کارشناس ارشد تغذیه و سرپرست واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت یزد، گفت: بیماری قند یا دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیکی است.
کد خبر: ۱۲۴۳۵۴۷
توصیه های مهم برای بیماران دیابتی

به گزارش جام جم آنلاین، مهدیه مصلایی پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بیماری قند یا دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیکی است که علامت آن میزان قند خون بالای ۱۲۰ میلی‌گرم در دسی لیتر درحالت ناشتا است.

وی افزود: دیابت در اثر کاهش تولید انسولین در بدن یا کم شدن اثر انسولین در سوخت و ساز مواد قندی حاصل می‌شود.

مصلایی پور ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به بیماری دیابت هستند که متأسفانه در کشور ما نیز شیوع بالایی دارد و به دو صورت بیماران دیابتی نوع ۱ و دیابتی نوع ۲ دیده می‌شود.

وی گفت: دیابت نوع ۱، وابسته به انسولین، معمولاً قبل از ۳۰ سالگی ظاهر می‌شود و علت آن فقدان یا کمبود انسولین است، بیشتر این بیماران لاغر هستند و نیاز به تزریق انسولین دارند در حالی که دیابت نوع ۲ ،غیر وابسته به انسولین، معمولاًدر بزرگسالی ،سنین بالای ۴۰ سال، دیده می‌شود.

کارشناس ارشد تغذیه مرکز بهداشت شهرستان گفت: در بروز دیابت نوع ۲ عوامل متعددی، چون اضافه وزن و چاقی، به خصوص چاقی داخل شکمی، نداشتن فعالیت بدنی، سن بالای ۴۰ سال، رژیم غذایی نامناسب و وراثت نقش دارد.

مصلایی پور با اشاره به اینکه بیماری قند و رژیم غذایی دو مسئله کاملاً وابسته به هم هستند، گفت: در درمان دیابت رژیم غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است، به خصوص در بیماران دیابتی نوع ۲ که تقریباً ۸۰ درصد آنان چاق هستند، پس رژیم غذایی و ورزش یکی از درمان‌های اصلی برای آنان به شمار می‌رود و داروی پایین آورنده قند خون به عنوان یک درمان کمکی در کنار رژیم غذایی مناسب و ورزش به کار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: بیمارانی که دچار اضافه وزن هستند باید از راه کاهش انرژی دریافتی و افزایش مصرف انرژی از میزان بافت چربی اضافه بدن بکاهند؛ اشخاص دیابتی نوع ۲ باید بدانندکه حتی کاهش اندک وزن، کنترل قند خون آنان را بهتر کرده و همچنین دیگر مشکلات متابولیک آنان را نیز کاهش می‌دهد.

مصلایی پور گفت: اشخاص دیابتی نوع ۲ باید به توصیه‌های زیر توجه داشته باشند تا بهتر بتوانند قندخون خود را کنترل نمایند:

۱_برای جلوگیری از تغییرات قند خون، ترتیب مصرف وعده اصلی و میان وعده‌ها رعایت شود، بیماران قندی به جای سه بار غذاخوردن معمولی همان مقدار غذا را در شش بار میل نمایند.

۲_ اگر قند خون بیمار کنترل نشده باشد قند‌های ساده از رژیم غذایی شخص به کلی حذف شود.

۳_میزان فیبر دریافتی در آنان حدود ۳۰ تا ۴۰ گرم و بیشتر از نوع فیبر محلول باشد، از این جهت مصرف حبوبات، سبزیجات و میوه‌جات کم شیرین (مانند کیوی، آلبالو، توت فرنگی) توصیه می‌شود که میوه‌جات و سبزیجات علاوه برداشتن فیبر حاوی مقدار زیادی عوامل آنتی اکسیدانی مانند ویتامین E، ویتامین C، بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) و عناصر مغذی گوناگون هستند که مصرف آن‌ها برای بیماران قندی ضرورت دارد.

۴_ بین ۵۰ تا ۶۰ درصدکل کالری روزانه از کربوهیدرات‌ها باشد که بهترین نوع کربوهیدرات ها، غذا‌های نشاسته‌ای پرفیبر است (قند موجود در غذا‌های خورده شده با فیبر زیاد خیلی به کندی جذب روده‌ها می‌شود) که در نان‌های سبوس‌دار (مانند جو، سنگک) و غلات کامل یافت می‌شود.

۵_ تا حد امکان از گوشت سفید مثل ماهی به جای گوشت قرمز استفاده نمایند.

۶_مقدار دریافت نمک را درسطح پائین نگه دارند.

۷_ در کل روز‌های هفته همراه بارژیم غذایی مناسب، بعد از صرف غذا ورزش متوسط یا سبک انجام شود و به طور کلی ۳۰ دقیقه پیاده روی با سرعت متوسط بعد از صرف غذا قند خون را تنظیم می‌کند.

۹_ استرس، اضطراب و فشار روحی را درخود کاهش دهند، کمی آرامش فکری و استراحت داشته باشند، پژوهش‌های اخیر نشان داده است که یک استراحت ده دقیقه‌ای بعد از وقت صبحانه یا ناهار در کاهش قند خون اشخاص دیابتی مؤثر می‌باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها