یک مطالعه جدید نشان داده است که افزایش شاخص توده بدنی و همچنین سایز کمر، باعث تسریع پیری مغز در بزرگسالان می‌شود.
یک مطالعه جدید نشان داده است که افزایش شاخص توده بدنی و همچنین سایز کمر، باعث تسریع پیری مغز در بزرگسالان می‌شود.
کد خبر: ۱۲۶۸۲۶۲

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه میامی که نتایج مطالعه خود را در مجله «Neurology» منتشر کرده‌اند، دریافته‌اند که بین شاخص توده بدنی (BMI) و سرعت پیری مغز ارتباط وجود دارد. شاخص توده بدنی، به نسبت وزن به قد فرد اطلاق می‌شود و روشی برای محاسبه میزان چربی‌های بدن است.

متخصصان طی یک مطالعه شش ساله روی شاخص توده بدنی ۱۲۰۰ نفر اعلام کردند که داشتن شاخص بالاتر از ۳۰ و سایز کمر بالاتر از ۱۰۴ سانتی‌متر، خطر نازک‌شدن قشر مغز و کاهش ماده سفید مغز را افزایش می‌دهد.

حجم ماده سفید مغز به طور طبیعی بر اثر افزایش سن کاهش می‌یابد؛ ولی چاقی این روند را تسریع می‌کند. به گفته محققان، چاقی و اضافه وزن می‌تواند مغز بزرگسالان را ۱۰ سال پیرتر کند و خطر ابتلا به مشکلات شناختی و بیماری‌هایی مانند دمانس را در آنها افزایش دهد.

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، تقریبا ۷۲ درصد از بزرگسالان آمریکایی در سنین ۲۰ سال و بالاتر دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. این آمار هشداردهنده است، به خصوص که اضافه وزن افراد را در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، آرتروز، سرطان‌های کبد، کلیه، لوزالمعده، کیسه صفرا و همچنین اضطراب و افسردگی قرار می‌دهد.

شاخص توده بدنی زیر ۲۵ نشان‌دهنده وزن سالم، شاخص توده بدنی ۲۵ تا ۳۰ نشان‌دهنده اضافه وزن و شاخص توده بدنی بالای ۳۰ نشان‌دهنده چاقی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها