امروزه عمر باتری به‌معنای عمر زندگی اجتماعی است. برخی جهت جلوگیری از اتمام باتری گجت خود، اقدام به خرید پاوربانک‌ها می‌کنند. در این مطلب ظرفیت واقعی این منابع شارژ را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
کد خبر: ۱۲۷۲۱۴۷

ظرفیت واقعی پاوربانک‌ها همیشه همانی نیست که در مشخصات این دستگاه‌ها نوشته شده و یا اینکه توسط بازاریابان تبلیغ می‌شود. مثلا اگر یک پاوربانک، ظرفیتی 20000 میلی‌آمپر ساعتی داشته باشد، این موضوع لزوما بدین معنا نیست که این منبع شارژ می‌تواند گلکسی S20 اولترا و یا موتورولا اج پلاس را دقیقا 4 بار شارژ کند. در عمل، ظرفیت واقعی پاوربانک‌ها حدود دو سوم مقدار نوشته شده بر روی جعبه آن‌ها است. این موضوع بدین معنا بوده که این دستگاه‌ها می‌توانند یک گوشی هوشمند با ظرفیت باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی را تنها دو بار (یا دو بار و نیم) شارژ کنند.

در این مقاله شیوه کار دقیق پاوربانک‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم. همچنین مبنایی را نیز به شما ارائه خواهیم داد که با استفاده از آن می‌توانید با یک حساب سرانگشتی، بفهمید که پاوربانک‌ شما در اصل چقدر ظرفیت واقعی داشته و باید تا چه حد از آن انتظار داشته باشید. فهم این موضوع می‌تواند به شما در مدیریت عمر باتری گوشی و پاوربانک کمک نماید.

توضیحی در رابطه با ظرفیت باتری و پاوربانک‌ها
ظرفیت واقعی پاوربانک‌ها

پاوربانک‌ها در اصل یک باتری قابل حمل به شمار می‌آیند. اگر گوشی اندروید و یا آیفون شما با کمبود باتری مواجه شده، آنگاه شما می‌توانید با اتصال آن به یک پاوربانک، این موضوع را مرتفع سازید. اگر زیاد به مسافرت رفته و یا اینکه زیاد در خانه نمی‌مانید، آنگاه پاروبانک‌ها می‌توانند همراهی ایدئال برای شما باشند.

به هر حال، یک پاوربانک 20000 میلی‌آمپر ساعتی لزوما به این معنا نیست که شما می‌توانید با یک بار شارژ کردن آن، تمامی این مقدار را به گوشی خود انتقال دهید. در عمل، گوشی شما مقدار کمتری را از پاوربانک استخراج می‌کند. در حالت عمومی، مخازن شارژ می‌توانند حدود 66 درصد ظرفیت خود را به گوشی‌های هوشمند انتقال دهند که این موضوع نیز دو دلیل دارد:

دلیل اول: خروجی پاوربانک‌ها، 3.7 ولت است، در حالی که به دلیل استانداردهای فنی USB، باتری گوشی‌های هوشمند در راندمان 5 ولت شارژ می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا میان ورودی گوشی شما و خروجی پاوربانک، یک عدم تعادل ایجاد شود.

به‌عنوان مثال، اگر پاوربانک شما ظرفیت 20000 میلی‌آمپر ساعتی داشته و سپس این عدد را در 3.7 ضرب کنیم، می‌فهیم که کل انرژی آن برابر با 74000 میلی‌‍‌وات ساعت خواهد بود. در هر صورت، پاوربانک‌ها جهت شارژ گوشی‌ها باید بتوانند خروجی 5 ولت داشته باشند، بنابراین باید این 74000 میلی‌وات ساعت را بر عدد 5 تقسیم کنیم (جهت تبدیل به میلی‌آمپر ساعت). در نهایت می‌بینیم که این مخزن شارژ، می‌تواند 14800 میلی‌آمپر ساعت خروجی مختص باتری گوشی شما را ارائه دهد.

اما بازهم در عمل، پاوربانک 20000 میلی‌آمپر ساعتی شما نمی‌تواند تمامی 14800 میلی‌آمپر ساعت انرژی خود را به گجت‌های هوشمند انتقال دهد، زیرا عاملی دیگر نیز در این بین دخیل بوده که می‌تواند خروجی واقعی را تحت تأثیر قرار دهد.

دلیل دوم: ناکارآمدی فرایند شارژ باعث می‌شود تا شارژ 20000 میلی‌آمپر ساعتی یک پاور بانک، کمتر از شارژ 20000 میلی‌آمپر ساعتی باتری یک گوشی هوشمند باشد. به‌عنوان مثال، مقاومت الکتریکی موجود در کابل USB می‌تواند مقدار کل انرژی منتقل شده به گوشی را کاهش دهد. بدین ترتیب، درصدی از انرژی پاوربانک شما در طول فرایند شارژ به گرما تبدیل شده و در واقع در باتری گوشی شما ذخیره نمی‌شود. علاوه بر این‌ها، عوامل محیطی همانند دما نیز می‌توانند کارایی شارژ را تحت تأثیر قرار دهند.

در کل، ناکارآمدی می‌تواند انرژی قابل انتقال پاوربانک شما را حدود 10 درصد کاهش دهد. مثلا اگر شما یک پاوربانک 20000 میلی‌آمپر ساعتی داشته باشید و ظرفیت واقعی آن نیز 14800 میلی‌آمپر ساعت باشد، آنگاه ناکارآمدی فرایند انتقال انرژی باعث خواهد شد تا انرژی منتقل شده به باتری گوشی شما، به 13320 میلی‌آمپر ساعت کاهش یابد.

در نتیجه، اگر یک پاوربانک 20000 میلی‌آمپر ساعتی را کاملا شارژ کنیم، آنگاه با آن می‌توانیم گوشی 5000 میلی‌آمپر ساعتی خود را حدود 2.66 بار به‌طور کامل شارژ کنیم (فقط با یک بار شارژ پاوربانک). طبیعتا عددهای ذکر شده در بالا می‌توانند بسته به ظرفیت پاوربانک و باتری گوشی شما نیز تغییر کنند. در کل باید ظرفیت پاوربانک خود را در 3.7 ضرب کرده و سپس آن را بر 5 تقسیم، و در نهایت نیز عدد به دست آمده را در 90 درصد ضرب کنید تا بتوانید تقریبی از ظرفیت واقعی پاوربانک خود را به دست آورید.

قاب‌های شارژ

اکثر موارد ذکر شده در بالا، در رابطه با قاب‌های شارژ نیز صدق می‌کنند. این قاب‌ها نیز خروجی 3.7 ولت دارند، در حالی که به دلیل نیازمندی‌های USB، باتری گوشی‌ها ورودی 5 ولت دارند. در نهایت با در نظر گرفتن عوامل مربوط به ناکارآمدی، قاب‌های شارژ نیز می‌توانند 66 درصد شارژ تبلیغی خود را ارائه دهند.

قاب‌های شارژ می‌توانند کارایی بالاتری نسبت به پاوربانک‌ها داشته باشند، زیرا این قطعات جهت اتصال به گوشی شما، به هیچ کابلی نیاز ندارند. البته این مخازن شارژ به دلیل اندازه کوچک‌تر خود، طبیعتا ظرفیت باتری کمتری نیز خواهند داشت.

منبعdigitaltrends

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها