هندوانه از محبوب‌ترین میوه‌های این فصل است. این میوه به‌خصوص در ماه رمضان می‌تواند بخش زیادی از آب مورد نیاز بدن شما را تامین كند و خوردن آن به‌ویژه در وعده سحری و برای جلوگیری از تشنگی در طول روز توصیه می‌شود.
هندوانه از محبوب‌ترین میوه‌های این فصل است. این میوه به‌خصوص در ماه رمضان می‌تواند بخش زیادی از آب مورد نیاز بدن شما را تامین كند و خوردن آن به‌ویژه در وعده سحری و برای جلوگیری از تشنگی در طول روز توصیه می‌شود.
کد خبر: ۱۲۶۵۸۲۹
همچنین این میوه دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین C بوده و كالری نسبتا پایینی دارد و به دلیل وجود رنگدانه لیكوپن و تركیبات آنتی‌اكسیدانی برای سلامتی بسیار مفید است. به دلیل بزرگ بودن این میوه، ما گاهی آن را در یك وعده مصرف نكرده و بخشی از آن را برای چند روز در یخچال نگهداری می‌كنیم. در ادامه شما را با نكاتی راجع به نگهداری هندوانه آشنا می‌كنیم.

در شرایط شیوع ویروس كرونا، هندوانه را حتما پس از خرید و قبل از قرار دادن در یخچال، با آب گرم و چند قطره مایع ضدعفونی‌كننده میوه و سبزیجات یا در صورت دسترسی نداشتن با مقدار بسیار كمی از مایع ظرفشویی بشویید. استفاده از مایع ظرفشویی برای سایر میوه‌جات این فصل به‌خصوص توت‌فرنگی توصیه نمی‌شود، اما به دلیل ضخیم بودن پوست هندوانه، طالبی یا ملون و جذب نشدن مایع ظرفشویی در این میوه‌ها بلا مانع است.

هندوانه برش‌نخورده حدود هفت تا ده روز در دمای محیط و حدود دو تا سه هفته در دمای یخچال قابل نگهداری است. در واقع زمان نگهداری آن بستگی به درجه رسیدگی و چگونگی نگهداری آن دارد. از قراردادن هندوانه در محیط گرم خودداری كنید زیرا بافت آن حالت فیبری و نامطلوبی پیدا می‌كند. نگهداری هندوانه در یخچال توصیه می‌شود.

هندوانه پس از برش خوردن حداكثر تا یك روز در دمای محیط و سه تا پنج روز در دمای یخچال قابل نگهداری است. البته اگر آن را به برش‌های بسیار كوچك‌تری تقسیم می‌كنید، مدت زمان نگهداری آن كوتاه‌تر خواهد بود.

برای نگهداری هندوانه در یخچال دورترین نقطه به فریزر را انتخاب كنید زیرا هندوانه به دلیل دارا بودن آب زیاد، ممكن است منجمد شود و در اثر انجماد بافت آن دچار تغییراتی می‌شود كه خیلی برای مصرف خوشایند نیست.

 برش‌های كوچك هندوانه حتما باید در ظرف دردار و مناسبی نگهداری شود. زیرا هندوانه آب زیادی دارد و مقدار زیادی از آب آن بلافاصله پس از برش شروع به خروج می‌كند و این روند همچنان در مدت نگهداری برش‌ها ادامه می‌یابد. اگر برش كوچكی از هندوانه را برداشتید و قسمت زیادی از آن هنوز باقی مانده بود، حتما یك لایه پلاستیك نازك روی سطح آن بكشید تا هم از خشك‌شدن سطحی آن و هم از جذب سایر بوهای یخچال جلوگیری شود.

 بدرنگ‌ شدن و تیره‌ شدن رنگ از علائم فساد هندوانه و به‌خصوص هندوانه برش‌خورده است. هندوانه‌های برش خورده‌ای كه علائم كپك‌زدگی در آن دیده می‌شود را سریعا دور بریزید. هندوانه را در خارج از محدوده زمانی ذكر شده در بخش‌های قبلی نگهداری نكنید زیرا ممكن است بدون نشانه خاصی فاسد شده باشد و شما با خوردن آن بیمار شوید.
 
مریم قادری قهفرخی - متخصص صنایع غذایی / روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها