تلفات نوع جدید ویروس کرونا که تا کنون 7800 نفر را مبتلا کرده، به 170 تن افزایش پیدا کرد و سازمان بهداشت جهانی نیز به تمام دولت‌ها هشدار داده آماده باشند.
کد خبر: ۱۲۴۶۰۱۷
اخبار جدید از ویروس کرونا؛ 7800 مبتلا و 170 کشته تا کنون

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، شیوع نوع جدید و کُشنده «کرونا ویروس» در چین همچنان ادامه داشته و تعداد قربانیان آن نیز رو به افزایش است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این ویروس جدید، که شیوع آن از شهر «ووهان» در استان «هوبِی» چین شروع شد، تا کنون ۱۷۰ نفر را در این کشور به کام مرگ کشانده و ۷۸۰۰ نفر (که از این تعداد ۷۷۱۱ نفر در چین هستند) را در سراسر جهان مبتلا کرده است.

علی‌رغم اینکه میزان خطر و احتمال همه‌گیر بودن (پاندمیک) این ویروس هنوز مشخص نشده، مسئولان چینی می‌گویند این ویروس در دوره نهفتگی خود نیز مسری است؛ دوره‌ای که حدس می‌زنند از یک تا ۱۴ روز به طول بیانجامد.

طبق آمار رسمی منتشر شده، تا کنون ۱۰۴ مورد ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا در خارج از چین شناسایی شده که از این میان چهارده نفر در تایلند، یازده نفر در ژاپن، ده نفر در هنگ‌کنگ و سنگاپور، هشت نفر در تایوان، هفت نفر در ماکائو و استرالیا و مالزی، پنج نفر در ایالات متحده و فرانسه، چهار نفر در کره جنوبی و امارات عربی متحده و آلمان، دو نفر در کانادا و ویتنام، و یک نفر در کشورهای نپال، کامبوج، سریلانکا و فنلاند ثبت شدند.

علی‌رغم افزایش تعداد کشته‌ها در چین و سرعت شیوع این بیماری در خارج از مرزهای این کشور، با این حال هنوز هیچ تلفاتی از مبتلایان به این ویروس جدید در کشورهای خارجی گزارش نشده است.

به نوشته رویترز، سازمان ناظر بر فعالیت‌های ضد فساد در چین اعلام کرد مسئولانی را که در انجام وظیفه خود برای مبارزه با شیوع این ویروس جدید کوتاهی کنند، به شدت مجازات خواهد کرد.

بر این اساس، «کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی» با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد هر کسی که دستورالعمل‌های «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین در مبارزه با این ویروس را به‌طور مؤثر اجرا نکند، شدیدا مجازات خواهد شد.

گفته می‌شود شیوع این نوع ناشناخته از ویروس کرونا، در روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ و از طریق مواد غذایی غیرقانونی فروخته شده در یک بازار در شهر ووهان آغاز شده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، سازمان بهداشت جهانی امروز (پنجشنبه) با تشکیل جلسه، اعلام وضعیت اضطراری جهانی را به دلیل سرعت شیوع این ویروس بررسی می‌کند. این سازمان هم‌اکنون به تمام دولت‌ها هشدار داده که در حالت آماده‌باش قرار داشته باشند.

«تدروس آدانوم گبریسوس» رئیس سازمان بهداشت جهانی طی نشست خبری در ژنو گفت:‌ «در چند روز گذشته، شیوع این ویروس در برخی کشورها و مخصوصا انتقال انسان به انسان آن، ما را نگران کرده است... با اینکه تعداد مبتلایان در خارج از چین تقریبا کم است، اما پتانسیل بالایی برای شیوع بیشتر آن را دارند».

حداقل ۱۶ شهر چین از جمله ووهان که مجموعا جمعیتی ۵۰ میلون نفری دارند، در قرنطیه کامل و منع ورود و خروج قرار گرفته و خطوط هوایی بین‌المللی نیز پروازهای خود به شهرهای بزرگ چین را یا قطع کرده یا به شدت کاهش داده‌اند.

چندین کشور خارجی نیز از جمله استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی و آمریکا در تلاش هستند تا اتباع خود را که در شهر ووهان هستند، از چین خارج کنند.

به نوشته رویترز، اتحادیه فوتبال چین در اقدامی برای جلوگیری از شیوع بیشتر این نوع جدید از ویروس، برگزاری مسابقات در سال ۲۰۲۰ را به تعویق انداخت.

با این حال برخی مسئولان درمانی معتقدند این ویروس جدید، به اندازه دیگر نوع‌های خود یعنی ویروس «سندرم حاد تنفسی شدید» (سارس) که در سال‌های ۰۳-۲۰۰۲ حدود ۸۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند یا ویروس «سندروم تنفسی خاورمیانه» (مِرس) که در سال ۲۰۱۲ بیش از ۷۰۰ نفر را قربانی کرد، کشنده و مرگبار نیست.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، مردم هنگ‌کنگ نیز از بیم شیوع بیشتر این ویروس در منطقه خود، به داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی هجوم برده و موجودی این فروشگاه‌ها رو به اتمام است.

اتحادیه‌های صنفی هنگ‌کنگ از جمله کارمندان بیمارستان‌ها و خط آهن، تهدید کردند اگر دولت این منطقه مرزهایش با چین را نبندد، اعتصاب کرده و دست از کار می‌کشند.

رویترز در خبر دیگری نوشت، معترضان به تصمیم دولت کره جنوبی برای بازگرداندن هفتصد نفر از اتباع خود از شهر ووهان، با تراکتور و وسایل نقلیه سنگین، مسیر منتهی به تاسیسات قرنطینه این افراد در هشتاد کیلومتری جنوب سئول را مسدود کردند.

بر این اساس، «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی نیز با درخواست از جامعه این کشور برای حفظ آرامش خود، گفت نباید در مواجه با این معضل هراسان باشند بلکه از طریق همکاری با مسئولان درمانی، به اقدامات دولت اعتماد داشته باشند.

ویروس‌های کرونا (یا کروناویروس‌ها) دسته‌ای کلی از ویروس‌ها هستند که بیماری‌های مربوط به دستگاه تنفسی از سرماخوردگی معمولی گرفته تا برونشیت و عفونت مجاری تنفسی را منجر می‌شود.

این ویروس جدید که هنوز از سوی سازمان‌های مانند بهداشت جهانی یا سی.دی. سی نامی برای آن انتخاب نشده، علایمی شبیه به ذات الریه دارد اما سرعت وخامت آن بیشتر است، از طریق تنفس و تماس هم منتقل می‌شود و همین امر کنترل آن را دشوار کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها