستاگرام ایرانی» هم معروف شده بود. با اینکه حدود ۸ سال از راه‌اندازی لنزور می‌گذرد، این برنامه نتوانسته است آن‌طور که باید کاربران را جذب کند و در نهایت، پس از فراز و فرود‌هایی که تجربه کرد، در وب‌سایت خود اعلام کرد تا پایان مرداد از دسترس خارج می‌شود و به فعالیتش پایان می‌دهد.

البته این سرنوشت برای لنزور پیش‌بینی می‌شد. اینستاگرام مدت‌هاست به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی کشورمان تبدیل شده و کاربران فراوانی را به سمت خود جذب کرده است. در چنین شرایطی، برنامه‌های بومی برای رقابت با این شبکه اجتماعی باید بتوانند خلاقانه رفتار کنند و امکاناتی بیش از اینستاگرام به کاربران ارائه دهند. این در حالی است که در مورد لنزور، به نظر می‌رسد صرفا با یک کپی ناقص و ضعیف از اینستاگرام روبه‌رو بودیم و سازندگان تنها چشم‌انتظار نشسته بودند که فیلتر شدن احتمالی رقیب خارجی، کاربران را به‌ناچار به سمت استفاده از برنامه آن‌ها بکشاند، انتظاری که خیلی به درازا کشید و مالکان آن در نهایت عطایش را به لقایش بخشیدند و ترجیح دادند بیش از این برای این پروژه هزینه نکنند.


البته هنوز ۲ شبکه اجتماعی بومی دیگر با نام‌های «جیک و پیک» و «هورسا» در کشور فعال هستند که عکس محور و شبیه اینستاگرام‌اند، اما از نظر زیرساخت، به نظر نمی‌رسد توانایی میزبانی از چند ۱۰ میلیون کاربر کشور را داشته باشند. به همین دلیل، هنوز عملا هیچ جایگزین بومی‌ای برای اینستاگرام در کشور نداریم و شاید به همین دلیل است که هنوز سیاست فیلتر برنامه خارجی برای فرستادن مردم به سمت استفاده از نمونه‌های داخلی اجرایی نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها