مطالعات اخیر نشان می‌دهد چاقی احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد و مدیریت وزن یک روش موثر برای پیشگیری از سایر بیماری‌های مربوط به زوال عقل از جمله آلزایمر است.
مطالعات اخیر نشان می‌دهد چاقی احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد و مدیریت وزن یک روش موثر برای پیشگیری از سایر بیماری‌های مربوط به زوال عقل از جمله آلزایمر است.
کد خبر: ۱۲۶۹۷۳۰

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، بر اساس این مطالعه احتمال ابتلای افراد چاق در مقایسه با افرادی با شاخص توده بدنی نرمال به آلزایمر، ۳۱ درصد بیشتر است. در ادامه این مطالعه آمده است ارتباط چاقی با افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل در زنان شدیدتر است.
در حال حاضر حدود ۶۱ درصد از بزرگسالان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند و شاخص توده بدنی بالایی دارند.
شاخص توده بدنی (BMI) مهمترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است. شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید.

شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸.۵، نشان دهنده کم وزنی غیرطبیعی است. اگر عدد به دست آمده بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگتر و مساوی ۲۵، نشان دهنده اضافه وزن است و عدد ۳۰ به بالا نشان دهنده چاقی است که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین ۳۰ تا ۳۴.۹)، چاقی درجه دو (بین ۳۵ تا ۳۹.۹) و چاقی درجه سه (۴۰ به بالا) تقسیم بندی می شود.

آگاهی از شاخص توده بدنی برای هر فرد ضروری است. بر اساس این مطالعه افرادی که شاخص توده بدنی ۳۰ و بالاتر دارند، ۳۱ درصد بیشتر در معرض زوال عقل هستند.

این مطالعه که توسط محققان کالج دانشگاهی لندن صورت گرفته نشان می‌دهد کاهش وزن و تبعیت از رژیم غذایی سالم در کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل موثر است.

در این مطالعه استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیشنهاد شده است. رژیم مدیترانه‌ای به طور معمول شامل چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو، همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است.

این سبزیجات غنی از نیتریت و نیترات هستند و ترکیب این دو گروه غذایی باعث تشکیل اسیدهای چرب نیترو می‌شود. در رژیم غذایی مدیترانه‌ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری‌شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد و استفاده از مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا و غلات و محصولات لبنی کم‌چرب در این رژیم غذایی توصیه شده است.

در ادامه مطالعات آمده است چاقی از طریق تاثیر مستقیم بر پروتئین‌های سیگنال‌دهی و هورمون‌های حاصل از چربی و تاثیر بر عروق خونی بر زوال عقل تاثیرگذار است.

آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است. یکی از مهمترین دلایل بروز آلزایمر، تجمع پلاک‌های پروتئین آمیلوئید در مغز است.

آمیلویید یک اصطلاح عمومی برای پروتئین‌هایی است که به طور طبیعی در بدن به وجود می‌آیند. در مغز افراد سالم، این پروتئین نابود می‌شود؛ ولی در مغز افراد مبتلا به آلزایمر، تجمع می‌یابد.

-آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است.

-زوال عقل یکی از مهمترین دلایل ناتوانی و وابستگی سالمندان در سراسر جهان است.

-زوال عقل نه تنها تاثیر جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی بر مبتلایان دارد،‌ بلکه خانواده و جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

- در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر به زوال عقل مبتلا هستند و سالانه حدود ۱۰ میلیون نفر به این تعداد افزوده می‌شود.

- گرچه قربانیان زوال عقل عمدتا سالمندان هستند؛ ولی این عارضه یک بخش طبیعی از پیری نیست.

-حدود پنج درصد از مبتلایان به آلزایمر در دهه چهل و پنجاه سالگی علائم اولیه را نشان می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها